Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

V posteli člověk tráví dvě pětiny svého života. Vstává-li unavený a rozlámaný den co den, je to nejen nepříjemné, ale i zdraví škodlivé.

Klidný spánek bez bolesti? Pozor na chyby, kterými si sami ubližujete

Spánek
zdroj: oficiální zdroj Spánek
aktualizováno 12.11.2018, 16:05 | 12.11.2018, 16:05 | doma.cz

V posteli člověk tráví dvě pětiny svého života. Vstává-li unavený a rozlámaný den co den, je to nejen nepříjemné, ale i zdraví škodlivé.

Jaká poloha je pro spánek ideální, aby si páteř, svaly a klouby maximálně odpočinuly? Zdravým zádům by neměla vadit žádná pozice, střídání lehu na zádech, bocích i na břiše je naopak žádoucí pro odlehčení ramenům, kyčlím a pánvi. Pokud však člověka přes den trápí bolesti zad, měl by volit takové polohy, aby se jeho problémy dále neprohlubovaly.

 

„Nejméně vhodnou je pozice v klubíčku. Celý den se hrbíme u stolu v kanceláři, za volantem, večer sedíme zkroucení na gauči a ve spánku nezdravé ohnutí páteře pokračuje stočením do klubíčka. Bez kompenzace protažení zůstávají také vazy a svaly na přední straně trupu a páteře. Člověk hůř dýchá a celý jeho neurologický systém zůstává v mírném napětí,“ uvedla Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

 


Celý den sedíte? V noci se natáhněte


Nejlepší je napřímená poloha vleže na zádech, ta společně s kvalitní matrací podporuje zdravé narovnání páteře. Chybou je ale vysoký polštář, který předsunuje hlavu a příliš ohýbá krční páteř do předklonu. „Někdo si k velkému polštáři pod hlavou ještě přidá menší polštář pod šíji, tato kombinace předsunuje hlavu a krční páteř podobně, jako když sedíme u počítače vyhrbení. Hrudní páteři proto nejvíc prospějeme spánkem s velmi nízkým polštářem nebo bez něj. Takto otevřená pozice nám usnadňuje dýchání a lépe si odpočineme,“ doporučila Iva Bílková.


„Pro někoho, kdo má již velmi fixovaný předsun hlavy a zakulacená záda, je naopak vleže menší podložení hlavy nízkým polštářem žádoucí. Bez podložení by měl nepohodlně zakloněnou hlavu. Někomu vyhovuje anatomický polštář ve tvaru dvou vlnovek, někomu jen nízký obyčejný malý polštářek,“ doplnila fyzioterapeutka.

 

Spánek
(Foto: oficiální zdroj)


Bolí vás v bedrech? Otočte se na břicho


Proti bolestem bederní páteře během dne prospívá spánek na břiše, při kterém dochází k vyrovnání tlaků v meziobratlových ploténkách páteře. Je-li bolest v bedrech natolik silná, že člověka budí i v noci, může si ulevit bederním pásem, který snadno simuluje i stočená mikina nebo deka uvázaná kolem beder a který zachovává napřímení páteře v bedrech i při lehu na boku nebo na zádech. „Naopak pozice na zádech bez podložení je pro bolestivou bederní páteř nevhodná. Dochází tak k otevírání prostoru mezi obratli na zadní straně zad, zatímco v břišní straně se obratle přibližují. Tím spíš, máme-li měkkou matraci,“ poradila Iva Bílková.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Do deseti sekund spí! Nová metoda uspávání dětí vám ušetří spoustu nervů
Vyzrajte na chrápání: Pomůže lepší polštář, změna jídelníčku i speciální vychytávky
Dítě nechce spát samo. PORADÍME, co s tím

 

Naopak při bolestech krční páteře je právě leh na břiše nevhodný, zejména s vysokým polštářem pod hlavou. Krční páteř se totiž dostane do nepřirozeného vytočení v krčních obratlích a současného záklonu hlavy. „Šíjové svaly a hluboké svaly budou ve velkém napětí a celkově si tak neodpočinete. Může dojít ke zúžení průchodu cév, které prochází skrz příčné výběžky krčních obratlů do mozku a ráno se projeví bolestí hlavy a únavou,“ radí Iva Bílková. Mnohem vhodnější je polštář vložit pod polovinu hrudníku a rameno, kam máte otočený obličej. Tím budete mít odlehčenou bederní i krční páteř. Dobrou variantou je i skrčení nohy na straně obličeje jako ‚střílející biatlonista‘.

 

Není to jen o poloze

Existuje velké množství faktorů, které kvalitu spánku ovlivňují, nejen poloha, matrace nebo polštář. Na spánek mohou mít totiž vliv i:


* aktuální psychické rozpoložení
* spánková hygiena: sada pravidel a doporučení, jejichž dodržováním může kvalita spánku citelně vzrůst, např. osm hodin spánku, pravidelná doba, kdy jdete do postele, odložení mobilu a přístrojů s modrým zářením s dostatečným předstihem atd.
* stav ložnice: dostatek kyslíku (před spaním si vyvětrejte), teplota kolem 17 °C, stínění od rušivých světel
* alkohol: umí tělo utlumit a zrelaxovat, na druhou stranu během spánku narušuje fáze, v nichž by mělo docházet k regeneraci organismu a zvyšuje se kvůli němu i riziko probuzení; lepší volbou je mléko, obsahuje aminokyselinu L-tryptofan, z níž tělo vyrábí melatonin, tedy hormon, jenž vytváří ideální podmínky pro spánek
* kouření: nikotin organismus povzbuzuje
* okolní vůně: limbický mozkový systém kromě schopnosti přijímat vůně a pachy přijímá též emoce, což se následně projevuje i ve snech
* hudba, zvuky: rušivé škodí, oblíbená hudba umí navodit příjemné sny


Ustelte si na tvrdém


Matrace pro zdravý spánek by měla být co nejtvrdší. Na tvrdé podložce má tělo správnou podporu a páteř leží v rovině. Naopak na měkké matraci hrozí propadnutí těžších částí těla, jako je pánev, oblast břicha nebo hrudníku, a tím nesprávné zakřivení páteře.


„Matraci bychom ovšem měli vybírat individuálně podle naší konstituce, výšky, váhy, věku, polohy, ve které nejčastěji spíme, ale i podle našeho zdravotního stavu. Pokud je matrace příliš tvrdá, nepřizpůsobí se tvaru našeho těla a můžeme pociťovat bolesti. Pokud je naopak příliš měkká, či proleželá, tělo nemá dostatečnou oporu. Správná matrace v kombinaci s kvalitním roštem poskytne páteři dostatečnou podporu a dokonale rozloží hmotnost vašeho těla. Pokud tomu tak není, páteř je ve špatné poloze a ráno se nám může stát, že cítíme ztuhlost, bolest například i v oblasti krční páteře,“ vysvětluje MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře