Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Hackerské útoky už se dnes netýkají jen firem, ale i obyčejných jednotlivců. Jsou i vaše data v ohrožení? Víme, co dělat a zejména - s čím neotálet.

Napadli vás hackeři? První pomoc, která vám zachrání data

Šok
zdroj: Thinkstockphotos Šok
aktualizováno 16.07.2017, 00:05 | 16.07.2017, 00:05 | doma.cz

Hackerské útoky už se dnes netýkají jen firem, ale i obyčejných jednotlivců. Jsou i vaše data v ohrožení? Víme, co dělat a zejména - s čím neotálet.

Potíže s počítačem – to není jen „blackout“ či problémy s operačním systémem. Strašákem jsou dnes stále častěji i viry, které mohou například ukrást osobní údaje. Každý už jsme někdy slyšeli příběh s téměř detektivní zápletkou o krádeži osobních dat či identity. Tyto příběhy už dnes nepatří jen do sci-fi filmů.

 

Osobní data ohrožuje hlavně neopatrnost

 

„Dneska existuje spousta nástrojů na prolomení hesla. Lze je stáhnout celkem volně na internetu a rozlousknout jednoduchá hesla může být otázkou pár minut. Uživatel sám většinou podcení situaci a náročnost hesla, které by určitě mělo obsahovat alespoň 8 znaků a ideálně by mělo kombinovat malá i velká písmena, číslice i symboly,“ vysvětluje Jakub Ondruška z IT společnosti G-Data servis.


Na vině je často nepozornost uživatelů samotných. Nemusíte být zrovna premiér, aby měl někdo zájem o proniknutí do vašich osobních účtů. Nalogování do cizího účtu (například na Facebooku) přitom může být zpočátku jen „nevinným“ žertíkem.
 

Co dělat, když se někdo dostane do vašeho účtu? IT odborníci radí:


• Změňte si okamžitě heslo
• Smažte si historii procházení a automatické vyplňování hesla na všech zařízeních, ze kterých se připojujete k danému účtu
• Pokud heslo používáte jako přístup k dalším účtům či profilům, změňte ho i tam (volte ideálně pro každý účet jiné)
• Pakliže máte kapacitu, pátrejte, jak k prolomení hesla mohlo dojít – ve většině případů problému dopomohla právě nepozornost uživatele
• Zvažte víceúrovňové zabezpečení (pokud to poskytovatel umožňuje, zvažte přihlášení s kontrolním PIN kódem zaslaným na váš mobilní telefon)

 

 

Kam volat o pomoc?


Nejen viry a hackerské útoky ohrožují naše elektronické miláčky. Pro mnohé známá situace – obrazovka počítače najednou přestane reagovat, zhasne, naskočí chybové hlášení! Pravděpodobně za sebou zrovna máte několik hodin práce na prezentaci či fotoknize z dovolené, kterou jste si pochopitelně neuložili a svůj počítač navíc nutně potřebujete. Nebo vám přestal fungovat mobil a ve hře jsou nejen všechny vaše kontakty, ale i fotky, které jste si nestihli stáhnout a uložit. Stav blízký infarktu. Komu v takové chvíli zavolat?


„Počítač nebo notebook má dnes doma snad každý, tak jako pračku a ledničku. U počítačů však mnohem častěji řešíme náhlé drobné závady, při kterých si nakonec mnohdy vystačíme s rychlou pomocí na telefonu. Takových případů je pak přirozeně více, než klasických poruch domácích spotřebičů. A proto jsme se rozhodli, nabídnout IT asistenci k novému pojištění domácnosti Můj majetek,“ vysvětluje David Vosika, ředitel Útvaru produktového managementu neživotního pojištění České pojišťovny. Pokud máte pojištěnou domácnost, zjistěte, jestli nemáte na podobnou službu také nárok.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Čtyři rady, které ochrání vaše dítě před kyberšikanou
Sedm rad pro bezpečné zacházení dětí s tablety a smartphony
Čím vám škodí počítač či smartphone (a jak se chránit)? Zaměřeno na zdraví našich očí


Co se nejčastěji pokazí?


„Lidé nejčastěji volají kvůli poruchám technického rázu, kdy potřebují zajistit co nejrychlejší opravu nebo se chtějí ujistit, zda svůj problém mohou vyřešit doma. Druhý nejčastější problém se týká obnovy dat ať už z počítače, foťáku nebo telefonu,“ popisuje Michal Egert z Europ Assistance, která službu IT asistenci poskytuje. „Lidé se na nás obrací i ohledně nastavení chytrých televizí, set top boxů a čím dál častěji také smartphonů,“ dodává.


Ztráta neuložené práce nebo fotografií z dovolené – to je 20 % případů, ve kterých se volá odborník. Oproti dřívějším zvyklostem ubylo problémů s připojením k internetu, s tím volá jen 6 % případů. Smartphony, které v lecčems nahradily nejen papírové diáře, ale i notebooky, pak svými poruchami trápí každého desátého volajícího. I chytrých telefonů se často týká zoufalé volání po obnově dat. Velké množství lidí je totiž používá jako příruční fotoaparát a řadu důležitých momentů z dovolených a výletů mají pohotově zachycených právě tam. Ze smartphonů ale data mizí snáze než z paměťové karty ve foťáku nebo z počítače.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře