Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Slunečně dny jsou tady a možná už jste vyjeli nebo se teprve těšíte na to, až si sbalíte kufry a vyrazíte na zaslouženou dovolenou k moři. Dopřejte bezstarostnost také své pokožce a vlasům i bříšku a během dovolené o ně správně pečujte. Slunce v k...

Kůže, vlasy i bříško: Jak je v létě rozmazlovat, ale neškodit? Manuál pro dospělé i pro děti

Zdravá letní strava - 8
zdroj: oficiální zdroj Zdravá letní strava - 8
aktualizováno 09.08.2017, 16:18 | 09.08.2017, 16:18 | doma.cz

Slunečně dny jsou tady a možná už jste vyjeli nebo se teprve těšíte na to, až si sbalíte kufry a vyrazíte na zaslouženou dovolenou k moři. Dopřejte bezstarostnost také své pokožce a vlasům i bříšku a během dovolené o ně správně pečujte. Slunce v kombinaci se slanou nebo chlórovanou vodou jim totiž příliš neprospívá.

Jak na to? Přinášíme několik tipů.

 

Tip 1: Základem je voda

 

Na sluníčku a v teple nezapomínejte dodržovat dostatečný pitný režim. Tělo se v teple dehydratuje rychleji, a tak pijte o něco málo více než normálně, zejména pokud navíc vyvíjíte nějakou fyzickou aktivitu. Doporučuje se vypít denně 2-3 litry čisté vody, v létě se však nebojte dát si i více než 3 litry. Mimo jiné tím velmi prospějete své pokožce, která má na slunci tendenci vysychat.

 

„Optimální množství přijatých tekutin je 0,3 litru denně na 10 kilogramů hmotnosti. Pozor však na léto, kdy velké množství tekutin vypotíme, proto můžeme pít i více. Tekutiny je vhodné pít postupně, ne naráz,“ vysvětluje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

 

Zdravá letní strava - 3
(Foto: oficiální zdroj)

 

Tip 2: Opalujte se s rozumem a hydratujte pokožku

 

Alfou a omegou péče o pleť na dovolené u moře je opalovací krém. Při jeho nákupu zohledněte, jaký je typ vaší pokožky a kam se chystáte. K moři vždy volte vyšší faktor ochrany, než byste použili v našich končinách. Pokud s sebou berete i děti, pořiďte jim silnější krém než sobě. Pro nejmenší děti se hodí krémy s faktorem 50+, protože bývají určeny pro citlivou pokožku.

 

Máme nakoupeno, ale tím to rozhodně nekončí. U opalovacího krému je totiž stěžejní jeho správné použití. Mazat se na pláži těsně před skokem do vody je rozhodně pozdě, protože pokožka potřebuje nějaký čas, aby krém stihla vstřebat. Ideální je mazat se zhruba 20 minut před plánovaným sluněním a pravidelně se mazat i v průběhu dne. Faktor krému určuje, kolikrát déle můžete zůstat na slunci, než kdybyste byli bez něj, aniž byste se spálili. Pokud se tedy začínáte spalovat po 10 minutách, s krémem, který má faktor 30, budete mít ochranu až 5 hodin. Důležitá je také denní doba, kdy se chystáte slunit. Nejsilnější je slunce mezi 11. a 15. hodinou, v tuto dobu se zdržujte raději uvnitř.

 

Při opalování se vyplatí svědomitost. Rudá pokožka je opravdu nepříjemná, pálí, někdy se na ní objeví i bolestivé puchýřky a opravdu nevypadá hezky. Přílišným opalováním bez dostatečné ochrany se na pokožce dříve vytvářejí vrásky a stařecké skvrny. Co je ale nejdůležitější – dodržováním zásad správného opalování předejdete potenciální hrozbě rakoviny kůže.

 

Zdravá letní strava - 7
(Foto: oficiální zdroj)

 

Tip 3: Pomoci může konopný olej

 

Péče pokračuje i po tom, co s opalováním přestanete. Zejména pokud se vám stane, že se spálíte. Vybavte se přípravkem s obsahem panthenolu, který vaši kůži zklidní a zchladí. Pomoci mohou gely s obsahem aloe vera. Dobrým pomocníkem může být také olej z konopí, které má výrazné regenerační a zklidňující účinky. Konopný olej pokožku dobře hydratuje, což je také cesta k delšímu opálení. Vhodné je tedy používat jej pravidelně. Vhodné jsou také přípravky, které obsahují jojobový olej. „Jojobový olej je téměř identický se strukturou našeho kožního mazu a může vcelku obstojně zastat jeho funkci,“ dodává Lenka Čejková, všeobecná zdravotní sestra a odbornice z Carun Pharmacy.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Dovolenkový strašák: Máte se cestovní trombózy obávat i vy?
Řecko, Itálie, Chorvatsko: Co zdravého si dopřát o dovolené v nejoblíbenějších destinacích českých turistů
Bílý jogurt zatočí s průjmem i gynekologickými potížemi

 

Tip 4: Na vlasy nezapomínat


Na dovolené nezapomínejte ani na péči o vaše vlasy. Pokud se chystáte vlasy před dovolenou barvit, raději to odložte na později. Barvení vlasy velmi oslabí a následné slunění a máčení ve slané nebo chlorované vodě by je mohlo dorazit. Nemluvě o tom, že na sluníčku vám barva vybledne. Místo toho si před dovolenou nechejte jen zastřihnout konečky, slunce totiž vaše vlasy pravděpodobně vysuší a zarovnáním docílíte toho, že nebudou vypadat jako sláma. Na ochranu vlasů před sluncem si lze pořídit speciální sprej s UV ochranným faktorem, díky kterému se vaše vlasy tolik neničí. Na dovolené se vyhýbejte fénování, kulmování a žehlení.


Až přijedete z dovolené, dopřejte svým vlasům regenerační zábal. Využít můžete konopný olej, který je ozdraví, vyživí a dodá jim ztracený lesk. „Aplikovat jej můžete přímo ke kořínkům vlasů jako zábal minimálně na 30 minut, ale nebojte se jej nechat působit i celou noc. Ráno pak stačí vlasy umýt běžným šamponem,“ radí Lenka Čejková.


Nepříjemná věc je na dovolené chytit úpal, vybavte se proto pokrývkou hlavy, trendem jsou v současnosti klobouky. Navíc tak pomůžete i svým vlasům, které se nebudou tolik vysušovat.


Tip 5: Jídlo a dovolená


Období dovolených, prázdnin, častých grilování i pikniků, zmrzlin, sladkých chlazených nápojů, ale i aktivního pohybu i nabírání kil, to je léto. Jídelníček by proto měl být lehký, svěží a dobře stravitelný, a to i na dovolené v cizině. Největší podíl by měla zabírat sezonní zelenina, která zasytí, ale nezatěžuje tělo zbytečnými kaloriemi.

 

Zdravá letní strava - 4
(Foto: oficiální zdroj)


Tip 6: Pozor na all inclusive a hlídejte si množství


Švédské stoly mají výhodu v tom, že si můžete talíř sestavit podle vlastního uvážení. „I během dovolené platí stejná pravidla, která by se měla dodržovat i v běžném režimu. Jezte pravidelně pětkrát denně a mezi hlavními jídly nezapomínejte na ovocné svačiny. Snídaně by měla být tvořená vždycky kvalitními bílkovinami a sacharidy,“ radí Burešová. Vyberte si tvarohovou pomazánku s žitným nebo celozrnným pečivem, nebo jako variantu na sladko ovoce a neslazenými cereáliemi, oříšky a semínky, nebo celozrnnými sušenkami.


Tip 7: A co děti? Omezte smažené i sladkosti


I v létě pro ně platí stejná pravidla, jako kdykoliv jindy. Neměli bychom to brát na lehkou váhu ani při dovolené. Čeho by se tedy měly děti vyvarovat i na dovolené? „Jsou to hlavně smažená jídla, sladkosti s vysokým obsahem přidaného cukru a nadměrná konzumace bílého pečiva. Dále jsou to pak ztužené tuky, různá aditiva, aromata a konzervanty,“ uvádí Iveta Garciová, vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko v Toulcově dvoře.
 

Určitě by se nemělo zapomínat, že příjem by měl odpovídat výdeji energie, proto vždy jídelníček volte adekvátní k aktivitám dítěte. Třeba svačinu je vhodné přizpůsobit sportování a skotačení u vody.

 

Zdravá letní strava - 9
(Foto: oficiální zdroj)


Tip 8: Jaká by měla vypadat správná svačina?


Velkou část svačiny by měla tvořit zelenina a ovoce. A to jak u dopoledních, tak odpoledních svačin. I když ovoce je vhodnější v dopoledních hodinách, obsahuje totiž více cukru a tělo ho tak stihne využít. Rychlou a hodnotnou svačinou pro dítě mohou být i obilné či bezlepkové kaše, které lze zdravě ochutit třeba rozinkami, ořechy nebo přírodními sirupy.


Osvědčeným typem na svačinu je čerstvé pečivo, nejlépe však z jiné než bílé mouky, které je vhodné střídat, s domácí pomazánkou z luštěnin, vajec, obilnin, zeleniny nebo tvarohu. Není jednoduché se bílému pečivu úplně vyhnout, je však nasnadě typ pečiva střídat. Volit spíše pečivo žitné, ječné, vícezrnné či kukuřičné.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře