Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Léto klepe na dveře a sluneční paprsky nabírají na své intenzitě. Slunce jako zdroj vitamínu D našemu tělu prospívá, avšak dokáže i uškodit.

Na slunce chytře: Jak se vyhnout spálení, puchýřům i vráskám?

Opalování
zdroj: Thinkstockphotos Opalování
aktualizováno 15.05.2018, 00:00 | 15.05.2018, 00:00 | doma.cz

Léto klepe na dveře a sluneční paprsky nabírají na své intenzitě. Slunce jako zdroj vitamínu D našemu tělu prospívá, avšak dokáže i uškodit.

Jeho síla se může projevit i na našem vzhledu v podobě hlubokých vrásek a předčasného stárnutí. Přitom stačí tak málo a stárnutí kůže můžete zmírnit. Škola správného opalování právě začíná.

 

Nabijte se vitaminem D

 

Důkazem, že bychom neměli slunce úplně eliminovat, je fakt, že 90 % vitamínu D přijímáme právě ze slunečního záření. Pokud chceme žít v psychické pohodě a mít zdravé kosti, buňky a orgány, dostatečný přísun vitamínu D by měl být jednou z priorit.


Pozor na foto-stárnutí kůže


Úroveň péče, jakou vkládáme do naší pleti, se následně odráží v její kvalitě a vzhledu. Vyvarovat se předčasnému stárnutí kůže přitom lze velmi jednoduše, a to především dostatečnou ochranou v době zvýšené sluneční aktivity. Sluníčku se nevyhýbejte, je zdravé, ale zejména citlivou pokožku obličeje a dekoltu nezapomínejte chránit, ideálně pomocí opalovacích krémů na bázi denního krému s UV ochranou a anti-aging složkou.

 

Opalování
(Foto: oficiální zdroj)


Mezi anti-aging složkami může být například populární aloe vera nebo vitamin C, které pokožku hloubkově hydratují a tím zpomalují proces jejího stárnutí.

 

Věděli jste, že…

… lidem závislým na UV záření se říká tanorektici? Zatím pro ně neexistuje specializovaná péče.

 

… existuje v EU zákaz vstupu do solárních studií lidem mladším 18 let?

 

… slunce pomáhá při depresích? Doporučují se 15minutové sluneční lázně mimo "kritické hodiny", a to třikrát až čtyřikrát do týdne.

 

… pokožka mužů je vůči slunci odolnější? Je totiž hrubší a mastnější, což znamená vyšší odolnost. Ženská pokožka se mnohem rychleji vysuší a ztrácí elasticitu.
 

… nepravidelné, dlouhodobě nadměrné vystavování slunci s častým spálením může vést ke zdravotním komplikacím končící v nejhorším případě rakovinou kůže.

  

Odborník radí…


Číslo SPF nám udává přesnější informace o opalování, než si myslíme. Lze díky němu vypočítat přesnou dobu, kterou můžeme strávit na slunci a nevystavovat tělo nebezpečnému slunečnímu záření. „Pokud naše kůže začne bez ochranného faktoru na slunci po 15 minutách červenat, znamená číslo ochranného faktoru násobek této doby,“ uvádí primář dermatologie MUDr. Tomáš Kampe ze společnosti LR Health & Beauty. Například ochranný faktor 10 tak znamená 10 x 15 minut bezpečného slunění. Ale pozor! Opakované nanesení krému pobyt na slunci neprodlužuje.

 

Nahlédněte do praktické tabulky s typologií kůže pro snadnější orientaci a bezpečnější opalování:


Fototyp
(Foto: oficiální zdroj)


Děti a „těhulky“ vyžadují mimořádnou pozornost


Efektivní ochrana před sluncem je dvojnásobně důležitá u dětí. Šok, který jejich pokožka zaznamená v dětství, si může pamatovat až do konce života. Děti od batolecího věku do tří let by proto neměly přijít do kontaktu s ostrým sluncem vůbec, starší děti by měly být chráněny minimálně faktorem 20, ale doporučuje se i vysoký faktor 50. Speciální pozornost by měly své pokožce věnovat těhotné ženy. V důsledku hormonálních změn se u nich pokožka stává mnohonásobně citlivější.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Řešíte problém, jak si sami namazat při opalování záda? Praktické rady, jak na to!
Perfektní opálení: Co musíte udělat PŘED a PO
10 největších mýtů o opalování! Stačí se namazat jednou denně?

 

5 tipů jak si zachránit vlastní kůži


MUDr. Kampe však varuje: „Spálení sluncem je důležité brát vážně a snažit se zamezit jeho opakování. Pokud se spálíte více než pětkrát, riziko melanomu se zdvojnásobuje!“

 

Koupání
(Foto: Profimedia)


Pokud se přece jen spálíte, radíme vám postupovat následovně:


1. Okamžitě se zchlaďte ve studeném bazénu či moři. Zůstaňte v něm pouze do té doby, dokud je vám to příjemné. Poté zahalte poškozenou pokožku kusem oděvu a schovejte se do stínu.


2. Ještě, než pokožka uschne, naneste hydratační krém a opakujte tento postup několik dalších dní. Výborným pomocníkem může být také rostlina aloe vera, chlazený jogurt nebo tvaroh, výborně odvádí horkost z těla.


3. Opravdu silné spálení může vést až ke zvýšené teplotě. Nebojte se sáhnout po prášcích proti bolesti. Tělu se uleví a vám také.


4. Spálenina k sobě vztahuje veškerou vodu z těla. Tento fakt může vést k dehydrataci. Doplňte tekutiny nejlépe čistou vodou.


5. V případě, že máte na velké části těla puchýře, pociťujete zimnici a zvýšenou teplotu a chytá vás malátnost, je na místě vyhledat odborníka, který doporučí další léčbu.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře