Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Kvalita a množství výživných látek přijatých ve stravě se mimo jiné projeví i na vlasech.

Nejhorší jídelní zlozvyky, které kradou krásu vašim vlasům

Dieta
zdroj: Thinkstockphotos Dieta
aktualizováno 06.06.2017, 16:43 | 06.06.2017, 16:43 | doma.cz

Kvalita a množství výživných látek přijatých ve stravě se mimo jiné projeví i na vlasech.

Vlasy se řadí ke kožním derivátům, tedy keratinům vytlačovaným z kůže, čili jsou to v podstatě zrohovatělé bílkoviny. Vlas je tvořen šupinovitou vrstvou (kutikula), kůrou (kortex) a dření (medula). Nejen pleti, ale i vlasům je třeba věnovat náležitou pozornost. Kvalitní šampón, kondicionér, maska, olejíčky i spreje jsou samozřejmostí. Ovšem zásadní podíl na krásné a bohaté hřívě má rovněž váš jídelníček. Kvalita a množství výživných látek přijatých ve stravě se tedy mimo jiné projeví i na vlasech.

 

Jak vypadají zdravé vlasy


Zdravé vlasy jsou už na první pohled bohaté, silné a lesklé. Vyrůstají z každého kořínku, nelámou se a jsou pevně spojené se zdravou pokožkou hlavy. Měly by tedy být pevné a snadno upravitelné.

 

Síla proteinu


Hlavní složkou podílející se na stavbě vlasů je z 95% protein zvaný keratin, který je mimo jiné obsažen také v kůži, nehtech, zubech či zvířecích rozích. Studie potvrzují, že nedostatek bílkovin je příčinou vypadávání vlasů. Proto je také vysoký podíl kvalitního proteinu ve stravě důležitý nejen pro vaše svaly, ale i vlasy.

 

Podle Jacquie Carter, beauty guru společnosti Herbalife, mnoho žen ve snaze snížit množství kalorií při dietě omezuje i příjem proteinu v jídle. Strava vylučující bílkoviny však může mít na kvalitu vašich vlasů velmi ničivý dopad. „Pokud nejste příznivci masa ani ryb, zkuste svůj jídelníček obohatit o proteinové koktejly či tyčinky, pomůžete tak i svým vlasům a nehtům,“ doplňuje Jacquie.

 

 

Výživa zevnitř i zvenčí


Vedle bílkovin jsou pro krásné a zdravé vlasy potřebné i vitamíny a minerální látky, proto obohaťte svůj jídelníček o potraviny bohaté na železo, selen, hořčík a vitamíny E, C a D, které se podílejí na tvorbě keratinu. Jacquie Carter proto radí konzumovat hodně ryb, mléčných výrobků, špenátu, sladkých brambor, vajec, ořechů, banánů, mrkve, čočky a celozrnných výrobků. Jejich účinky na vlasy pak ještě znásobíte vhodně zvolenou vnější péčí. Vlasová kosmetika by měla obsahovat vitamíny a hydratující látky, jako je extrakt z aloe vera či bambucké máslo.

 

Náš tip:

 

Péče o vlasy
(Foto: Archiv firem)

 

* Svým vlasům dopřejte Restoring Ritual s kokosovým olejem a kurkumou s novou řadu Dove Nourishing Secrets (Šampon 250 ml 79,90 Kč, kondicionér 200 ml 79,90 Kč). Ajurvédská medicína objevila léčivé vlastnosti kokosu již před 4 000 lety. Kokosový olej, kokosové mléko, kokosová voda a dužina kokosu se využívají mnohými způsoby v péči o vlasy a pokožku těla.

 

* Vlasový krém Vivipharma Instant (100 ml, 423 KIč, dostupný na clinicalhair.cz). Chrání vlasy, hydratuje je a dodává jim zdravý lesk. Používá se jako rozčesávací prostředek, zábal na vlasy či jako sluneční filtr.

 

Péče o vlasy
(Foto: Archiv firem)


* Texturující detoxikační šampon Casual, Toni&Guy (250 ml, 279 Kč, dostupný exkluzivně v prodejnách drogerie Teta). Očisťuje vlasy od kořínků ke konečkům a odstraňuje zbytkové nečistoty. Hodí se na všechny typy vlasů. Navíc vytváří dokonalou texturovou základnu pro další styling.


* Sprej na pokožku hlavy TEA TREE anti-thinning Tonic, Paul Mitchell (100 ml, 1250 Kč). Zajistí optimální prostředí pro hustší, silnější a plnější vlasy.
 

„Pokud si nejste jisti, zda přijímáte dostatek prospěšných látek, zvolte potravinový doplněk s obsahem metioninu a cystinu – aminokyselin, které tvoří základ keratinové struktury vlasu a chrání buňky před předčasným stárnutím, i slábnutím. Pro povzbuzení vlasového kořínku by měl potravinový doplněk obsahovat rovněž železo, selen, zinek a hořčík. Důležité je rovněž přijímat dostatek tekutin – 35 ml vody na každý kilogram hmotnosti těla,“ doporučuje tricholožka vlasového centra a kliniky zdraví Clinical Hair&Health Lenka Kašpaříková.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nejdůležitější tipy pro zdravé vlasy: Zn. snadno a rychle!
3 + 3 jídla pro sexy lesklé vlasy a bezchybnou pleť
Desatero pro krásné vlasy! Co (ne) dělat

 

Slunce, voda a ti další


Kdo by v létě nemiloval koupání venku a pobíhání po pláži! Avšak slaná mořská nebo chlorovaná voda v bazénu je pro vlasy velice vysilující. Vyhněte se proto jejich přílišnému namáčení a po návratu od moře, koupaliště či bazénu si vlasy důkladně umyjte a použijte vyživující masku. Nejen voda, ale i slunce a UV záření mají vliv na strukturu a především barvu vlasů. Z toho důvodu byste v létě měli používat na tělo i na vlasy vhodnou kosmetiku s UV filtrem. Vaše barva se tak nevyšisuje a vlasy budou stále krásné.

 

Zajímavosti o vlasech:

• Vlasy rostou po celém těle s výjimkou očních víček, dlaní, plosek nohou, rtů a sliznic.
• V průměru roste jeden vlas zhruba 2-6 let, pak vypadne.
• Mokré vlasy lze natáhnout až o 30% jejich délky. Proto se doporučuje česat vlasy po umytí jen zlehka.
• Vlas má podobnou pevnost jako kevlar. Jediné vlasové vlákno dokáže udržet 100 gramové závaží.
• Pouze 1% populace má zrzavé vlasy. Blonďáků a blondýnek jsou pak 2% z celosvětové populace.
• Nejvíce vlasů mají v průměru světlovlasí lidé (okolo 140 000) a naopak nejméně jich mají zrzci (asi 80 000).
• Nemějte strach z padání vlasů. Je to přirozené. Každý člověk má na hlavě 100 až 150 tisíc vlasů. Běžně denně ztratíte kolem 50 až 150 vlasů. Dobrou zprávou je, že se každý vlas obnoví během vašeho života až 20krát.


Rada na závěr


Životnost vlasu je průměrně 58 let. Starejte se o své vlasy dobře a vybírejte si kvalitní vlasovou kosmetiku, která je k nim zároveň šetrná. Hledejte tu, která má klinicky potvrzený vliv na posílení vlasů. Nepřehánějte to příliš se stylingem, ani nenoste vlasy často sepnuté. Jezte stravu bohatou na vitamíny a minerální látky.


Odměnou za zdravý jídelníček a správnou péči vám pak budou krásné zdravé vlasy a obdivuhodné pohledy ostatních.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Káťa 14:30 08.06.2017
Přidám svoji zkušenost. Od dítěte jsem měla vlasy blond, jemné, rovné, nepoddajné, zkrátka jsem si s nima užila. Ale pak přišla puberta a já začla s trvalou, barvou a tak dále.....takže se to nějak vykompenzovalo...Asi tak od svých 35 let jsem zjistila, že se líp upravují, jsou poddajnější a hustější... Myslela jsem si, že to je tím, že jsem si je začala barvit, protože jsem slyšela, že ten obarvený vlas je poddajnější...Ale pak mi jednou paní kadeřnice řekla, že s postupem věku se to může měnit, tak jak se říká, že se mění krev, s tím se mění i struktura vlasu, kůže, atd., takže vy, kdož nemáte zrovna hřívu, nezoufejte, podpořte to vitamíny a zdravou výživou a třeba právě s postupem věku změna přijde....
jjjjj 17:52 06.06.2017
Můj názor je takový že vlasy narostou samy. Na všechny vlasové přípravky zapomenout a řídit se podle jenom jediného pravidla: Trpělivost! Dva roky utečou jakokdyby nic a když je člověk pořád nebude řešit, že ta má delší atd. Tak všechno přijde. Mám s tím zkušenost takže vím. Vlasové přípravky bych doporučovala ženám 50+. Těm už se totiž vlasy začnou čepýřit a tak je nutno s tím něco dělat. Ale mladým holkám žádné vlasové přípravky nepomůžou.