Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Povánoční doba je nejen obdobím radosti z nově nabytých věcí, ale mnohdy také nepříjemných reklamací věcí, které neslouží tak, jak by měly. Připravili jsme pro vás rádce, jak při reklamaci nenalétnou trikům mnohých obchodníků.

REKLAMACE ZBOŽÍ: 5 rad, jak se nenechat odbýt

Reklamace zboží
zdroj: Mediafax Reklamace zboží
aktualizováno 23.01.2015, 09:27 | 23.01.2015, 09:27 | TN.cz / jox

Povánoční doba je nejen obdobím radosti z nově nabytých věcí, ale mnohdy také nepříjemných reklamací věcí, které neslouží tak, jak by měly. Připravili jsme pro vás rádce, jak při reklamaci nenalétnou trikům mnohých obchodníků.

Reklamace zboží je možná v záruční lhůtě, která je standartně u nového zboží zakoupeném fyzickou osobou (tedy ne takzvaně "na IČO") dva roky.

 

1. Jak dopravit zboží obchodníkovi?

 

V klasickém kamenném obchodě je nejvhodnější uplatnit reklamaci osobně. K tomu je třeba záruční list či jiný doklad, potvrzující koupi a samozřejmě poškozené zboží.

 

Při reklamačním řízení u internetového obchodu by měl zákazník postupovat podle reklamačního řádu prodejce. To zpravidla vyžaduje zaslat zboží na určenou adresu či navštívit stanovený servis. Od začátku loňského roku navíc platí, že pokud vaše záruka končí záhy, rozhoduje datum podání reklamace dopravci, nikoliv doručení obchodníkovi.

 

2. Pozor na reklamační protokol

 

O reklamaci se sepisuje reklamační protokol. Prodejce nesmí její vyřízení odmítnout a musí o ní rozhodnout do 30 dnů. Když tento termín nestihne, má kupující právo na vrácení peněz, nebo může požádat o výměnu výrobku za nový. Reklamační lhůtu je navíc možné prodloužit po vzájemné dohodě. Toho často obchodníci zneužijí a "podstrčí" vám dohodu jako součást reklamačního protokolu. Proto si vždy reklamační protokol pozorně přečtěte!

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak vyměnit vadný nebo nevhodný dárek?
Právník radí: Reklamace stavebních prací
Kadeřník vám zničil vlasy? Braňte se!

 

3. Zamítnutá reklamace?

Pokud reklamaci obchodník zamítne a my se přesto domníváme, že právo je na naší straně, máme ještě několik možností, jak celou záležitost řešit. Jak na to radí Anežka Vrchotová, odborná právní poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů. Doporučuje nejprve kontaktovat soudního znalce.

 

4. Kde najít znalce?

"Na něj se můžeme obrátit, pokud je reklamace zamítnuta. Seznam soudních znalců nalezneme na portále www.justice.cz. Na výběru soudního znalce se můžeme pokusit dohodnout s prodávajícím, odpadne nám tak problém s tím, že prodávající výsledek znaleckého posudku zpochybní. Výhodou je i možnost dohodnout se na financování znaleckého posudku," říká Vrchotová.

 

5. Soud až na posledním místě

 

Pokud posudek vyjde v náš prospěch a a obchodník stále nebude chtít uznat váš nárok na výměnu zboží ci vrácení peněz, je možné mu "pohrozit" a zaslat předžalobní výzvu. "V této výzvě pak uveďte, že jde o výzvu podle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., Občanského soudního řádu – bude to vypadat sofistikovaně a možná to zabere! Pokud i přes všechno Vaše dosavadní úsilí prodávající reklamaci neuzná, bude nutné obrátit se na soud," říká Vrchotová pro SOS.

 

V každém případě, pokud znalec či soud uzná vaši reklamaci jako oprávněnou, prodejce musí uhradit náklady na vypracování posudku i případné soudní řízení.

 
4 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře