
Děvčata z bohatých rodin, jimž chybí biologický otec, přicházejí do puberty v ranějším věku než jejich vrstevnice. Potvrzuje to nový výzkum amerických vědců.
Podle odborníků je zajímavé, že časnější puberta se dostavuje u dívek v dobře zajištěných rodinách bez otce, ale totéž se nevztahuje na chudší rodiny.
"Pokud vycházíme z vývinu jejich ňader, děvčata z vyšších vrstev začínají v takovém případě dospívat předčasně dvakrát častěji," tvrdí vedoucí studie, profesorka Julianna Deardorffová z univerzity v Berkeley.
Podle ní souvisí předčasné dospívání s citovými problémy, užíváním návykových látek a brzkou sexuální aktivitou.
Zatímco předchozí studie na podobné téma sledovaly především příchod menstruace, nový výzkum se zaměřil na časnější znaky - vývoj prsou a růst pubického ochlupení.
Vědci sledovali po dobu dvou let 444 dívek ve věku 6 až 8 let a zjistili, že dříve dospívají ty z nich, které vyrůstají v rodinách s vysokými příjmy, v nichž chybí biologický otec. Přítomnost nevlastního otce přitom předčasnému příchodu puberty nezabraňuje. Ukázalo se také, že u těchto děvčat je vyšší index tělesné hmotnosti (BMI), měřítko, podle něhož se posuzuje sklon k obezitě.
ČTĚTE TAKÉ:
Vychovávejte pozitivně, a vaše dítě nebude kňourat
VÁŠ PŘÍBĚH: Patnáct let jsem doufala, že se rozvede
Odborníci tvrdí, že o příčinách tohoto jevu mohou zatím jen spekulovat. Jednou z teorií je, že organismus těchto dívek je vystaven většímu množství záření z televize a počítačů. Důvodem může být i slabé pouto s matkou, která musí jako samoživitelka věnovat víc času zaměstnání.
"Je také možné, že jejich hormonální hladinu ovlivňují kosmetické přípravky, které používají," říká Deardorffová.
Její kolega, profesor Antony Bogaert z Brockovy univerzity v Kanadě, který se touto problematikou zabývá, potvrzuje, že příčiny mohou být různé - může jít o stres i geny. A proto je nutné pokračovat ve výzkumu.
Rodiče mohou předčasné pubertě svých dcer každopádně alespoň částečně předejít tím, že dohlédnou na to, aby se nepřejídaly a byly fyzicky aktivní.
Letošní zima byla opět zatěžkávací zkouškou pro naši pleť. Díky mrazům a větru máme pleť vysušenou a v řadě případů i s popraskanými cévkami. Ideá...
Celý článek»Vztah matek a dcer bývá komplikovaný. Jak jste na tom vy? Máte s dcerou pěkný vztah, nebo si zoufale ...
Udělej si test
Lasagne všichni známe a většina z nás si je s oblibou dopřává. S Kristýnou Kalinovu si připravíme takovou jejich odlehčenou verzi – s lilkem.
více
Jak vybrat správný chřest a jak s ním správně zacházet?Kvalitní a odborně upravený chřest je jídlem, na němž si pochutnají i labužníci.
více
Papriky obsahují mnoho vitamínů a k tomu četné minerální látky. Mimořádně bohaté jsou na vitamín C. Kristýna Kalinová vás naučí, jak lze připravit skvělý salát z pečených paprik, který je zejména ve slunných dnech skvělou přílohou k letnímu grilování.
více
O tom, co a kolik toho vypijeme my dospělí, si rozhodujeme sami. Jak by měl ale vypadat pitný režim dětí?
více
Někdy mohou i ty nejmenší každodenní drobnosti zvýšit vaše sebevědomí a zcela změnit vaši náladu.
více
V pátek 18. května nákupní a zábavní centrum Olympia Brno přivítá finalisty soutěže Hlas ČeskoSlovenska.
více
Středověké turnaje, při nichž diváci mnohdy tají dech, koňská výstroj, kterou známe snad jen z pohádek, a odvážní rytíři, kteří se nebojí zaútočit na nepřítele, takové bude letošní léto v Zámeckém resortu Dětenice.
více
Vložit příspěvek