Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Jste s nasměrováním svého života nespokojeni? Tak se vydejte novým směrem.

Má váš život správný směr? A co když ne? 9 kroků k nápravě

Nedostatek sebevědomí? Snadno to napravíme!
zdroj: Thinkstockphotos Nedostatek sebevědomí? Snadno to napravíme!
aktualizováno 31.03.2015, 00:54 | 31.03.2015, 00:54 | Doma.cz/trm

Jste s nasměrováním svého života nespokojeni? Tak se vydejte novým směrem.

Začněte přemýšlet o těch oblastech svého života, do nichž podle svého názoru vkládáte příliš mnoho úsilí, času nebo peněz, a přesto nevidíte pozitivní výsledky nebo návratnost investic. Co takhle opustit dosavadní nefungující přístup a pokusit se dosáhnout vytoužených výsledků jiným způsobem? Zaměřme jen svou energii správným směrem.

 

Kroky jsou jednoduché. Až tak jednoduché, že je lidé šidí:


1) Začněme ještě dnes s PROČ


Myslíte-li to vážně, začněte nejlépe hned. Nebude to bolet, nebojte. Úplně prvním a nezbytným krokem k životní změně je otázka PROČ? PROČ nejsem se svým životem spokojen/a? Nespokojenost a špatný pocit vznikají rozdílem mezi tím, kde právě jsme, a tím, kde bychom chtěli být. Čím hlubší je propast mezi těmito světy, tím se cítíme hůře. Otázku PROČ namiřme do čtyř oblastí: práce, vztahy, zdraví a peníze. Ani v jedné z nich nelze dělat kompromisy. Už jste si odpověděli na nejdůležitější otázku? Všechny odpovědi si zapište. Naučte se myslet na papíře.


Technicky to řešte takto:Vypište si, kde právě teď jste a proč jste nespokojeni s Vaším životem. Do druhého sloupce si upřesněte, jak by měl vypadat Váš spokojený život. Tu druhou kolonku nepodceňujte. Musíte být přesně rozhodnuti, čeho chcete dosáhnout. Mít zřetelně stanovený cíl je jeden z hlavních kroků k úspěchu. Budete-li mít jasno, co chcete, snáze budete stanovovat kroky a plnit úkoly. Není to tak snadné, jak se na první pohled zdá. Určit si, co v životě přesně chci, nedat se odradit a celou dobu věřit, že cíle dosáhnu, nevzdat to. Když si upřesníte cíl, jen tak něco Vás neodradí. Jasno? Je čas udělat další krok.


2) Ptejme se JAK


Opět bezbolestný krok. Mezi první a druhou kolonkou si udělejte šipku:


Jak to mohu změnit? Jak se dostat k cíli? Jaké kroky je potřeba podniknout, abychom svého cíle dosáhli? Opět mysleme na papíře. Napišme si přesný seznam všeho, co je nutné udělat. "Pozor, většina mých klientů přiznává, že právě tady ztroskotá. Místo toho, aby se zamysleli nad tím, co pro svůj sen mohou udělat, začali se vymlouvat například na nevhodné podmínky, nízké vzdělání, nedostatek financí a podobně. Proč je takový úkrok špatně? Náš mozek generuje svou pravdu a té věří. Tak to máme všichni. Jeden ze zákonů mozku je potvrzování své pravdy. V průběhu života nám v mozku vznikaly zápisy, které mozek vygeneroval jako pravdu a má potřebu si tuto pravdu potvrzovat. Když nám od dětství rodiče říkali, že jsme neschopní a ničeho v životě nedosáhneme, protože na to nemáme, zapíše se nám tato 'pravda' velmi silně do podvědomí a nejenže budeme mít sklon si ji neustále potvrzovat, ale také nás nikam nepustí," popisuje z praxe koučka Markéta Luňáková. Proto řada chytrých a schopných lidí zůstává při zemi. Člověk může dokázat v životě cokoli si dokáže představit. Musí ale odhalit své negativní zápisy, připustit mozku jinou pravdu a stanovit si jednoduchou cestu, jak si uvěřit. Můžete začít s maličkostmi. Opravdu máte pocit, že dnes nedokážete zalít kytky? Vynést odpadky? Je Vám zatěžko vyžehlit? Pusťte se do toho a Váš mozek vymaže zápis, že toho nejste schopni. Dobře si promyslete, jaké kroky je třeba podniknout, aby Vás dovedly k Vašemu snu a spokojenému životu.

 


3) Ptejme se KDY


Určete si časový horizont pro realizaci kroků. Bez něj se úkoly snadno a rády odkládají. Náš mozek je nastaven na dobrý pocit. Zákon bolesti a slasti nás nechává opakovat činnosti (někdy spíše nečinnosti), které pro nás mohou být z dlouhodobého hlediska likvidační, ale momentálně dobrý pocit nás nepustí ke změně. Víme, že se řítíme do zkázy, ale nic s tím neděláme. Blok je v nás. Nedokážeme se posunout blíž ke snu. Chtěli bychom, ale zvyk nás nechává stagnovat. Přesně stanovený termín to změní. Přestaneme úkoly odkládat, protože situace se stane naléhavou a pomůže nám opustit komfortní zónu.


4) Plán a nové pozitivní zvyky a návyky


Jakmile máme přesně promyšleno, čeho bychom chtěli dosáhnout, jak a kdy, vytvořme si plán. "Určeme si, co musíme vykonat například během měsíce a plánujme každý den. Určeme si priority a začněme nejdůležitějším úkolem. Bývá většinou nejsložitější, ale ty další budeme plnit o to snáze," radí koučka Markéta Luňáková z webu stastnazena.eu. Mějme na paměti, že nikdy nestihneme splnit všechny úkoly z plánu. Podtrhněme si tři nejdůležitější. A ty udělejme určitě. Teprve pak se pusťme do ostatních a ty, které nezvládneme, rozložme do dalších dnů. Nejenže uvidíte, že začnete plnit úkoly rychleji, protože co nejméně budete chtít překládat, ale také se naučíte lépe plánovat (odhadovat své schopnosti a nutit se překonávat je) a podaří se vám plnit téměř všechny úkoly ze seznamu. To je úžasný povzbuzovač sebevědomí, no uvidíte sami! Činnosti směřující k cíli provádějte v týdnu pravidelně. Vytvoříte si tak nové pozitivní návyky, které vás budou podvědomě posouvat dopředu k vašemu cíli. Je prokázáno, že pokud děláme jednu činnost pravidelně po dobu 28 dní, stane se z ní automatismus. Překonejte tedy zprvu bolest a nechuť a vydržte.

 


5) Nenechte se odradit


Každý den udělejte něco, co vás posune o krok k cíli. Buďte trpěliví a vůbec neřešte, jak velký ten krok je. Hlavně že je dopředu. S každým podařeným krokem si zvedáme sebevědomí a posilujeme pocit, že to zvládneme. Jsme-li přesvědčeni, že to, co děláme, je ta správná věc, dělá nás to odolnějšími vůči tlaku jiných, jejich odrazujícím názorům i vůči našemu vnitřnímu poraženectví. Vytrvejte a ani na chvíli nepochybujte o tom, že zmatený mozek se vás bude snažit vrátit do jeho pravdy a zvyků. Neustále mějte po ruce ten papír, abyste si připomínali, proč je pro vás důležité dělat věci jinak. Je to váš boj o sen.


6) Obklopte se schopnými lidmi


Nemusíte vědět vše. Není to ani v našich silách. Budeme-li však mít kolem sebe správné lidi, kteří mají přehled, jsou chytří a schopní, pomůže nám to. Naučíme se myslet i jednat jako oni, osvojíme si další dobré zvyky a návyky. Ti lidé nám dodávají energii. Abychom o ni na druhém konci nepřicházeli, zároveň se musíme zbavit lidí, kteří nám ji odebírají. Když se na to zaměříte, poznáte to snadno. Jsou to lidé, kteří s námi jsou jen tehdy, kdy mají dobrou náladu. Tváří se, že by nám rádi pomohli, ale nikdy nepomohou. Naopak pomáháme jim stále jim, s naivním přesvědčením, že oni by udělali totéž. Věnujeme jim spoustu energie, aniž bychom si to uvědomovali. Pryč od nich.


7) Věřte, že hranice máme jen ve své hlavě


Pokud tento krok pochopíte, máte téměř vyhráno. To, že něco nemůžeme nebo nedokážeme, je jen v naší hlavě. Stačí se podívat kolem sebe, příkladů dosažení „nemožného“ je spousta. Jestliže si budeme nadále myslet, že jsme neschopní, bude se nám to v životě jenom potvrzovat a ostatní nás tak budou vnímat. A nakonec neschopní opravdu budeme, před sebou i před ostatními. Zamysleme se nad svým vnitřním nastavením a změňme ho, pokud je třeba. Hranice si určujeme jen my sami. Dokonce k témuž cíli se mohou dostat různí lidé různými cestami. 90 % úspěchu je o hlavě.


8) Své myšlenky směřujme jediným směrem


V myšlence je velká energie. Pokud jí zaměříme jedním směrem, přímo na cíl, ukáže moc a sílu. Pokud myšlenky roztříštíme různými směry a zaměříme se na více věcí najednou, nemůžeme dojít do žádného cíle. Pracujme vždy jen na jednom projektu. Budeme-li chtít změnit práci, partnera a bydlení, určeme si prioritu a té věnujme energii. Až budeme v cíli, začněme s dalším plánem. Myslím, že všichni jsme se už přesvědčili, že vše najednou nikdy nevyřešíme.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zase ten smysl života?
Rodiče, upevňujte dětem sebeúctu a sebevědomí
Chybí vám sebevědomí? Dělejte s tím něco


9) Naučme se work-life balance


Rozložme rovnoměrně práci a osobní život. A pokud jde o správné dobíjení baterek, vězte, že k úspěšným akumulátorům patří vyváženost pěti elementů. Jsou jimi:
práce, vyvážená strava a pitný režim, dostatečný spánek a relaxace, pohyb a bezprostřední kontakt s přírodou.


Ani jeden z prvků nepodceňujte, všechny spolu navzájem souvisí a vnášejí do života dobrý pocit a přívaly energie. Nejvíce trpí depresemi lidé, kteří velmi pracují, nemají čas na pravidelnou stravu a jsou zavřeni celý den v kanceláři. Nezapomeňte na to, až budete psát denní plán. Zkuste ho napsat tak, aby byl vyvážený podle těchto 5 elementů a cesta za úspěchem bude rychlejší a fajn.

 
2 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Jan 19:14 31.03.2015
HLAVNĚ SI UMÝVAJTE KUNDY AŤ VÁM NESMRDÍ.