Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Nemalý vliv na to, jaké bude mít vaše dítě známky, má sám pedagog.

Učitel může z dítěte "vyrobit" jedničkáře i pětkaře

aktualizováno 09.12.2010, 05:15 | 09.12.2010, 00:01 | Libor Popela/doma.cz/em

Nemalý vliv na to, jaké bude mít vaše dítě známky, má sám pedagog.

Pedagog bezesporu musí umět učit, musí si umět vytvořit kladný vztah k dětem a musí umět ještě spoustu dalších věcí. To aby byl dobrým pedagogem. Jedno ale může ovlivnit jen stěží, a to, aby všechny děti ve třídě měřil stejným metrem.

 

ČTĚTE TAKÉ:

VÁŠ PŘÍBĚH: Dokázala jsem o Vánocích zhubnout!

VÁŠ PŘÍBĚH: Nesmím vídat své malé vnuky

 

Ono to totiž dost dobře ani nejde, protože každé dítě je jiné, vyžaduje jiný přístup, jiné zacházení. A také sám pedagog je citlivější či méně citlivý na povahové rysy dětí, které se samozřejmě také liší. Od pedagoga se ovšem "stejný metr“ vyžaduje.

 

Posuzovat děti naprosto stejně? Je to vůbec možné?
 

"Uvědomuji si, že bych měla posuzovat všechny děti ve třídě stejně, a snažím se o to. Vím o sobě, že mám sklon nadržovat určitému typu žáků, kteří mi připomínají mého syna, a proto si na to dávám pozor. U některých mých kolegyň tohle ale nefunguje. Mají své oblíbence, které hodnotí kladněji než by měly,“ uvedla učitelka prvního stupně Romana z Prahy.

 


 

Pedagog, který žákovi, ať už vědomě či nevědomě, takzvaně nadržuje, může samozřejmě ovlivnit jeho známky. Nejen kvůli tomu, že jej on sám hodnotí kladněji, ale i kvůli tomu, že zpětně ovlivní i dítě jako takové. Žák, který je vychvalován a vyzvedáván například v matematice, se na tento předmět začne více těšit a učit se ho, než kdyby vychvalován nebyl.

 

Co je pygmalionetik

 

I proto dostává lepší známky, než jaké by dostával za normálních okolností. Říká se mu pygmalionetik, a to po vzoru slavného díla Pygmalion, v němž londýnský profesor fonetiky uzavře sázku se svým přítelem, že naučí ušmudlanou pouliční květinářku výslovnosti dámy z vyšší společnosti. A to se mu i povede.

 

"Pokud žáka, který by za normálních okolností dostával trojky, chválíte, povzbuzujete, dodáváte mu sebedůvěru, tak tento žák se začne na učení s vámi těšit a o to lepší známky dostává,“ uvedla psycholožka Eva Kočí.

 

Pokud si pedagog žáka oblíbí, rodiče s tím problémy obvykle nemívají. Jejich dítko dostává dobré známky. Ale pozor, možný je i opak. A to, že z průměrného žáka se neustálým "shazováním“, srážením sebedůvěry a házením klacků pod nohy dá "vyrobit“ pětkař. Dítě, byť by inteligenčně mělo na lepší známky, nosí domů čtyřky, pětky. A to protože nemá chuť se do předmětu učit, je z něj vystrašené, může mít třeba i zdravotní problémy. Jemu se zase neoficiálně říká golematik.

 

Pětkaře tedy lze uměle "vyrobit"

 

V tomto případě bývají rodiče obvykle znepokojeni a nespokojeni, že jejich dítě jen z jednoho konkrétného předmětu, například z přírodopisu, nosí domů špatné známky. A situaci je třeba řešit, protože dopadá především na dítě, což je špatně.

 

Kdo pomůže? Psycholog, případně ředitel školy

 

"Dítěti je třeba vysvětlit, co se děje, promluvit si s ním o tom. Pomoci může rodičům i dítěti také psycholog. Rodiče sami si však mohou promluvit s učitelem, že je něco v nepořádku. A pokud ani to nepomůže, a tzv. zasednutí si na žáka je zjevné, mohou jít přímo do kanceláře ředitele,“ uvedla Kočí.
 

Učitelé mají na děti bezesporu značný vliv. Na druhou stranu rozhodně nejde všechny špatné známky (či dobré známky) přisuzovat vlivu pedagoga. Ani tomu, že si jednoduše řeknete, že je vaše dítě golematik, v lepším případě pygmalionetik. Prostě může dostávat dobré známky, protože se pilně učí, nebo se neučí a jde mu to samo. Anebo dostává špatné známky, protože mu učení nejde, ať dělá, co dělá. I takové děti jsou však šikovné, byť třeba v něčem jiném.

Tereza - nominace na cenu Michala Velíška

HRDINOVÉ: Cena Michala Velíška - příběh 5. »

Střepiny odvysílaly v neděli příběh dvanáctileté Terezy Lesayové z Netolic, která zachránila život spolužákovi, když se topil. ... více»

JAK PŘEŽÍT VÁNOCE: muž nakupuje dárky »

Příručka pro bezradné muže. Poradíme, čím uděláte manželce či přítelkyni opravdovou radost. ... více»

VÁŠ PŘÍBĚH: Vidím velké bohatství, řekla kartářka »

Věra chtěla zbohatnout a kartářka jí to opravdu předpověděla. Řekla: Den dceřina narození vám zajistí blahobyt až do smrti! ... více»

7 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

zlata47 12:06 11.12.2010
K příspěvku "jana": Je mi líto, že Váš syn má smůlu na učitele. Ale důchodový věk s tím opravdu nemá co dělat. Je to prostě v člověku. Má dcera dělala celou SŠ jeden předmět vždy až při opravných zkouškách na konci prázdnin - nic z nich samozřejmě neměla. Ve všech ostatních předmětech excelovala - bohužel kvůli tomu jednomu nikdy neměla vyznamenání. A s učitelem nikdo (ani vedení) nehlo. Já jsem zase jako dysgrafik měla učitelku důchodkyni a jsem jí velmi vděčná za její trpělivost. Díky ní jsem neskončila na zvláštní škole, naopak - mám vystudováno.
zlata47 12:00 11.12.2010
Souhlasím s PDG. Je to opravdu velmi obtížné. Navíc musíte i dětem zdůvodnit, proč právě tomu kterému žákovi dáváte např. úlevy (těžko chápou, že když má někdo "dys", že ho smíte hodnotit jinak ... ale nakonec to přijmou). K těm kritikům - opravdu každý v této zemi chodil do školy a proto si většina myslí, že tomu rozumí, ale věřte - není to tak. Je to opravdu těžká a odborná práce, pokud se dělá dobře.
PDG 13:04 10.12.2010
Není to tak jednoznačně pravda.Mezi učiteli se více vyskytují jedinci, kteří mají radost z poskytnutí dobré známky,Ale dobrý učitel je kontrolován zhruba 30 myslícími bytostmi s různými povahami.Každý jednotlivě vidí sebe lépe než kontrola ostatními.Těch 30 se musí vejít do 5ti stupínků hodnocení.Je třeba brát v úvahu,že nejblíže je většina průměru a schodově se blíží okrajům.Učitel musí brát v úvahu vše a také blízkost k určenému minimu znalostí.Hodnotit snahu je chvályhodné,ovšem v soutěži s ostatními zavádějící.Takže hodnotit učitelovu zdatnost očima vlastních dětí ovlivněných pracovním celkem je velmi neprospěšné.A navíc odbornost se studuje nejméně 5 let na vys. škole.Kolik rodičů je tak vzděláno?Kolik lidí se stalo inženýry, doktory, obuvníky, etc.ukončením ZŠ?Troufalost hodnocení jiné profese je známkou nízké úrovně rozumu.
jana 12:27 09.12.2010
Znám učitele-důchodce, který nesnáší děti s vadami "dys".Tyto děti ponižuje (vlastní zkušenost).Tvrdí,že žádné vady neexistují a dává vinu rodičům.V poradně mi poradili jak s dcerou pracovat,ale tento učitel všechnu snahu zadupal.Jeho bývalá paní pracovala nebo ještě pracuje v souciální sféře.Jeho vnuk je postižený.Učitel stále učí dál, i když na něho byli stížnosti.Proto pokud dáváte děti na 3.zš v Jičíně s nějakou vadou "dyskalkulie apod,buďte ve střehu.Jediné co na něm je chvályhodné je přísnost,ale do současného moderního školství se svými názory nepatří.