Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

V Evropě je v současné době každé páté dítě obézní nebo má nadváhu. U těchto dětí je vyšší riziko civilizačních chorob, jako jsou nemoci srdce a cév nebo diabetes 2. typu. To, zda budeme mít nadváhu, určují do jisté míry geny, větší část ale ovliv...

Nechcete doma tlouštíka? Jak na správnou výživu těch nejmenších

Dětský jídelníček
zdroj: Thinkstockphotos Dětský jídelníček
aktualizováno 26.03.2018, 16:27 | 26.03.2018, 16:27 | doma.cz

V Evropě je v současné době každé páté dítě obézní nebo má nadváhu. U těchto dětí je vyšší riziko civilizačních chorob, jako jsou nemoci srdce a cév nebo diabetes 2. typu. To, zda budeme mít nadváhu, určují do jisté míry geny, větší část ale ovlivňuje tělesná aktivita a strava. Zatímco geny nám nikdo neodpáře, stravovací návyky jsou fixované od narození v rodině.

Odborníci se shodují, že výživa dítěte v prvních 1 000 dnech života hraje klíčovou roli pro jeho zdraví v dospělosti. Jaké jsou cíle optimální výživy?

 

• adekvátní růst s minimální nemocností
• kognitivní, mentální a motorický vývoj zajišťující životní prosperitu
• navození optimální spánkové aktivity nutné pro rytmickou aktivitu centrální nervové soustavy a mentální rozvoj
• podpora imunity a minimalizace infekční morbidity
• prevence a minimalizace alergických projevů
• ovlivnění a snížení rizika chronických chorob souvisejících s příjmem potravy

 

Přijde vhod:
Na výživu myslete již v těhotenství
Náš tip: LeBlanc Jana, Pavlová Martina: Budu maminka
(Mladá fronta, 249 Kč)
Krásný průvodce těhotenstvím, který se stane současně vaším deníkem. Zaznamenáte vše o tom, jaké to bylo, když jste byla těhotná. Přečtěte si, jak právě vypadá vaše miminko a co každý týden dělá. A pak pište, malujte, vystřihujte, lepte a počmárejte ho vším, co si chcete zapamatovat z těch čtyřiceti týdnů, kdy jste dva v jedné. Cílem tohohle zápisníku a interaktivního průvodce v jednom je to, aby vás bavil a přinášel radost nejen vám, ale třeba i vašemu dítěti, až mu ho jednou předáte jako dárek.

 

Průvodce pro maminky
(Foto: Archiv firem)

 

Zachyťte, jak roste a mění se
Náš tip: Milníkové kartičky
, k dostání na Feedo.cz, 149 Kč
Jak oslavit s dětmi jejich první krůčky? Každý pokrok, který udělají? První narozeniny a úsměv? Pomocí milníkové kartičky, kterou rodiče položí vedle miminka nebo mu ji dají do ručky, a vyfotí. Speciální sada karet pokryje všechny zásadní okamžiky nového tvorečka. Deset karet pomůže zaznamenat důležité milníky jako je první zoubek nebo krok, další desítka podněcuje hravost rodičů a ukazuje, že i rodičovství lze brát s nadhledem.
Navíc! S kartičkami se můžete na Instagramu za pomoci hashtagu #ZeZivotaRodice zapojit do dlouhodobé soutěže, více na Facebooku či Instagramu Feedo.cz.

 

Programming, kojení, umělá výživa a příkrmy


Teorie programmingu říká, že časná výživa předurčuje zdravotní stav jedince v dospělosti. Což má za následek jak pozitivní vliv na kardiovaskulární aparát, imunitní funkce, náchylnost k infekcím a alergická rizika, tak na autoimunitní onemocnění, kostní zdraví a obezitu.

 

Mateřské mléko: unikátní složení s nezpochybnitelným vlivem na zdraví

 

Kojení je nejpřirozenější formou výživy miminka. Dítě pomocí mateřského mléka přijímá veškeré živiny, které potřebuje ke správnému vývoji. Kojení jako takové prospívá nejen miminku, ale také matce, dopomáhá například k rychlejšímu zavinutí dělohy po porodu.


Výlučné kojení, tedy nepodávání žádné jiné stravy ani tekutin krom mateřského mléka, doporučuje Světová zdravotnická organizace (WHO) jako nejvhodnější způsob v krmení v prvních měsících života. První příkrmy by mělo dítě začít dostávat až po tomto období, tedy ve věku po 6. měsíci života. Právě v půl roce miminku přestává mateřské mléko stačit a je třeba začít přikrmovat. I po zavedení příkrmu se má nadále pokračovat v kojení, optimální je podávat mu 500 ml mléka denně.

 

Kojení
(Foto: Mediafax)

 

Příkrmy


Výzkumy ukazují, že časné zavádění příkrmů nepřináší žádné výhody. Je tedy doporučeno zavádět příkrmy nejdříve ve 4. měsíci, pokud však dítě zcela prospívá, s příkrmy začněte po 6. měsíci. „Optimálně začínáme podávat nemléčné příkrmy kolem půl roku života dítěte. V případě potřeby je možné začít podávat příkrmy i dříve, ale nikdy před ukončením 4. měsíce,“ radí vedoucí dětského oddělení VFN v Praze MUDr. Peter Szitániy, Ph.D., odborný garant iniciativy Vím, co jím a piju.

 

Při zavádění prvních příkrmů je důležité celkové prospívání dítěte. Pokud máte pocit, že se vaše miminko na příkrmy ještě necítí, můžete zavádění o měsíc posunout. Na dítěti poznáte, že je již na příkrmy připraveno v případě, že má již plně vyvinuty psychomotorické schopnosti, tedy že dokáže držet hlavičku ve stabilní poloze, zvládá koordinaci rukou a úst, dokáže již uchopit věci do ručičky a v neposlední řadě již toleruje tuhou stravu.
 

Zavedení příkrmu před ukončeným 4. měsícem je spojeno s rizikem vzniku potravinové alergie a vyšší propustnosti střevního traktu. Naopak pozdní zavedení je spojeno s problémy s odmítáním stravy a nedostatečným pokrytím nutričních potřeb dítěte (energie, bílkoviny, železo a zinek).

 

Zelenina, maso i žloutek

 

Dle zvyklostí se jako první zavádí zeleninový příkrm z jednoho druhu zeleniny, následován vícesložkovými zeleninovým pyré a posléze maso-zeleninový příkrm s cca 20 gramy masa denně.
Postupná náhrada jedné mléčné dávky maso-zeleninovou kaší v 5. měsíci umožní nabídnout vlákninu, železo, zinek a ostatní živiny. Pro kojence staršího 6 měsíců je možné dávku masa navýšit na 35 g. Maso 1x týdně nahrazujeme postupně žloutkem.

 

Druhým příkrmem je neslazené ovocné pyré, které je postupně obohaceno jogurtem a poslední je cereální kaše. Po bezlepkových produktech (rýže, kukuřice) následují kaše obilné (pšeničná, pohanková).

 

Nemléčný příkrm podáváme postupně mixovaný, rozmačkaný a nasekaný s měkkými kousky. Dle individuální zralosti kojence (např. přítomnost zubů) mezi ukončeným 10. a 12. měsícem nabízíme měkké kousky k samostatnému krmení.

 

Dítě s křupkou
(Foto: Profimedia)

 

Bojím se alergie!

 

S příchodem první tuhé stravy přichází i první obavy z alergií. Obavy ale nejsou nutné. Nebylo prokázáno, že by snížení alergenních potravin mělo vliv na pozdější rozvoj alergie u dítěte. Není tedy důvod se vyhýbat určité potravině. Oprávněné obavy mohou vznikat v případě rodinné dispozice. Ale i zde se příkrmy zavádí obdobně, jako u ostatních dětí s jediným rozdílem, že se podává vždy jen jedna potravina a sleduje se možná alergická reakce.

 

Nápoje pro kojence


• V prvních 4-6 měsících není třeba žádný přídavek tekutin (výjimka: při teplotě, ztrátě chuti k jídlu, silném pocení)
• Od 10. měsíce přídavek tekutin asi 200 ml denně – nejlépe vody pro kojence
• Ovocné šťávy nemají nahrazovat příjem mléka
• Ovocné šťávy jsou doporučovány v době, kdy dítě pije z hrníčku


Batolecí věk

 

Období 1-3 let je charakterizováno zpomalením růstu proti předešlému kojeneckému období. Neuropsychický vývoj pokročil a dítě je schopné kousání, postupně samostatného krmení a strava je výrazně hustší než strava kojence.

 

Batolecí věk je velice důležitý pro budování prvních stravovacích návyků. Začínají se objevovat první odmítavé reakce na některé pokrmy. Nebojte se po prvním roce věku dítěte do jídelníčku postupně zařadit kravské mléko a mléčné výrobky, můžeme začít i s luštěninami či oblíbenými piškoty. Batole by mělo jíst 5x denně. Rodiče hrají důležitou roli ve formování volby stravy a preferencích dítěte.

 

Plačící miminko
(Foto: Profimedia)

 

Co zařadit do jídelníčku?

 

• Mléko a mléčné výrobky by měly být podávány 3x denně. 500 ml plnotučného mléka denně (potřeba vápníku, vitaminu D a mléčné bílkoviny).
 

• Tuky do ukončeného 2 roku života neomezujeme. U dětí s pozitivní rodinnou anamnézou aterosklerózy a obezity a u dětí s nadváhou, obezitou je vhodné zvážit omezení tuků v 3. roce života a upravit pohybový režim a životosprávu.
 

• Složení stravy batolat by mělo co do výběru potravin kopírovat známou potravinovou pyramidu pro zdravou výživu.
 

• Obiloviny by měly být podávané 3x denně (částečně celozrnné), zelenina 1-2x denně, ovoce 1-2x denně (různé druhy), maso libové 2x denně, luštěniny střídat s masem.
 

• Sladkosti, tučné pochutiny ojediněle.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře