Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Jaká by asi byla naše celková produktivita, kdybychom myšlenkami častokrát nebyli jinde, než ve skutečnosti máme být – ve škole, v práci, v osobních vztazích?

Nesoustředěnost vám krade čas a kazí vztahy! Jak ji ovládnout?

Smutná dívka
zdroj: Thinkstockphotos Smutná dívka
aktualizováno 26.07.2018, 00:04 | 26.07.2018, 00:04 | doma.cz

Jaká by asi byla naše celková produktivita, kdybychom myšlenkami častokrát nebyli jinde, než ve skutečnosti máme být – ve škole, v práci, v osobních vztazích?

Do hlavy se nám neustále vkrádají podněty, které snižují schopnost vnímání a zabírají neúměrné množství času, který bychom mohli věnovat něčemu efektivnějšímu. Navíc jsou povětšinou negativní, takže nám navíc ubírají pozitivní energii.

 

Náš mozek má jen určitou energetickou kapacitu, kterou musíme umět správně rozložit. Pokud se orientujeme na zbytečnosti a plýtváme energií nad přemýšlením o minulosti nebo naopak budoucnosti, resp. se necháme stresovat a vyvádět z míry něčím, co stejně neovlivníme, o tuto drahocennou energii se tím připravujeme. Později nám chybí kapacita na konstruktivní řešení úkolů, ale i na asertivní komunikaci. Jsme nervózní, reagujeme přehnaně, nebo nedokážeme vnímat cizí pocity a v zájmu zachování vlastních zbytků energie se stáváme citově plochými.


Emoce neduste v sobě, ale ani nekřičte


Zajímavými příklady z praxe jsou vědci, kteří mnohdy vědomě potlačují emoce, aby měl jejich mozek větší kapacitu, nebo také ostřelovači, kteří se musejí bravurně naučit kontrolovat svůj dech tak, aby výstřel padl zároveň s výdechem. Na rozdíl od těchto dvou případů, vás nenaučíme, jak emoce potlačovat, ale jak je efektivně zpracovat. A to metodou tzv. mindfulness.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jste často smutní? Neuvěříte, co to vypovídá O VAŠÍ INTELIGENCI
Aerobik pro mozek! Tři překvapivé metody, které fungují!
Máte unavený mozek? Víme, jak ho zdravě nakopnout


Termín mindfulness pochází z buddhismu a znamená vědomé prožívání. „Zjednodušeně řečeno jde o jakýsi balíček technik na posílení sebeuvědomění, a s tím spojené výkonnosti, angažovanosti, motivace, kreativity a empatie vůči svému okolí. Techniky mindfulness nám pomohou přijít zpět k sobě pomocí různých dechových cvičení, porovnávání emocí a myšlenek, tzv. body scan (vnímání vlastního těla) nebo pojmenováním události, která se nám aktuálně odehrává a identifikováním emocí, které se na ni vážou, tzv. labelling,“ přibližuje koučka a konzultantka Jitka Jetlebová z DMC management consultingu.


Zmíněný body-scan zvládnete celkem hravě. Zkoumejte postupně jednotlivé části těla, hledejte, kde jste stažení stresem, kde leží napětí. Jeho uvědomění vám ho pomůže setřást. Pozornost soustředíte sami na sebe, navrátíte se naprosto do přítomného okamžiku, veškerý stres necháte zmizet.

 


Rovněž labelling neboli „nálepkování“ se dá uplatnit v jakékoliv vypjatější situaci nebo před důležitým jednáním, kdy víme, že potřebujeme být v klidu a dobře se soustředit. Toho dosáhneme provedením následujících tří kroků:


1. pojmenovat událost, která nás tíží,
2. určit emoci, která se k události váže
3. odložit emoci.


Vědci přišli na to, že se mysl zklidní - limbický systém v mozku, část mozku odpovědná za naše emoce, se utlumí. Díky tomu, že emoce krátce pojmenujeme, jejich intenzitu snižujeme. Na oplátku nám pak klidnější mysl umožní se lépe rozhodovat a konstruktivněji přemýšlet.


Myšlenkové bludiště


Tato staronová technika sebeuvědomění, není v podstatě ničím jiným než schopností se v pravý čas soustředit na sebe samé. Většina z nás má tendence žít v minulosti či budoucnosti. Je to do jisté míry biologicky dané. Naši předci byli nuceni myslet do budoucna – vytvořit si zásoby na zimu, aby vůbec přežili, a protože měli jen omezenou možnost si své myšlenky zaznamenat, honily se jim dokola hlavou, a tím zanikal prostor pro vědomé prožívání.

 


Do jaké míry se naše mysl orientuje na minulost či budoucnost, je také ovlivněno kulturní historií. Vzniká tzv. time paradox. V tomto stylu myšlení jsme setrvali až do současnosti, jen se poněkud adaptovalo na náš každodenní rytmus. Chcete příklad? Na začátku nového týdne si obvykle říkáme: ,,Už aby byl pátek“. Svůj pocit spokojenosti tak podmiňujeme něčím, co se teprve stane a nedokážeme se plně soustředit na přítomnost. Žijte raději přítomností a nenechte svou pozornost rozptylovat představami, co bude, nebo relaxací nad vzpomínkami na to, co bylo.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře