Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Učitel je pro vzdělávání dětí klíčový, a proto se na kvality pedagogů klade jak ze strany rodičů, tak i vedení škol stále větší důraz. Ukazuje se, že nestačí jen pouhé znalosti, dobrý učitel by totiž měl být rovněž schopným manažerem, metodikem či...

Odhalte včas (ne)schopného učitele!

Učitel
zdroj: Thinkstockphotos Učitel
aktualizováno 11.09.2017, 00:13 | 11.09.2017, 00:13 | doma.cz

Učitel je pro vzdělávání dětí klíčový, a proto se na kvality pedagogů klade jak ze strany rodičů, tak i vedení škol stále větší důraz. Ukazuje se, že nestačí jen pouhé znalosti, dobrý učitel by totiž měl být rovněž schopným manažerem, metodikem či psychologem. Podívejte se, jaké jsou další klíčové vlastnosti dobrého pedagoga.

Učitelských desater, jež popisují důležité vlastnosti pedagoga, jsou tucty. V každém lze najít něco jiného podle toho, z jakého úhlu pohledu autor na téma nahlížel. „Jádrem všech je požadavek na kvalitní osobnost učitele, na příslušné odborné znalosti, a především na vztah k žákům. Prolínají se v nich etické požadavky spolu s profesními. Výsledek je pak kombinací uvedeného v různém poměru,“ říká psycholog a speciální pedagog Marek Zelenka.

 

Například podle informačního centra vzdělávání EDUin vypadá desatero dobrého učitele takto:

 

1. Nevyvyšuje se nad dětmi, ale bere je jako partnery v učení.
2. Vyučuje danou látku zábavně a v širších souvislostech.
3. Pracuje s dětmi individuálně, aby se během výuky navzájem nezdržovaly.
4. Umí je motivovat tak, aby věděly, že učení není samoúčelné.
5. Vede je ke vzájemné spolupráci, a ne k soupeření.
6. Hravě v dětech rozvíjí přirozenou zvídavost a aktivitu.
7. Učí je, aby se dokázaly samostatně rozhodovat, a aby věděly, že jsou odpovědné za to, co udělají.
8. Je vnímavý k náladám ve třídě, pohotově řeší případnou krizovou situaci, a tím jim poskytuje pocit důvěry a bezpečí.
10. Otevřeně komunikuje s rodiči o výchově a dění ve škole.

 

Učitelka - Ilustrační foto
(Foto: Profimedia)

 

Budujte si dobré vztahy již od září

 

I pro rodiče je ovšem důležité být aktivně zapojený do školního života dítěte po dobu celého školního roku. Díky tomu zjistíte včas třeba i to, že má dítě s nějakým pedagogem konflikt, má z něj obavy nebo mu vadí jeho osobitý přístup. „Pokud se rodiče aktivně účastní školního života, postoj dětí ke škole je pozitivnější než když rodiče spolupráci se školou odmítají či se dokonce staví proti ní,“ vysvětluje vedoucí Rodičovské linky Kateřina Schmidová. K fungování vztahů mezi rodiči, dětmi a učiteli by měly přispět školy vytvořením vhodných podmínek. „Důležitá je osobnost a přístup učitele, který by měl být hlavním iniciátorem při vytváření a udržování partnerských vztahů s rodinami dětí. Za velmi účinné považuji společné sdílení poznatků o potřebách dítěte, práci na jeho individuálním plánu rozvoje a řešení problémů vzniklých na půdě školy,“ dodává Kateřina Schmidová.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Gábině z Ulice se nezdá nová učitelka malého Šímy! Může s tím něco udělat?
Učitel může z dítěte "vyrobit" jedničkáře i pětkaře
Co má umět prvňáček před nástupem do školy? Učitelé očekávají i základy čtení a psaní


I učitelé se musejí učit

 

Povolání učitele je o veliké zodpovědnosti, dobrý pedagog by se měl proto i během své profese neustále vzdělávat a sledovat moderní pedagogické trendy. Jedním z příkladů metod rozvoje pedagogů jsou takzvané Mapy kompetencí pedagoga. „Ty popisují dovednosti, které jsou pro práci učitele důležité, a na škále od jedné do deseti pak ukazují jejich zvládnutí,“ uvádí Andrea Vedralová ze vzdělávací společnosti School My Project. Mapa kompetencí pedagoga sleduje pedagogy v celkem šesti kompetencích – obsahové, metodické, pedagogicko-psychologické, manažerské, sociální a kompetenci k osobnímu rozvoji. Podobně jako desatera jednak přehledně shrnuje jednotlivé důležité dovednosti učitele, navíc pak ale také ukazuje, v čem pedagog exceluje a kde je ještě prostor pro další zlepšování. „Každý pedagog má na našich školách k dispozici osobního mentora, který mu pomáhá se v těchto dovednostech zlepšovat,“ dodává Andrea Vedralová. Zjistěte, zda je i vaše škola zapojena do podobných vzdělávacích programů a zda dbá i na vzdělávání svých pedagogů.

 

Krize kvality prověří

 

Dobrý pedagog by měl být i i dobrý krizový manažer. Jeho kvality prověří například problém se šikanou ve třídě. Bohužel statistiky jsou šokující a je vidět, že mnoho učitelů tuto problematiku stále přehlíží a začíná situaci řešit, až když je vyhrocená.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře