Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Víte o tom, že jsme nevědomě precukření?

Cukr! Důvod mnoha našich nemocí a neduhů

Mlsání
zdroj: Thinkstockphotos Mlsání
aktualizováno 02.11.2015, 00:04 | 02.11.2015, 00:04 | Doma.cz/tvnoviny.sk

Víte o tom, že jsme nevědomě precukření?

Doporučenou denní dávku - šest lžiček, přešvihne většina z nás už během snídaně - a ani o tom nevíme.


Slazená káva ke snídani, dochucení oběda kečupem a k večeři například cereální pečivo. Ani nevíme jak, a denně do sebe dostaneme 50 lžiček cukru. Zjišťovali jsme, do jaké míry převyšuje normy, i to, co dělat, abychom si jeho dávkování udrželi pod kontrolou.


Rafinovaný cukr je bohužel téměř ve všem, co si přineseme z obchodu. Mnozí výrobci potravin vědí, že čím sladší výrobek, tím dříve se pro něj zákazník vrátí. "Říká se tom bod rozkoše. A ten se každoročně zvyšuje a zvyšuje," říká k problematice propagátorka zdravé výživy Andrea Culková. Díky tomu jsou sladkosti stále sladší, ale i v mnoha slaných pokrmech - omáčkách, kečupech, sterilované zelenině apod. - najdeme nezanedbatelné množství cukru. O cukru se dnes mluví také jako o droze chudých - podívejte se sami v reportáži. Vzniká na něm závislost srovnatelná se závislostí na kokainu a jiných tvrdých drogách. Jste na řadě?

 

 

V nekontrolovatelném příjmu cukru vedou slazené nápoje. Zatímco před sedmnácti lety jsme jich vypili 41 litrů ročně, před dvěma lety to bylo třikrát tolik. "Problém s potravinářským průmyslem je v podstatě v tom, že si vymyslel mnoho druhů cukru, aby na prvním místě na té etiketě nestálo cukr," vysvětluje Culková.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Tři bílé jedy: Cukr, sůl a mouka!
Velký test dětských pitíček: v lahvičce je až 20 kostek cukru!
DĚTI: Müsli k snídani? Příliš cukru! Čemu se ještě vyhnout?

 

Slabé regulace využili například nadnárodní koncerny v rozvojových zemích. Velká obliba slazených nápojů způsobila, že Mexičané v obezitě předběhly USA. Jsme na řadě? Mantinely pro cukr v našich výrobcích nemáme žádné. A tak bychom si ho měli vědomě snižovat sami. Méně polotovarů, sladkostí, slazených limonád, sladkého pečiva... Vyhýbat se lákavým příchutím. A hlavně číst etikety a jíst přirozeně sladké potraviny (ovoce, med). Dobré je cukr střídat - například s javorovým sirupem nebo medem, či pozapomenutou melasou nebo stále populárnější stévií.

 

 

Přemíra cukru v naší stravě v kombinaci s nedostatkem pohybu a celkově nezdravý životním stylem se negativně projevuje vyšší náchylností k onemocněním srdce a kardiovaskulárním chorobám, ke vzniku rakoviny, cukrovky... Obezita jako taková pak napomáhá rozvoji nejvážnějších onemocnění, které moderní civilizaci zabíjejí. Cukr, kvasící ve střevech, které ho nestíhají zpracovávat, může i za naše trávicí obtíže, kožní problémy, problémy s tlakem, lymfatickým systémem a imunitou. Ještě stále máte chuť na sladké?

12 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře