
S následky sedavého způsobu života a přemíry jídla na lidské zdraví se náš organismus vyrovnává velmi těžce.
Podle posledních výzkumů švédských vědců může mít i krátké období přejídání a nedostatku pohybu dlouhodobé negativní důsledky.
Experti z univerzity ve švédském Linköpingu sledovali skupinu osmnácti zdravých osob v průměrném věku 26 let, které měly během čtyř týdnů konzumovat o 70 procent víc potravy než obvykle. Očekávali, že v zájmu vědy přiberou účastníci experimentu 5 až 15 procent své hmotnosti.
ČTĚTE TAKÉ:
Jídlem proti depresi? Ano, ale dobroty pečlivě vybírejte
Jak dodržet dietu a neselhat
KRABIČKOVÉ DIETY: glykemický index určí, kdy přijde hlad
Druhá, kontrolní skupina respondentů dodržovala normální režim.
Pokusné osoby přibraly v průměru 14 procent váhy. Po půl roce od konce experimentu se jim podařilo 71 procent tohoto přírůstku zase shodit, nicméně za rok jim experti naměřili stále víc tělesného tuku než měli před pokusem.
Vyšlo najevo, že zatímco podíl tuku u zdravého člověka je 20 procent z celkové hmotnosti, u pokusných osob to bylo po půl roce 24 procent. Dokonce i rok po ukončení výzkumu měli stále vyšší podíl tuku v těle než před pokusem. Rozdíl mezi oběma skupinami byl znatelný i po dvou a půl letech.
"Dlouhodobý rozdíl mezi oběma skupinami potvrzuje, že i krátké období, kdy si dopřáváme nadbytek jídla a naopak máme nedostatek pohybu, má na náš organismus vleklé negativní následky," říká vedoucí studie Asa Ernerssonová.
Výsledky nového výzkumu budou zveřejněny v odborném časopise Nutrition & Metabolism.
Letošní zima byla opět zatěžkávací zkouškou pro naši pleť. Díky mrazům a větru máme pleť vysušenou a v řadě případů i s popraskanými cévkami. Ideá...
Celý článek»Celebrity občas dávají svým nejmenším podivuhodná jména. Uhodnete je?
Udělej si test
Mlsejte zdravě! Kristýna Kalinová nás naučí přípravu hruškového koláče ve zdravé formě.
více
Lasagne všichni známe a většina z nás si je s oblibou dopřává. S Kristýnou Kalinovu si připravíme takovou jejich odlehčenou verzi – s lilkem.
více
Jak vybrat správný chřest a jak s ním správně zacházet?Kvalitní a odborně upravený chřest je jídlem, na němž si pochutnají i labužníci.
více
O tom, co a kolik toho vypijeme my dospělí, si rozhodujeme sami. Jak by měl ale vypadat pitný režim dětí?
více
Někdy mohou i ty nejmenší každodenní drobnosti zvýšit vaše sebevědomí a zcela změnit vaši náladu.
více
V pátek 18. května nákupní a zábavní centrum Olympia Brno přivítá finalisty soutěže Hlas ČeskoSlovenska.
více
Středověké turnaje, při nichž diváci mnohdy tají dech, koňská výstroj, kterou známe snad jen z pohádek, a odvážní rytíři, kteří se nebojí zaútočit na nepřítele, takové bude letošní léto v Zámeckém resortu Dětenice.
více
Vložit příspěvek