Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

S hormonální nerovnováhou je nejvíc spojováno období menopauzy. Do boje proti rozbouřeným hormonů vyrazte vyzbrojena chytrými potravinami a vhodnými bylinkami.

Menopauza bez stresu: Nejlepší potraviny a bylinky, které vám zachrání přechod

Dáma
zdroj: Thinkstockphotos Dáma
aktualizováno 03.11.2015, 15:22 | 03.11.2015, 15:22 | / Doma.cz/trm

S hormonální nerovnováhou je nejvíc spojováno období menopauzy. Do boje proti rozbouřeným hormonů vyrazte vyzbrojena chytrými potravinami a vhodnými bylinkami.

Dinah Rodrigues, zakladatelka Terapie Hormonální jógou, doporučuje upravit jídelníček v období menopauzy. Poradíme vám, které potraviny doporučuje omezit, které naopak zařadit ve větším množstvím a na jaké bylinky byste neměla dát dopustit.

 

Vynechejte ze svého jídelníčku:


• Alkohol, kofein, cukr, kořeněná jídla, horké polévky a nápoje - mohou vyvolávat návaly horka, zhoršit schopnost udržet moč, prohloubit výkyvy v náladách a způsobit okyselení krve což vede k uvolňování vápníku z kostí.


• Omezte maso a mléčné výrobky (kromě zakysaných) - podporují návaly horka, mohou i přispívat ke ztrátě vápníku z kostní hmoty.


• Omezte konzumaci soli - zvyšuje vylučování vápníku močí, zvyšuje krevní tlak.

 

ČTĚTE TAKÉ:

I v předčasné menopauze lze otěhotnět
Menopauza ve 24 letech? Karolína Kurková to zažila
Proč přibírají ženy v menopauze?

 

Zařaďte do svého jídelníčku:


• Potraviny s obsahem fytoestrogenů (rostlinných hormonů, které se chovají podobně jako estrogeny organizmem produkované): sójové boby, sójová mouka, tofu, brambory, celozrnné obiloviny, zelené fazolky, jablka, mrkev, třešně, česnek, datle, lněná semínka, koření anýz a fenykl.
 

• Zajistěte přísun enzymů - klíčky, výhonky, zelené potraviny a superpotraviny


• Pokrmy z červené řepy - přináší ženám trvalejší úlevu než syntetické hormony.


• Potraviny bohaté na esenciální mastné kyseliny - mají význam pro tvorbu hormonů, zdravou kůži a nervy: mořské ryby (tuňák, losos, makrela, sardinky) a rostlinné oleje lisované za studena.
 

 

• Potraviny s obsahem bóru - zvyšují hladinu estrogenu: jablka, ořechy, hrušky, hrozny, broskve, mandle, med, hrách, čočka.
 

• Potraviny s vysokým obsahem selenu - snižují návaly horka, podporují sekreci štítné žlázy a estrogenu: mořské ryby, celozrnné obiloviny, sója, fazole, vejce.


• Potraviny s obsahem vitamínu C a bioflavonoidů - působí proti návalům horka: citrusové plody.


• Denně vypijte 2 litry kvalitní vody za účelem prevence vysychání kůže a sliznic.


Byliny pro menopauzu:


• Šalvěj lékařská, pomáhá proti pocení a návalům horka. Stačí spařit lžíci šalvěje vroucí vodou a nechat přikryté louhovat 15 minut. Vlažný odvar po doušcích po celý den. Pomáhá ale až tak za čtrnáct dnů pravidelného užívání, ovšem velmi účinně.
 

 

• Proti depresi, úzkostem, stresu, strachu, nespavosti popíjet čaj z třezalky tečkované. Jeho účinnost nastupuje také až po dvou týdnech, ale nesmí se to s ním přehánět. Denní dávka může být asi dva až tři šálky, ale nedoporučuje se pít ho déle než šest týdnů. Třezalka tečkovaná je přírodní antidepresivum a zároveň zlepšuje krevní oběh. Jelikož zvyšuje citlivost na světlo, neužívejte ji, když se budete chtít slunit nebo navštěvovat solárium, aby se vám neobjevily pigmentové skvrny.
 

• Ploštičník hroznatý je skvělý na návaly horka a pocení, zlepšuje spánek, paměť a koncentraci, snižuje předrážděnost. Ovlivňuje také pohyb vápníku v těle a tím i zpomaluje rozvoj osteoporózy a zlepšuje urogenitální (močopohlavní) potíže.
 

• Červený jetel nebo také jetel luční se využívá především pro vysoký obsah přírodních látek fytoestrogenů. Jak název napovídá, je zřejmé, že jsou strukturou podobné estrogenům a v ženském těle je nahrazují. Mohou zlepšit náladu, spánek, zamezují řídnutí kostí a výtažky z červeného jetele působí preventivně i proti rakovině prsu.

 

Máte dotazy na menopauzu nebo hormonální terapii, a nejen na ně? Ptejte se v naší on-line zdravotní poradně.

14 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře