Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Jsou zdravé, chutné a prospěšné pro vás i vaše děti. Pokud už si doma lisujete vlastní šťávy, dělejte to skutečně správně, ať se zbytečně neochudíte o prospěšné látky a vitamíny.

Odšťavňujete doma ovoce a zeleninu? 8 praktických rad, jak z nich dostat ještě víc

odšťavnovače 4
zdroj: Thinkstockphotos odšťavnovače 4
aktualizováno 07.07.2014, 00:00 | 07.07.2014, 00:00 | / Doma.cz/trm

Jsou zdravé, chutné a prospěšné pro vás i vaše děti. Pokud už si doma lisujete vlastní šťávy, dělejte to skutečně správně, ať se zbytečně neochudíte o prospěšné látky a vitamíny.

Ovocné šťávy jsou vyživující, a měly by se konzumovat v první polovině dne. Oceníte je například jako zdroj sacharidů, hodí se na podporu regenerace svalů i celého organismu po fyzickém výkonu, při redukci či detoxikaci. Stejně tak zvýší vaši psychickou odolnost a výkon při stresu a vysokém pracovním nasazení. Zkrátka ideální ranní drink.

 

Zeleninové šťávy zas můžete je do jídelníčku zařadit kdykoliv během dne. Protože mají zásaditou reakci, jsou velmi přínosné k udržení správného pH organismu. Právě kyselé prostředí způsobené nedostatkem živin, stresem, nesprávnou životosprávou či nedostatkem pohybu, je původcem řady onemocnění (například obezity, vředů, diabetes a podobně).

 

Proč pít domácí čerstvé šťávy?


1. Čerstvé zelenina a ovoce obsahují výživné látky.

2. Teprve z čerstvých šťáv se živiny dobře vstřebají.

3. Šťávy pomáhají při očistě organismu.

4. Šťávy představují jednoduchý a praktický způsob, jak zvýšit konzumaci zeleniny a ovoce.

5. Zelenina obsahuje živiny a je málo kalorická.

6. Syrová zelenina a ovoce obsahují enzymy a více živin.

7. Zelenina a ovoce pomáhají udržovat v těle správné pH.

8. Víte, co pijete.

9. Šťávy jsou ideální ke zvýšení konzumace zeleniny u dětí.

 

 

Výhody odšťavňování

 

+ Do několika sklenic čerstvého džusu je možné vtěsnat maximální množství živin z množství ovoce a zeleniny, které není možné během jednoho dne sníst.


+ Oproti celému plodu je čerstvá šťáva dokonale strávena během několika minut, což ocení nejen nemocní lidé, ale také všichni ti, kteří potřebují okamžitě načerpat energii.


+ Doma připravenou čerstvou šťávu si můžete jednoduše vzít s sebou kamkoliv a mít tak snadný, rychlý a levný přístup k zelenině.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vaší pleti pomohou vitaminy
Průvodce rokem v supermarketu: Kdy je která zelenina nejlevnější?
I po ovoci a zelenině kyneme! Na jaké druhy si dávat pozor!

 

Jak při odšťavňování dostat z ovoce a zeleniny skutečně maximum?

 

* Pokud vymačkáváte šťávu z citrusů, je dobré plod nejdříve poválet. Dužina uvnitř něj bude lépe připravena na vymačkání šťávy a odšťavňování půjde snáz.

 

* Citrusy používané k odšťavňování je vhodné zcela oloupat, okrájet či alespoň ostrouhat kůru. Šťáva z kůry je nepříjemně hořká, kůra často bývá chemicky ošetřena.

 

 

* Ideální odrůda pomerančů k odšťavňování je Valencie. Nezapomeňte ale, že při delším skladování v lednici může pomerančová šťáva zhořknout.

 

* Ananas lze do odšťavňovače vkládat celý, včetně kůry. Samozřejmě ho ale pečlivě umyjte – nejlépe kartáčem – a zbavte ho horního trsu listů a dolní tvrdé části. Ponecháním kůry zabráníte ztrátě dužiny, samotná slupka ananasu má vysoký obsah vitamínů, minerálů a enzymu bromelin.

 

* Odšťavňování zralých a změklých ,,kašovitých“ plodů, jako je banán, broskev, meruňka, jablko či kiwi je komplikovanější. Obvykle si z nich dá vyrobit pyré či kašička ale ne šťáva. Takové ovoce raději mixujte v již připravené šťávě z jiného ovoce.

 

* Přezrálé hrušky i jablka mají tendenci zahltit hřídelové lisy odšťavňovače nalepenou vlákninou a pokračovat v odšťavňování můžete až po vyčištění. Snadnou radou je proto kombinovat toto změklé ovoce s jinou tvrdší surovinou – například mrkví. Zajistíte tak snadnější průchod, tvrdá vláknina s sebou vezme i měkké zbytky, které se jinak často lepí na stěny a sítka.

 

* Kořenovou zeleninu můžete využívat jako "vlákninový pohon" při odšťavňování měkkých surovin.

 

* Šťávu připravenou v odšťavňovači lze v chladničce uchovat maximálně 24 hodin. Lze ji také zamrazit, ale ne po dobu delší jak 30 dnů.

1 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře