Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Tuky jsou součástí našich orgánů a buněk. Nesou s sebou obrovské množství funkcí, které jsou nezbytné pro bezchybné fungování našeho organismu. Čili otřepanou frázi tuky jsou nepřítel hoďte za hlavu, neboť jsou vynikajícím zdrojem energie, ochrano...

Pozor! Zdravé tuky nejsou nepřítel

zdravé tuky
zdravé tuky
aktualizováno 26.12.2016, 01:29 | 26.12.2016, 01:29 | Krasna.cz/Lenička P.

Tuky jsou součástí našich orgánů a buněk. Nesou s sebou obrovské množství funkcí, které jsou nezbytné pro bezchybné fungování našeho organismu. Čili otřepanou frázi "tuky jsou nepřítel" hoďte za hlavu, neboť jsou vynikajícím zdrojem energie, ochranou našich orgánů, napomáhají vstřebávání živin, mají pozitivní dopad na náladu a navíc pomáhají spalovat tuky.

Ptáte se jak? Nejprve je třeba si uvědomit, že není tuk jako tuk.

Molekulové seskupení tuků určuje, zda jej můžeme zařadit mezi "zdravé (nenasycené) nebo nezdravé (nasycené) tuky". Náš jídelníček by tedy logicky měl obsahovat co nejvíce nenasycených tuků. Jejich obrovskou výhodou je, že pomáhají zvyšovat dobrý HDL cholesterol, který napomáhá k odstraňování špatného LDL cholesterolu. A všichni jsme již slyšeli, jaký je pro nás tento tzv.. špatný cholesterol škodlivý.

 

Tuky spalují tuky

Naše tělo potřebuje bílkoviny, tuky a sacharidy k doplnění energie. Tato energie je velmi důležitá nejen pro správnou funkci orgánů, ale i při látkové výměně a spalování přijatých kalorií. To znamená, že tuky vlastně spalují tuky. Navíc, "starý" tuk se nám ukládá ve formě podkožního tuku na problémových partiích (břicho, stehna, boky). Tento podkožní tuk není možné efektivně spálit bez tzv..nového tuku, který zjednodušeně řečeno, aktivuje v játrech enzymy zodpovědné za spalování. Představte si to jako basketbalové mužstvo.

 

 

 

Mladí příchozí hráči (nový tuk) předvádějí své schopnosti manažerovi týmu (játra), čímž dokazují, že je čas poslat starých, unavených hráčů (starý tuk) do důchodu.

 

Velkou výhodou tuků je, že jinak než ostatní živiny, stráví v žaludku delší dobu, čímž jsou pomalejší tráveny a pomáhají stabilizovat cukr v krvi. V přeneseném významu to znamená, že po bohatém jídle na ty správné tuky se budete cítit déle sytý a nebude vás přepadávat hlad. Takže tuky nám pomáhají předejít nájezdům na ledničku.

 

Přijímání správných tuků spolu s efektivním cvičením také napomáhá nárůstu svalstva. Tuk zvyšuje koncentraci proteinu ve svalech a zvětšení svalových buněk. Svalová hmota je velmi důležitá při udržení zdravého metabolismu. Zvýšení svalové hmoty má za následek zrychlení metabolismu, což má za odpovědnost i rychlejší spalování kalorií, a o to nám při hubnutí jde. Většina vitamínů přijatých ve formě stravy (A, D. E a K) jsou rozpustné v tucích. Znamená to, že bez dostatečného množství tuků není možné efektivně využít přijaté vitamíny, co už má za následek různé méně závažné nebo závažnější zdravotní komplikace.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Spaluj při cvičení víc než dosud 

Olivový olej osmkrát pro zdraví

 

Zdravé tuky
Jak vidíte, tuky jsou nedílnou součástí naší stravy. Všeobecná mínění o škodlivosti tuků by měla být už dávno prožitá. Samozřejmě je třeba dávat pozor na formu tuků, kterou přijímáme.

 

Zdravé jsou pro nás nenasycené tuky, díky přítomnosti mastných kyselin:
- Avokádo (jeden z nejlepších zdrojů nenasycených tuků),
- Oříšky a semínka (mandle, pistácie, vlašský ořech, lněné, piniové semena),
- Ryby a mořské plody (obsahují Omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, které jsou mohou být přijaty pouze formou stravy)
- Olivový olej a jiné rostlinné oleje

 

 

 

Nasycené mastné kyseliny bychom měli zase konzumovat v menším množství. Nacházejí v zvířecích produktech - v tzv. červeném mase, mléčných výrobcích, ale také v některých formách rostlinných olejů - kokosový a palmový olej. Nasycené mastné kyseliny nejsou úplným "ďáblem" ve výživě. Pro správný chod organismu jsou také důležité, ale jejich nadbytek může výrazně přispět k výskytu srdečně-cévních chorob. Proto vše s mírou.

 

V každém případě se za jakýchkoliv okolností vyhýbejte tzv.. trans mastným kyselinám. Nacházejí se v chemicky zpracovaných rostlinných olejích, smažených jídlech, zpracovaný potravinách, kde mají za úkol zlepšit chuť a zvýšit životnost. Jsou to tzv. ztužené tuky, kterým je třeba se vyhýbat jako čert kříži.

 

Na závěr chci zdůraznit, že na celé šílenství nízkotučných potravin je třeba zapomenout. Nikomu neublíží, pokud si jednou za čas dá sklenici plnotučného mléka, vepřovou panenku nebo hovězí steak. Právě nízkotučné potraviny představují mnohem větší riziko, než plnotučné. Důvodem je, že v nízkotučných potravinách je ztracený tuk většinou nahrazován jinými látkami, tedy cukrem, zbytečnými sacharidy nebo chemikáliemi, které jsou pro naše tělo mnohem škodlivější, než těch pár gramů tuku, které daná potravina v přirozené forma obsahuje. Proto si namísto nízkotučného "light" jogurtu dejte raději mnohem výživnější a chutnější řecký jogurt. Tuků se vůbec nebojte, třeba jen vědět, které tuky třeba jíst a uvidíte, že ty správné tuky ve správném množství představují pro organismus více pozitiv než negativ.

 

Článek pro tebe napsala blogerka Lenka z blogu kreativologie.blog.cz.

 
6 hlasů
Vaše hodnocení