Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Nezáleží jen na tom, kolik má jídlo kilojoulů. Rozhoduje i množství cukrů, tuků a bílkovin v něm.

DIETA: Proč je bramborová kaše lepší než brambory? Víme to!

GI 4
zdroj: Thinkstockphotos GI 4
aktualizováno 17.10.2013, 00:00 | 17.10.2013, 14:31 | doma.cz/raw

Nezáleží jen na tom, kolik má jídlo kilojoulů. Rozhoduje i množství cukrů, tuků a bílkovin v něm.

Čím více bílkovin a čím méně cukrů, tím lépe. Tak zní zákon číslo jedna pro každého, kdo hodlá hubnout pomocí změn na svém talíři. V potaz by se samozřejmě mělo vzít i množství tuků – není nutné, aby v jídle nebyl ani gram, ale mělo by jich tam být nejvýše pár procent.

 


Dobře je to vidět na bramborové kaši. Mnoho lidí může mí tendenci automaticky považovat za lepší samotné suché brambory, protože to kaše se přidává mléko a dokonce i trocha másla.

 

 

 

Jenže, právě mléko a máslo obsahují bílkoviny, díky nimž kaše zasytí na delší dobu než samotné brambory, které vlastně obsahují jen samé sacharidy neboli tuky.

 

To, aby jídlo bylo sytivé, je přitom při shazování kil často rozhodující. Pozor však, neznamená to, že se kaše můžete nacpat k prasknutí – i tady dodržujte stejně jako jiných příloh zásadu, že příloh má být nejvýše čtvrtina.

 


Už jste slyšeli o glykemickém indexu?
Když se začnete zabývat o poměry tuku, cukru a bílkovin v potravinách a budete se k tomu snažit najít něco na internetu, možná narazíte na pojem glykemický index.

 

Nejspíše najdete i stupnici, která rozlišuje vhodné, přijatelné a nevhodné potraviny třemi barvami podobně jako semafor – doporučené jsou zelené, ty, které si můžete občas dát v menším množstvím, se označují oranžově a červená barva přísluší jídlům, která se k hubnutí vůbec nehodí.

 


Vypadá to složitě, ale podobnými návody se rovněž můžete úspěšně řídit. Pokud vám to však připadá komplikované, určitě se obejdete bez nich, stačí se řídit výše uvedenými doporučeními. Aby pro vás bylo rozhodování o tom, co si dát k jídlu snazší, ukážeme vám to ještě na několika pravidlech a nakonec i na konkrétních případech.



Těstoviny co nejméně rozvařené, rýže jedině tmavá, maso libové
Na to, jak moc potravina zahání hlad, je dobré myslet velmi často. Třeba při přípravě příloh, kdy platí, že čím je jídlo rozvařenější, tím hůře.

 

Mazlavá kolínka jak ze školní jídelny si nedávejte, ale těstoviny uvařené na skus neboli al dente v přiměřeném množství klidně. Podobně dejte přednost tmavší rýži a samozřejmě, tmavé pečivo je lepší než světlé, i když kalorickou hodnotu má v zásadě stejnou.

 


Vzhledem k tomu, že platí, čím více cukru, tím hůře, je jasné, že zakázané jsou všechny sladkosti včetně domácích buchet. Na druhou stranu by se mohlo zdát, že uzeniny, v nichž není cukr žádný, vadit nebudou.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Perfektní postava do měsíce? Váš domácí tréninkový plán!

Nejlepší snídaně, s kterými zhubnete, aniž byste hladověli!

Chcete zhubnout? Neponocujte a neposílejte v noci sms.

 

Jenže tady musíte vzít v potaz druhý ukazatel, kterým je množství tuků – tím pádem většina uzenin vůbec neprojde. Jedinou přijatelnou možností je libová šunka, ideálně ta s označením fitness.

 

Naopak vhodnou volbou je většina mléčných výrobků, v každém případě pak ty, které mají méně než pět procent tuků a nejsou doslazované.

 

K svačině jedině jablko s kouskem šunky nebo sýra
Ještě tápete? Přinášíme pět konkrétních ukázek jídla, na kterých pochopíte, podle čeho se rozhodnout a kterou potravinu si dopřát.

 


1. Jablko versus banán ze šunkou
Obojí se hodí k svačině, sám o sobě je banán možná horší volbou, protože je mnohem sladší. Ale pokud zvolíte nějaký menší a doplníte ho pěti deky libové šunky, uděláte dobře.

 


2. Rohlík s máslem versus nanuk
Vypadá to, že v tomto případě bude menším zlem rohlík, ale není tomu tak. Pokud zvolíte malý tvarohový nanuk s nízkým obsahem tuku, uděláte dobře, protože kalorická hodnota takové svačiny bude až poloviční. Navíc si pro lepší pocit můžete dát nanuk bez čokoládové polevy.


 


3. Karbanátek versus řízek
Obojí není nic moc, ale když už, volte řízek a zbavte ho trojobalu nasáklého olejem. Tím pádem snížíte kalorickou hodnotu jídla skoro o půlku – zbude vám v podstatě jen maso čili bílkoviny, kdežto se smaženým karbanátkem, v němž je zamíchaná strouhanka a navíc se dělá z tučnějšího mletého masa nenaděláte nic.

  

ČTĚTE TAKÉ NA KRASNA.CZ:

13 nepřátel štíhlé linie
Nejnebezpečnější diety: pozor na ně!
Hlídej si množství příloh, ale úplně je nevynechávej


4. Boloňské špagety versus zapečené šunkofleky
Nejsou těstoviny jako těstoviny. Šunkofleky v závodních jídelnách bývají z rozvařených těstovin z obyčejné bílé mouky, zatímco kvalitní semolinové mouky jsou něčím úplně jiným. Těstoviny se navíc zapékají s tučnými uzeninami, protože bude glykemický index boloňských špaget vhodnější.

 


5. Míchaná vajíčka versus müsli
Není málo těch, kdo k snídani volí müsli nebo jiné cereálie jako symbol zdravé stravy. Jenže omyl, většina průmyslově nabízených směsí je doslazována a naopak zbavována slupek, které činí jídlo sytivějším. Takže míchaná vajíčka na trošce másla s kouskem tmavého pečiva mohou být lepší než porce slazených lupínků, byť s nápisem fitness, které zalijete tučným jogurtem.

 

1 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

vanekdave 13:01 03.01.2016
,,sacharidy neboli tuky" :D :D :D
Lucy 14:59 09.11.2014
s tou bram.kaší si děláte srandu, ne? :D Var.brambory jsou na tom daleko lípe jak s kaloriemi, tak s glikemickém indexem. Tenhle článek psal někdo kdo vůbec nedržel v životě dietu nebo se nezajímá o zdravý životní styl. Nebo ten co vyrábí bram.kaši v prášku :D
www.tukydolu.cz 06:35 19.10.2013
Nevíte, jak konečně zhubnout
janca.kralovcova@seznam.c 14:57 18.10.2013
Ahoj holky, tak už týden vařím dietní jídla podle časopisu "Moje šťastná hvězda" a ono to funguje.. přidala jsem k tomu jenom trochu delší procházky se psem a už má po týdnu dole 2 kila, tak snad to tak půjde dál, ať v létě můžu v klidu do plavek.
Zuzka 19:34 17.10.2013
Proboha! Kdo ten článek psal? Taková čeština je opravdu k pokochání...
Tereza 14:31 17.10.2013
Základem je zkrátka správný jídelníček. Většina lidí si myslí, že když bude jíst jen velmi málo nebo nejlépe si sem tam něco zobne, tak že zhubne. Bohužel z vlastní zkušenosti mohu potvrdit opak a veškeré dostupné diety jsou také k ničemu, protože u diety dojde k jojo efektu. Zhubla jsem 22 kg až díky správnému jídelníčku, který byl pravidelný a vyvážený. Jsem ochotna jej zdarma komukoli zaslat na email, protože sama moc dobře vím, jaký je to pocit, když člověk nemůže pořád zhubnout. Už jsem jej poslala několika lidem a dokonce mi od některých přišel po čase email, že zhubli za 2 měsíce přes 8 kg a váhu si drží, což je krásné si myslím. Kdo tedy bude chtít, tak jsem ochotna jídelníček i veškeré rady emailem přeposlat. Můj email je: terezajandov@gmail.com
Marki 06:15 17.10.2013
Tohle psal jako kdo? Prvňáček?
Některé věty nedávají smysl, je špatně využita interpunkce.
Autor by se měl zamyslet i nad zaměňováním slov.

Bože, přečtěte si to po sobě, než to zveřejníte!
chilli86 01:28 17.10.2013
sacharidy nejsou tuky. To jsou zase kraviny. A to, ze ma neco oznaceni fitness, jeste nic neznamena. Dulezite je cist slozeni a ne reklamni slogany. Za fitness casto navic zaplatite vic, jako za nefitness vyrobek o stejnem nebo dokonce lepsim slozeni.