Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

I při nákupu jogurtů a tvarohů na nás číhají skrytá rizika - většinou v podobě příliš vysokého poměru sacharidů.

Průvodce nakupováním pro štíhlou linii: jogurty a tvarohy

aktualizováno 24.09.2010, 07:57 | 24.09.2010, 00:00 | doma.cz / kor

I při nákupu jogurtů a tvarohů na nás číhají skrytá rizika - většinou v podobě příliš vysokého poměru sacharidů.

Jogurty a tvarohy jsou při hubnutí z nutričního hlediska velice výhodné a bývají snadným a rychlým řešením svačin mezi hlavními jídly. I v této kategorii však najdeme mnoho záludností. Je dobré o nich vědět, aby naše snaha o zhubnutí nebyla zbytečně zmařena.

Jaký je rozdíl mezi jogurty a tvarohy?

Jogurty jsou zdrojem kvalitních bílkovin, dobře vstřebatelného vápníku a živých jogurtových kultur. Tvarohy mají oproti jogurtům trojnásobně vysoký obsah bílkovin a tedy i mnohem vyšší schopnost zasytit. Jejich nevýhodou je absence živých mléčných kultur, proto se dost často do tvarohů jogurtová složka přimíchává.

ČTĚTE TAKÉ:
Průvodce nakupováním pro štíhlou linii: nápoje
Průvodce nakupováním pro štíhlou linii: zmrzliny
Průvodce nakupováním pro štíhlou linii: jogurtové nápoje

Čeho si všímat při nákupu ?


Bílé jogurty a neochucené tvarohy:
Bílé jogurty s obsahem tuku 0,1 procenta pomalu ustupují z trhu. Je to dáno tím, že spotřebitelé přeci jen dávají přednost jogurtu s nenulovým procentem tuku (1 - 3,5 procent) a tím, že móda “vše bez tuku” už je za námi.

A je to správné. Jogurt, jehož obsah tuku se pohybuje mezi 1 a 3,5 procenty velmi dobře chutná, ale rozhodně z něj nikdo nepřibere. Na druhé straně jogurty smetanové a “řecké” jsou už se svými průměrnými 8 procenty přespříliš. Totéž se týká tvarohů. Na tvarohu zcela odtučněném si moc nepochutnáme a rozdíl v tuku a energetické hodnotě oproti polotučnému tvarohu za to “trápení” ani nestojí. Polotučný tvaroh je ideální volbou (ale tvarohu, jež nese označení “tučný” bychom se raději měli vyhnout).

Ochucené jogurty a tvarohy:
V této kategorii vyvstává řada otázek a paradoxních situací:

Ovocné jogurty bez tuku, ale slazené cukrem mívají vyšší energetickou hodnotu (a o dost horší chuť) než polotučné jogurty slazené náhradním sladidlem.

Nelze spoléhat na označení “bio”, “s vlákninou”, “active” ani “fitness”. Některé z nich můžou být vhodné, jiné nikoli. A proto je stále nutné číst údaje na obalu. Jestliže má jogurt energetickou hodnotu vyšší než 300 kJ/100 g, je doslazovaný cukrem a tedy pro hubnutí nevhodný. Další ověřovací metodou je porovnání množství bílkovin a sacharidů. Pokud je sacharidů 3 x více než bílkovin, je výrobek pro hubnutí nevhodný. Ochucené tvarohy bez cukru, a tedy pro hubnutí vhodné, mívají naopak 2 x vyšší obsah bílkovin než sacharidů. Ty jsou pro hubnutí přímo ideální, bohužel, jejich podíl na trhu je zoufale malý.

Řada spotřebitelů se obává konzumace sladidel na bázi aspartamu. Odmyslíme-li fakt, že v mléčných výrobcích je (narozdíl od některých nápojů) množství aspartamu zcela zanedbatelné a fakt, že v odborných kruzích žádná panika ohledně aspartamu nevládne, je pravdou, že existuje již nová generace sladidel (na bázi sukralózy). Na našem trhu existuje jeden jediný mléčný výrobek slazený tímto chuťově nejlepším a nejbezpečnějším sladidlem (najdete v dalším textu).

Vzhledem k tomu, že na trhu existuje velké množství jogurtových a tvarohových výrobků, zabýváme se v testu jen těmi, které se naprvní pohled “tváří” zdravěji nebo odlehčeně.

 

Průvodce nakupováním pro vás připravuje MUDr. Václava Kunová, která je členkou Společnosti pro výživu a Obezitologické společnosti. Od roku 2002 vede individuální poradnu pro snižování nadváhy. Pracuje na mezinárodní výživové studii Diogenes, která zkoumá vliv výživy a genetických faktorů na rozvoj obezity a možnost její léčby. Vydala též několik knih - Zdravá výživa, Obezita, dieta pro zdravé hubnutí a další a spolupracovala též na vzniku Tlusté knihy nejen o hubnutí.


Nevhodné jogurty a tvarohy
(Foto: TN.cz)


JOGURTY A TVAROHY NEVHODNÉ:


Jogobella cereal
Švestkový jogurt s obilovinami od firmy Zott
Složení: mléko, cukr, glukózo-fruktózový sirup, obiloviny (ječmen, oves, pšenice, rýže, žito, pohanka), voda, sušené švestky, sušené mléko, barvivo karotenový koncentrát, aroma, jogurtová kultura.

Nejkaloričtější a nejpřeslazenější z jogurtových výrobků v testu. Je to velká škoda, protože sušené švestky a přítomnost obilovin je přínosná (můžou pomáhat při problémech s vyprazdňováním). Pokud bychom si dali na svačinu celé balení jogurtu o hmotnosti 250 gramů, přijmeme najednou 1052 kJ, což je při redukci váhy zbytečně dost. Navíc cukr, jak již bylo uvedeno v testu jogurtových nápojů, dokáže hubnutí zablokovat i při jinak správně sestaveném jídelníčku.

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (250 g)
energie (kJ) 421 1052
bílkoviny (g) 3,9 9,7
tuky (g) 2,6 6,5
sacharidy (g) 15,2 38



Jogurt 0,1 % tuku malina
Nízkotučný ovocný jogurt od Boni - Valašské meziříčí (Peny market)
Složení: mléko, ovocná složka 14 % hm.(cukr, maliny, aroma), sušené mléko, škrob, vepřová želatina, jogurtová kultura a Lactobacillus casei.

Přestože je jogurt bez tuku, jeho energetická hodnota až tak zcela nízká není, protože je slazený cukrem. Porovnáme-li poměr základních živin, najdeme 3 x více sacharidů než bílkovin. A to je tento jogurt ještě zahuštěný želatinou (zdroj bílkovin), nikoli škrobem (zdroj dalších sacharidů). Navíc může někomu nedělat dobře pocit, že jí jogurt s “vepřovým sulcem”.

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (150 g)
energie (kJ) 250 375
bílkoviny (g) 3,5 5,3
tuky (g) 0,2 0,3
sacharidy (g) 10,5 15,7



Bio ovocný tvaroh s jogurtem jahodový
Výrobce Polabské mlékáry.
Složení: bio tvaroh, bio jogurt s probiotickou kulturou 25 %, bio ochucující ovocná složka 16 % (třtinový cukr, 30 % jahody, citronová šťáva z koncentrátu, stabilizátor: kukuřičný škrob, pektin, barvivo: koncentrát z červené řepy, přírodní aroma).

Bio rozhodně není zárukou výrobku vhodného pro hubnutí. Kombinace tvarohu s probiotickou jogurtovou kulturou by byla vynikající, efekt však kazí - jak jinak - přítomnost cukru. A fakt, že jde o cukr třtinový, nám v hubnutí nijak nepomůže. Nicméně pokud bychom řešili dilema, zda si dát jogurt slazený cukrem nebo sladký tvaroh, měl by mít tvaroh jednoznačně přednost. Důvodem je poměr mezi základními živinami: sacharidů je v jednom balení tohoto tvarohu jen o 5 gramů více než bílkovin.

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (140 g)
energie (kJ) 404 565
bílkoviny (g) 8,5 11,9
tuky (g) 1,5 2,1
sacharidy (g) 12 16,8



Bio jogurt třešeň
Bio via natur - biojogurt třešeň od firmy Olma.
Složení: mléko, ovocná složka 20 % (cukr, třešně 36 %, višňová šťáva 4 %, barvivo koncentrát z červené řepy, zahušťovadla: karubin a pektin, přírodní aroma), sušené mléko, mléčná bílkovina.

Stejně jako v případě Bio ovocného tvarohu brání vyžití tohoto jogurtu přítomnost cukru. Oproti tvarohu však sacharidy výrazně dominují nad bílkovinami (v produktu je 3 x více sacharidů než bílkovin).

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (150 g)
energie (kJ) 420 630
bílkoviny (g) 4 6
tuky (g) 3,4 5,1
sacharidy (g) 13,5 20,2



Ovocný tvaroh malina + jahoda
Ovocný tvaroh s vlákninou, malina-jahoda, nízkotučný od firmy Polabské mlékárny.
Složení: tvaroh, ochucující ovocná složka 15 % (cukr, 34 % maliny, 9 % jahody, barviva karmíny, koncentrát z arónie a bezinkový, aroma), syrovátka, smetana, vláknina 2 % (inulin).

Fakt, že je výrobek přiměřeně nízkotučný a s vlákninou lze jistě ocenit (1 balení kryje 10 procent doporučené denní dávky vlákniny), bohužel výsledný dojem opět kazí cukr. Ve srovnání s Bio tvarohem jahodovým je zde o něco méně bílkovin a o něco více sacharidů (sacharidů je 2 x tolik než bílkovin).

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (140 g)
energie (kJ) 450 630
bílkoviny (g) 7,5 10,5
tuky (g) 2 2,8
sacharidy (g) 14,5 20,3



Activia tvarohová vanilka
Activia tvarohová - tvarohový výrobek s vanilkovou příchutí, s bifidokulturou od Danone.
Složení: odtučněný tvaroh 40 %, mléko, ochucující složka 20 % (cukr, stabilizátory: kukuřičný modifikovaný škrob, pektin, vanilkové aroma, regulátor kyselosti: kyselina citronová), cukr, mléčné bílkoviny, zahušťovadlo: arabská guma, želatina, jogurtová kultura, bifidokultura.

Pro mnoho spotřebitelů symbolizuje vše, co má v názvu Activia, zdraví. O zdravotním přínosu mléka, respektive tvarohu, navíc ještě v kombinaci s bifidokulturou jistě nikdo nepochybuje, pokud však řešíme přínos pro hubnutí, doporučit tento konkrétní výrobek nelze. Ze všech testovaných tvarohových výrobků má nejméně bílkovin a nejvíce sacharidů (= cukru).

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (135 g)
energie (kJ) 432 583
bílkoviny (g) 5,1 6,9
tuky (g) 2,9 3,9
sacharidy (g) 14,0 18,9



Vhodné jogurty a tvarohy
(Foto: TN.cz)


TVAROHY A JOGURTY VHODNÉ


Tvaroh polotučný
Bílý polotučný tvaroh od Madety.
Složení: tvaroh

Polotučný tvaroh je při hubnutí velmi vhodnou potravinou. Díky vysokému obsahu bílkovin (4 x více bílkovin než sacharidů) má dobrou schopnost zasytit. V porci o 150 gramech (= porce na svačinu) poskytuje přibližně 20 procent doporučené denní dávky vápníku.

Mohli bychom sice volit mezi tvarohem odtučněným, který má ještě nižší energetickou hodnotu, ale polotučný tvaroh má lepší chuťové vlastnosti. Lze ho upravit naslano jako pomazánku nebo dip k namáčení zeleniny. Anebo nasladko, buď jen přidáním čerstvého, konzervovaného nebo mraženého ovoce nebo doslazením náhradním sladidlem. Není nutné kupovat jen tuto značku, stejně vlastnosti bude mít jakýkoli jiný polotučný neochucený tvaroh.

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (250 g)
energie (kJ) 460 1150
bílkoviny (g) 15,5 38,7
tuky (g) 3,5 8,75
sacharidy (g) 4,2 10,5



Jogurt Activia bílá
Bíly polotučný jogurt od Danone.
Složení: mléko, mléčné bílkoviny, jogurtová kultura a bifidokultura.

V jednom kelímku je jen 347 kJ, sacharidů jen o 1 gram více než bílkovin. Každý kelímek obsahuje 174 miligramů vápníku, což je 22 procent doporučené denní dávky. Polotučný bílý jogurt lze kupovat od libovolného výrobce, nemusí to být jen Danone.

Energetická hodnota i poměry živin a množství vápníku budou velmi podobné. Mezi oblíbené bílé jogurty patří Hollandia, Klasik, Bio bílý od Olmy, Bifidus od Yoplait a řada dalších.

Extra light meruňka
Nízkotučný jogurt s ovocem, bez cukru od firmy Yoplait.
Složení: jogurt, mléko, sušené mléko, jedlá želatina, jogurtová kultura, ochucující složka 40 % hmotnosti (meruňky), sladidla aspartam a acesulfam, meruňkové aroma.

Jogurt s nízkým obsahem tuku a bez cukru. Energetická hodnota a obsah bílkovin u tohoto jogurtu je příliš nízká na to, aby udržela stálou hladinu krevního cukru ( 1 kelímek má jen 255 kJ). Nemůže tedy být tím jediným, co člověk sní k dopolední nebo odpolední svačině (řešením by bylo sníst 2 tyto jogurty).

Určitě má ale smysl zejména v těchto situacích:
- víte, že jste při obědě lehce překročili svůj obvyklý "příděl" a že jste snědli pokrm energeticky bohatší než obvykle. Tento jogurt je pak mnohem lepší volbou na odpolední svačinu než vynechání svačiny úplně.
- může se také stát, že naopak po obědě, který byl až příliš "dietní" dostanete chuť na sladké. Pak můžete volit tento typ jogurtu jako "sladkou tečku", aniž byste tím ovlivnili celodenní příjem energie.

Jogurt extra light existuje kromě meruňky ještě v příchuti jahodové, ananasové, kiwi a v poslední době i vanilkové a čokoládové.

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (125 g)
energie (kJ) 204 255
bílkoviny (g) 2,8 3,5
tuky (g) 1,6 2,0
sacharidy (g) 5,7 7,1



Activia lehká a fit jahodová
Jogurt se sníženým množstvím tuku, bez cukru, s probiotiky od Danone.
Složení: mléko, jahodová složka 15 % (jahody 67 %, oligofruktóza, modifikovaný kukuřičný škrob, pektin, kyselina citronová, citráty sodné a vápenaté, aroma, barvivo karmín, sladidlo aspartam), mléčné bílkoviny, pektin, jogurtová kultura a bifidokultura.

Jogurt Activia lehká a fit v sobě spojuje výhody probiotického jogurtu s příjemnou ovocnou chutí, která je však bez cukru. 1 kelímek poskytuje 150 miligramů vápníku, což je 19 procent doporučené denní dávky. Přestože jogurt není zcela odtučněný (má 1,5 procenta tuku), má nízkou energetickou hodnotu (nižší než jogurty, které jsou úplně bez tuku, ale slazené cukrem).

Ideální použití je na dopolední nebo odpolední svačinu (vzhledem k nízké energetické hodnotě raději 2 kusy) nebo jako dezert po hlavním jídle (pak stačí samozřejmě 1 kus).

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (120 g)
energie (kJ) 214 257
bílkoviny (g) 3,8 4,6
tuky (g) 1,5 1,8
sacharidy (g) 5,6 6,7
vápník 125 150



Nízkotučný jogurt borůvka Tesco

Nízkotučný borůvkový jogurt se sladidly, pro Tesco vyrábí firma Yoplait.
Složení: odtučněné mléko, ovocná složka 8 % (7 % borůvky, barvivo z bezinek a extrakt z červené řepy, sladidla aspartam a acesulfam K, aroma), sušené mléko, jedlá želatina, jogurtová kultura.

Jeden z mála jogurtů na českém trhu, který je téměř bez tuku a zároveň s náhradními sladidly. Jeho energetická hodnota je velmi nízká. Při hubnutí je rozhodně použitelný, je na rozhodnutí každého, zda mu bude vyhovovat chuťově a zda ho zasytí na dobu delší než 30 minut.

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (150 g)
energie (kJ) 174 261
bílkoviny (g) 4,6 6,9
tuky (g) 0,1 0,2
sacharidy (g) 5,4 8,1



Ovofit višňový
Tvarohový dezert s nízkým obsahem tuku a bez cukruvyrábí Polabské mlékárny (Milko).
Složení: tvaroh 68 %, smetanový jogurt s probiotickou kulturou, ochucující ovocná složka 12 %, sladidla aspartam a acesulfam K, vitaminy.

Tvarohový dezert Ovofit je oblíbencem většiny hubnoucích. Je vhodný na svačiny ve dnech, kdy bychom měli větší hlad, takže jogurt by nás nezasytil. Přestože obsahuje jen velmi málo tuku a je slazen náhradními sladidly, na jeho chuti se to negativně neprojevuje. Pozitivní je i fakt, že obsahuje probiotické mikroorganismy a vlákninu (v 1 balení je 1,1 gramu vlákniny).

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (150 g)
energie (kJ) 276 386
bílkoviny (g) 8,5 11,9
tuky (g) 1,5 2,1
sacharidy (g) 4,5 6,3



Jogurt Milbona diet s jahodami a cereáliemi
Ovocný jogurt s jahodami a cereáliemi vyrábí Molkerei Gropper (Milbona).
Složení: jogurt z odtučněného mléka, jahody, fruktóza, pšenice, žito, oligofruktóza, inulin, ječmen, oves, lněné semínko, pšeničné otruby, koncentrát z červené řepy, extrakt z karotky, aroma, sladidlo sukralóza (splenda).

Jediný jogurt na českém trhu, který je slazený náhradním sladidlem sukralóza. Toto sladidlo se u nás samostatně prodává pod názvem Cukren, na tomto jogurtu však najdeme mezinárodní označení Splenda. Tento typ jogurtu má ve své nabídce zatím výhradně Lidl.

Jogurt má nízkou energetickou hodnotu a chuťově je velmi zdařilý (nicméně pokud by měl místo 0,3 gramu tuku něco kolem 1,5 gramu na 100 gramů, byl by ještě mnohem lepší). Přestože je prodáván v netradičně velkém balení, lze ho sníst na svačinu bez obav celý (1 balení má jen 605 kJ).

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (250 g)
energie (kJ) 242 605
bílkoviny (g) 4,9 12,2
tuky (g) 0,3 0,75
sacharidy (g) 8,1 20,2


Jogobella light pečené jablko
Jogurt jablka-hrozinky se sníženým obsahem tuku s fruktózou a sladidly od firmy Zott.
Složení: mléko, jablka a jablečná šťáva z koncentrátu, voda, frukóza, hrozinky, sušené mléko, karamelový sirup, sladidla aspartam a acesulfam K, skořice, aroma, jogurtová kultura.

Jogurt Jogobella light pečené jablko má snížené množství tuku na 1,1 procenta, což je oproti jogurtům s obsahem tuku 0,1 procenta velice malý rozdíl nutriční, ale velký přínos v chuti. Proto bývá velice oblíbený.

Ideální je na dopolední nebo odpolední svačinu (pro ženy postačí 1 kelímek, muži by měli sníst raději kelímky dva). Kromě příchuti pečené jablko existuje ještě v dalších variantách - například jahoda, borůvka a meruňka.

 

Nutriční hodnoty:
  100 g 1 balení (150 g)
energie (kJ) 252 378
bílkoviny (g) 4,0 6,0
tuky (g) 1,1 1,65
sacharidy (g) 8,4 12,6


 

Další podrobnosti o potravinách vhodných pro hubnutí najdete na www.dietninakup.cz.

 

 
2 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

boni 13:12 15.11.2010
jo, www.tukydolu.cz, víte co to je? HERBALIFE. Běžte se s tím nesmyslem vtírat jinam!!!!!
To si děláte legraci? 07:59 15.11.2010
Děláte si legraci, že odborné kruhy nedělají paniku kvůli aspartamu? To snad ne! Nikdy bych ni takového nepozřela, chci totiž žít:
http://www.cestykezdravi.cz/co_vedet/asparta...
trvale zhubnout 13:50 25.09.2010
Jestli chcete zdravě zhubnout a hlavně trvale začněte vyživovat svalovou hmotu, aby byla aktivnější a začala spalovat více tuku. Proč myslíte, že se lidem nedaří hubnout, protože všichni dělají pořád to samé omezí stravu na vitamíny, proteiny a minerály no a tělo strádá a bere si živiny ze svalu ne s tuku, pak nastane Jo – jo efekt a kolotoč pokračuje a než se nadějete máte 130kg a více. Jestli se chcete dozvědět více, jak zdravě hubnout, tak se podívejte na www.tukydolu.cz
re: alergik 18:17 24.09.2010
Pane nebo paní "alergik" mléko je nejlépe nahradit sušeným sojovým, koupáte v kažé lékárně. Výhodou je že obsahuje sojový protein což je jedna ze základních složek pokud chci zhubnout. Vyzkoušejte stránky www.nadvaha-obezita.cz a načerpejte zajímavé informace v oblasti hubnutí.
alergik 11:38 24.09.2010
A co mají dělat lidé s alergii na mléko ,když by chtěli zhubnout .Těch pořád přibývá a chytré jídelníčky na ně jaksi nemyslí.Nebo ,že bychom nebyli normální.