Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Pečivo bychom při dietě rozhodně neměli vynechávat. Koupit to správné však může být pěkně složité.

Průvodce nakupováním pro štíhlou linii: pečivo

aktualizováno 23.11.2010, 14:29 | 23.11.2010, 11:45 | doma.cz / kor

Pečivo bychom při dietě rozhodně neměli vynechávat. Koupit to správné však může být pěkně složité.

Pečivo je důležitou součástí redukční diety. Něměli bychom na něj zapomínat nebo se ho snažit vědomě vynechávat s vidinou, že tím hubnutí urychlíme. Pečivo bychom měli jíst k snídani nebo dopolední svačině, může být i součástí oběda. To v případě, že nemáme možnost sníst v poledne teplé jídlo.

Avšak v odpoledních a večerních hodinách bychom si ho již při hubnutí raději měli odpustit. Jiná situace je při následném udržování váhy, kdy můžeme množství pečiva pomalu zvyšovat a zkoušet ho přidat i k večeři.

ČTĚTE TAKÉ:
Průvodce nakupováním pro štíhlou linii: nápoje
Průvodce nakupováním pro štíhlou linii: zmrzliny
Průvodce nakupováním pro štíhlou linii: jogurtové nápoje
Průvodce nakupováním pro štíhlou linii: jogurty a tvarohy

Co sledovat při nákupu?

Pečivo je převážně zdrojem sacharidů. Bílkovin obsahuje jen relativně málo, proto je vhodné jej kombinovat s potravinami bohatými na bílkoviny - sýry, tvarohy, vejci, šunkou, tofu a podobně. Vysoký příjem tuků nám z pečiva rozhodně nehrozí.

1) Energetickou hodnotu a vlákninu
Sledovat energetickou hodnotu pečiva má sice smysl, ale musíme mít na paměti, že trvanlivé pečivo má energetickou hodnotu vyšší než klasické pečivo. Ovšem jako ekvivalent k 50 gramům čerstvého pečiva ho stačí méně (průměrně 30 gramů).

Důležité je sledovat množství vlákniny, protože nerozpustnou vlákninu potřebujeme kvůli zachování správného fungování střev. Na etiketách bychom si tedy měli všímat údaje o množství vlákniny a porovnat ho s množstvím vlákniny u bílého pečiva. Bílé pečivo, o němž víme, že nepatří mezi vhodné druhy, obsahuje maximálně 1 gram vlákniny na 100 gramů. Jestliže se tedy pečivo “tváří” jako zdravé a přitom u něj vláknina nepřevyšuje tuto hodnotu, není pro nás vhodné. Nejvyšší obsah vlákniny v pečivu může být 24 gramů na 100 gramů, velice dobrý průměr je 7 gramů na 100 gramů.

2) Typ použitých surovin a glykemický index (GI)
Čím nižší má pečivo glykemický index, tím déle nám vydrží pocit sytosti, pak sníme méně během následujícího jídla. Bohužel, údaj o glykemickém indexu zatím mnoho výrobců neposkytuje, protože k jeho zjištění je potřeba provést poměrně náročné testování.

Můžeme se tedy spolehnout jen na údaje z tabulek, v nichž jsou uvedeny glykemické indexy velmi podobných výrobků nebo odhadnout glykemický index podle použitých výrobních postupů. Hodně nám prozradí složení pečiva: žitná mouka má vždy nižší glykemický index než mouka pšeničná nebo rýžová či kukuřičná. Je tedy lepší, když je ve složení žitná mouka na prvním místě (to znamená, že je jí ve výrobku nejvíce) nebo ještě lépe, pokud je výrobek stoprocentně žitný. Vyjádření ohledně GI najdete v dalším textu k jednotlivým výrobkům.

3) Množství přídatných látek
Ze zdravotního hlediska jsou nejvhodnější různé nebalené druhy pečiva, nejlépe z malých pekáren, kde používají skutečně celozrnnou mouku a nemusí si vypomáhat různými látkami zlepšujícími mouku nebo pečivo přibarvovat karamelem.

Vzhledem k tomu, že u nebaleného pečiva nemáme k dispozici přesnější údaje, budeme v testu porovnávat jen výrobky balené. Mimo jiné i proto, že jsou dostupné ve všech větších obchodech.

 

Průvodce nakupováním pro vás připravuje MUDr. Václava Kunová, která je členkou Společnosti pro výživu a Obezitologické společnosti. Od roku 2002 vede individuální poradnu pro snižování nadváhy. Pracuje na mezinárodní výživové studii Diogenes, která zkoumá vliv výživy a genetických faktorů na rozvoj obezity a možnost její léčby. Vydala též několik knih - Zdravá výživa, Obezita, dieta pro zdravé hubnutí a další a spolupracovala též na vzniku Tlusté knihy nejen o hubnutí.



Nevhodné pečivo při dietě
(Foto: TN.cz)


PEČIVO NEVHODNÉ:

Silouette celozrnné chlebíčky
Pufovaný výrobek od firmy Racio.
Složení: pšenice 84,8 %, žito 15 % , mořská sůl 0,2 %.

Přestože má tento výrobek přímo v názvu “Silouette”, což navozuje pocit štíhlé linie, skutečnost je trochu jiná. Výrobce totiž používá technologii pufování, což znamená, že obilná zrna výrobním procesem expandují a při tom se silně naruší struktura škrobu.

Po snědení pufovaného výrobku (jakéhokoli) tak dojde k prudkému zvýšení hladiny cukru v krvi (potravina má vysoký glykemický index). Při následném poklesu hladiny cukru pak dostane člověk “ukrutný” hlad. Navíc inzulín, který se vyplavuje ve velkém množství po snědení potravin s vysokým GI, podporuje ukládání energie do tuků. Situaci nezachrání ani vysoký obsah vlákniny (13, 7 gramů na 100 gramů), ani ujištění výrobce o vhodnosti těchto chlebíků pro redukční diety. Nespornou výhodou je nízký obsah sodíku.

 

Nutriční hodnoty
  100 g 1 plátek (7,7 gramů)
energie (kJ) 1515 117
bílkoviny (g) 11,3 0,9
tuky (g) 0,9 0,07
sacharidy (g) 69,3 5,3
vláknina (g) 13,7 1,05



Rýžové chlebíčky s amarantem
Pufovaný výrobek od firmy Organic pro Tesco.
Složení: rýže, amarant 4 %, jedlá sůl

Rýžové chlebíčky z řady Organic působí na první pohled jako velmi zdravá potravina. Avšak má stejný problém jako chlebíčky Silouette od firmy Racio. Jejich glykemický index je ještě o něco vyšší, protože jsou vyrobeny převážně z rýže, která inklinuje vždy k vyššímu GI než ostatní obiloviny.

I obsah vlákniny je oproti Silouette poloviční (3,2 gramů na 100 gramů). Tento výrobek má ze všech testovaných nejvyšší obsah sacharidů. Jedinou výhodou tedy zůstává nízký obsah soli (a tím pádem i sodíku).

 

Nutriční hodnoty
  100 g 1 plátek (7,6 g)
energie (kJ) 1588 121
bílkoviny (g) 8,3 0,6
tuky (g) 1,4 0,1
sacharidy (g) 82 6,2
vláknina (g) 3,2 0,2



Crisp'n light 7 grains
Extrudovaný výrobek od firmy Wasa.
Složení: celozrnná pšeničná mouka, pšeničná mouka, celozrnná žitná mouka, kukuřičná mouka, celozrnná ječná mouka, voda, cukr, jablečný extrakt, jedlá sůl, špaldová mouka, amarantová mouka, merlíková mouka, rostlinný olej.

Většina výrobků firmy Wasa se vyznačuje dobrými nutričními kvalitami. Tento konkrétní výrobek ale bohužel prošel procesem extruze, který zvyšuje GI výrobku na vysoké hodnoty (ale pořád je o něco výhodnější než pufování). Nevhodná je přítomnost kukuřičné mouky (která má vysoký GI) a cukru.

Oproti pufovaným chlebům má tento typ relativně vysoký obsah soli. Přestože mají tyto chlebíky poměrně vysoký obsah vlákniny (11 gramů na 100 gramů), měli bychom se jich při hubnutí raději vyhnout.

 

Nutriční hodnoty
  100 g 1 plátek (5,5 g)
energie (kJ) 1450 80
bílkoviny (g) 10 0,5
tuky (g) 3 0,2
sacharidy (g) 69 4
vláknina (g) 11 0,5



Chléb Mušketýr
Vícezrnný chléb od firmy Penam.
Složení: pšeničná mouka, pitná voda, žitná mouka, cereální směs 9,5 % (pšeničná trhanka, sojové vločky, slunečnice, pšeničné klíčky, pražená pšenice, len 4 % ,cukr, ovesné vločky 4, 5 %, ječná sladová moučka, pšeničný lepek, pšeničná mouka, emulgátory E 472e, E 471, E322, látka zlepšující mouku E 300, koření, sojové boby 2,4 % , droždí, jedlá sůl jodidovaná, zakyselující přípravek, kyseliny (E 330, E 270), regulátor kyselosti E 334, látka zlepšující mouku E 300, pšeničný lepek, sojová mouka, emulgátory (E 471, E472e, E 322 sojový), pšeničný škrob.

Přestože se na obalu můžeme dočíst o přítomnosti lnu a ovesných vloček, výsledný výrobek svými hodnotami příliš neoslní. Na 100 gramů má totiž jen 0,8 gramu vlákniny. Jedná se o chléb vícezrnný, což znamená, že je vyroben z více druhů obilí. V žádném případě však není celozrnný (celozrnný výrobek musí obsahovat minimálně 80 % celozrnné mouky a celozrnná mouky by tedy musela být uvedena ve složení na prvním místě). Navíc působí trochu děsivě výčet celé řady přídatných látek.

 

Nutriční hodnoty  
  100 g 1 porce (50 g)
energie (kJ) 949  475
bílkoviny (g)  9  4,5
tuky (g)  2,5  1,25
sacharidy (g)  41,4  20,7
vláknina (g)  0,8 0,4



Pečivo vhodné při dietě
(Foto: TN.cz)


PEČIVO VHODNÉ:

Knackebrot fibre
Celozrnný trvanlivý chléb od firmy Wasa.
Složení: celozrnná žitná mouka, pšeničné otruby, sezamová semínka, ovesné vločky, voda, pšeničné klíčky, pšeničná vláknina, jedlá sůl.

Knackebrot fibre je trvanlivé pečivo s nízkou energetickou hodnotou a vysokým obsahem vlákniny. Může sloužit jako náhrada klasického celozrnného pečiva. Vzhledem k tomu, že je vyrobeno z žitné mouky má nižší glykemický index než výrobky z mouky pšeničné.

Narozdíl od výrobků typu křehký chléb nebo pufované chlebíky je knackebrot vyroben pečením, což znamená, že i díky tomu má nižší glykemický index. Knackebrot Wasa fibre má nejvyšší obsah vlákniny ze všech podobných výrobků na českém trhu (24 gramů na 100 gramů pečiva).

3 plátky knackebrotu jsou zhruba ekvivalentem 50 g klasického celozrnného pečiva a měly by stačit pro ženu na snídani (pro muže 4 plátky).

 

Nutriční hodnoty
  100 g 1 plátek (11,2 g)
energie (kJ) 1250 140
bílkoviny (g) 13 1,45
tuky (g) 6,5 0,73
sacharidy (g) 48 5,4
vláknina (g) 24 2,7


Knackebrot žitný
Celozrnný trvanlivý chléb vyrábí Racio.
Složení: celozrnná žitná mouka 73 %, světlá žitná mouka, droždí, voda, sůl, emulgátor (E471), kmín mletý.

Trvanlivé pečivo s nízkou energetickou hodnotou a vysokým obsahem vlákniny. Knackebrot může sloužit jako náhrada klasického celozrnného pečiva. Vzhledem k tomu, že je vyroben z žitné mouky má nižší glykemický index než výrobky z mouky pšeničné.

Mezi jeho nutriční přednosti patří i vysoký obsah vlákniny (17g/100g), což je sice méně než u knackebrotu firmy Wasa, ale stále významně více než průměrné výrobky z této kategorie.
3 plátky knackebrotu jsou zhruba ekvivalentem 50 g klasického celozrnného pečiva a měly by stačit pro ženu na snídani (pro muže 4 plátky).

 

Nutriční hodnoty
  100 g 1 plátek (9 g)
energie (kJ) 1350 150
bílkoviny (g) 10 1,1
tuky (g) 2,5 0,3
sacharidy (g) 62 6,9
vláknina (g) 17 1,53

 



Active křehké rohlíčky celozrnné
Křehké rohlíčky celozrnné od Bonavity
Složení: celozrnná pšeničná mouka 45 %, pšeničná mouka, kvasnice, palmový olej, cukr, pšeničný slad, sůl, koření (kardamon, kmín, koriandr).

Křehké rohlíčky Active můžou sloužit jako náhrada klasického celozrnného pečiva. Narozdíl od podobných výrobků na trhu mají tyto rohlíčky vyšší podíl vlákniny, což snižuje jejich glykemický index. Pokud byste kupovali výrobek podobný, vždy zkontrolujte obsah vlákniny (například výrobky od stejné firmy, ale v zeleném a žlutém obalu již mají vlákniny výrazně méně).

Stejně jako ostatní druhy pečiva jsou však potravinou převážně sacharidového typu, proto je nelze konzumovat v nadměrném množství. Z důvodu zachování co nejnižší glykemické výslednice po jídle doporučujeme konzumovat vždy s potravinou bohatší na bílkoviny (tvaroh, cottage, šunka, vejce, tofu a podobně) a v ideálním případě přidat i zeleninu.

3 kusy Active rohlíčků jsou zhruba ekvivalentem 50 g klasického celozrnného pečiva a měly by stačit pro ženu na snídani (pro muže 4 kusy).

 

Nutriční hodnoty
  100 g 1 kus (13 g)
energie /kJ) 1655 215
bílkoviny (g) 13 1,7
tuky (g) 7,5 0,9
sacharidy (g) 68 8,8
vláknina (g) 8 1,0


Active fitness chléb
Trvanlivé pečivo, bez konzervačních látek vyrábí Bonavita.
Složení: celožitná mouka 51 %, voda, ovesná mouka 3 %, slunečnicová semena 2,5 %, pšeničné klíčky 1,5 %, sůl.

Trvanlivé pečivo s obsahem celých obilných zrníček a s výraznou převahou žitné mouky má ze všech druhů pečiva nejnižší glykemický index. Tento typ pečiva má vyšší procento vody, jeho energetická hodnota je díky tomu přibližně o 300 kJ nižší než u klasického chleba nebo netrvanlivého celozrnného pečiva. Místo 50 g klasického pečiva je tedy možno sníst 70 - 80 g chleba Active.

Z důvodu zachování co nejnižší glykemické výslednice po jídle doporučujeme konzumovat vždy s potravinou bohatší na bílkoviny (tvaroh, cottage, šunka, vejce, tofu apod.) a v ideálním případě přidat i zeleninu.

 

Nutriční hodnoty
  100 g 1 plátek (60 g)
energie (kJ) 718 430
bílkoviny (g) 5,3 3,2
tuky (g) 2,0 1,2
sacharidy (g) 32,6 19,6
vláknina (g) 7,8 4,5


 

Další podrobnosti o potravinách vhodných pro zdravé hubnutí najdete na www.dietninakup.cz.

 

 

3 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

potraviny 06:34 24.11.2010
Vhodné a nevhodné potraviny pro redukci váhy? Sháníte informace jestli je to či ono vhodné při redukci váhy či nikoliv? Načerpejte zajímavé rady a zkušenosti v sekci lepší kondice na www.nadvaha-obezita.cz
hubnutí 16:29 23.11.2010
Všechno se točí kolem stravovacích návyků, pokud je nezměníte, tak nezhubnete. Jestli jste opravdu odhodlaní zhubnout, tak my Vám rádi pomůžeme. Osobní poradce po celou dobu hubnutí bude s Vámi. Kontaktujte nás nezávazně na www.tukydolu.cz