Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Nenechte se ovládat hormonálními výkyvy. Zkroťte nezvladatelné chutě k jídlu.

Záchvaty žravosti před menstruací? Jak se jich zbavit!

jídlo a PMS 1
zdroj: Thinkstockphotos jídlo a PMS 1
aktualizováno 18.11.2017, 00:38 | 18.11.2017, 00:38 | doma.cz

Nenechte se ovládat hormonálními výkyvy. Zkroťte nezvladatelné chutě k jídlu.

Jsou dny, kdybyste si na čokoládu ani nevzpomenete a jiné, kdy byste bez ni nedožili večera? Mastným jídlům se v zásadě vyhýbáte, ale občas klobáse odolat nedokážete, protože chuť je silnější než vy?

 

Problém nemusí být ve vaší slabé vůli či v tom, že byste nevěděli, co je zdravé. Viníkem bývají výkyvy hormonů související s menstruačním cyklem. Typické je to pro jeho druhou polovinu, tedy týden až dva před vlastní menstruací. 

 

 
Hormony vychylují váhu o dvě až tři kila
Neodolatelná chuť k jídlu, zejména na sladkosti, je totiž jedním z typických příznaků premenstruačního syndromu. K nim krom toho patří také bolest hlavy, nadýmání či zadržování tekutin, což vše vede k k výkyvům váhy během cyklu. U některých žen to bývají klidně dvě až tři kila.

 

Krom toho může váhu negativně ovlivnit fakt, že jíme více, než bychom měli – buď kvůli nezvladatelné chuti na něco nezdravého anebo proto, že na nás dopadl smutek a lehce depresivní stavy, které rovněž patří mezi projevy stavů před menstruací. Zajíst se koneckonců dá i hádka s partnerem, který neunesl ženskou podrážděnost příznačnou pro tyto stavy.

 

Upravte jídelníček, zapomeňte na léky a vynechte kafe
Naštěstí se na to dá podívat i z opačné strany. Vhodnou úpravou jídelníčku můžete zmírnit nálady i bláznivé chutě ovlivněné blížící se menstruací.

 

 

Je to určitě lepší než snaha vše vyřešit pomocí léků – některé ženy to řeší přípravky na bolest, další sahají kvůli zadržování vody po odvodňovacích lécích zvaných diuretika, jiné se neobejdou bez těch, co zmírňují křeče. Krom změn na talíři mohou pomoci i některé přírodní doplňky.

 
Výzkumy například ukázaly, že kofein průběh premenstruačního syndromu neboli PMS zhoršuje. Vědci zatím přesně nevědí proč, ale rozhodně doporučují, aby ženy v druhé polovině menstruačního cyklu omezily pití kávy, protože se pak budou cítit lépe.

 

Platí to bohužel i o čokoládě – zakousnutí do ní může bát slastné, ale výkyvy hladiny cukru v krvi se nakonec obrátí proti nám. Náladu nám to nezlepší, ale o to více stoupá chuť zajíst dalšími pamlsky tu špatnou. A kila přibývají.

 

ČTĚTE TAKÉ:

V létě jste nezhubli? Nejlepší na hubnutí je září!

Co dítě, to pět kilo navrch? Není to nutné! Jak nepřibrat?

Máte rande nebo důležité jednání? Zhubněte za jediný den!

 


Pomoci mohou i vitaminy. Výzkumy ukázaly že na deprese a neodolatelnou chuť k jídlu včetně touhy po sladkém platí vitamín E, pomáhá také vitamín B, zvláště pokud někoho sužuje únava. Doporučují se také přídavky s pylem či mateří kašičkou, někomu mohou pomoci fytoestrogeny nebo výtažky z brusinek.

 


Jezte méně živočišných tuků, nálada před menstruací bude lepší
Dlouhodobě podle odborníků dobře zabírá omezení příjmu živočišných tuků. Zdá se totiž, že ženy, které dávají přednost výhradně živočišným produktům, mají stavy v druhé polovině cyklu nejhorší.

 

 

Nejvíce je trápí fyzické potíže včetně bolestí a zároveň bojují se smutkem, náladovostí či dokonce depresemi. Lékaři to přičítají vlivu těchto tuků na vzestup hladiny estrogenu, který má všechnu mizernou náladu vlastně na svědomí.

 


Tady však nestačí půlku měsíce vyměnit máslo za margarín a vynechat maso či sýry. Aby se produkce hormonů mohla skutečně změnit, musíte jídelníček překopat trvale. Krom výměny živočišných tuků se rostlinné pomáhá vyšší příjem vlákniny a také dlouhodobé užívání vitaminů skupiny B, zejména pyridoxinu. Ten najdete například ve vitaminu B6.

2 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře