Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Dělenou stravu můžeme označit jako životní styl i dietní režim v jednom.

Jak shodit až 8 kilo za měsíc? Vyzkoušejte dělenou stravu!

aktualizováno 08.11.2010, 16:50 | 08.11.2010, 00:00 | doma.cz / kor

Dělenou stravu můžeme označit jako životní styl i dietní režim v jednom.

Ať už si o dělené stravě myslíte cokoliv, skutečnost je taková, že vás naučí přemýšlet o tom, co jíte, jak jíte a jak si to připravujete. To samo o sobě bude mít příznivý vliv na vaši váhu.

Výhodou jídelníčku podle dělené stravy je konzumace velkého množství zeleniny – ta obsahuje hodně vlákniny, která naplní žaludek a dává tak pocit nasycení, ale přitom je nestravitelná a neznamená tak žádný energetický příjem. Dělená strava je také hodně pestrá, čímž ulehčí například vašemu zažívání.

Díky této (ne)dietě lze postupně dosáhnout úbytku váhy o neomezené množství kilogramů. Měsíčně lze docílit snížení hmotnosti o 4 až 8 kilo. Samozřejmě záleží na vaší výchozí váze. Pokud máte jen pár kilo navíc, vaše váhové úbytky tak vysoké rozhodně nebudou. Lidé, kteří dělenou stravu zkoušeli, se také shodnou na tom, že tělo bude hubnout jen na váhu, která je mu přirozená. K módní podvyživenosti se tak rozhodně nedostanete.

Problém může nastat, pokud se rozhodnete s dělenou stravou skončit a vrátit se zpět k normálnímu stravování. Hrozí totiž postupný návrat kilogramů. Jo-jo efektu však můžete zabránit - omezíte přílohy a budete si místo nich dopřávat víc zeleniny, nebo se naučíte jíst poloviční porce.

V čem spočívá dělená strava?


Princip dělené stravy je celkem jednoduchý – potraviny jsou rozděleny do několika skupin, které se navzájem smí nebo naopak nesmí kombinovat v jednom pokrmu. Dělení potravin do skupin je několik, my si představíme to nejzákladnější - na tři skupiny.

ČTĚTE TAKÉ:
Umíte hubnout? VÝHODY A NEVÝHODY diet
Která dieta je účinná? 5 bodů, jak to zjistíte
I při dietě si můžete dovolit přílohy. Ale jen občas

První skupinu můžeme nazvat jako bílkoviny, druhou jako sacharidy a třetí jako neutrální potraviny. Konkrétně to znamená, že se může jíst dohromady maso a zelenina nebo zelenina a sacharidy, ale nikdy ne vše najednou. Tuky jsou neutrální, a proto mohou být přidány do obou kombinací.

Určitě je dobré tělo na přechod na dělenou stravu připravit, alespoň jedním dnem, kdy se váš jídelníček bude skládat převážně pouze z ovoce nebo zeleniny. Tělo se tím pročistí a odplaví se škodlivé látky. Výborné je taky podpořit toto "očištění“ zvýšeným příjmem tekutin.

Bílkovinné potraviny

Jedná se především o tepelně upravené maso a masné výrobky, hlavně hovězí, telecí a skopové (ve formě pečení, řízků, mletých výrobků a bifteků). Střídměji pak konzumujte maso vepřové.

Dále sem patří všechny druhy drůbeže, ryby a plody moře. Z dalších potravin můžeme jmenovat sójové výrobky, vejce, sýry do 50% tuku a také nízkotučné mléko a mléčné výrobky.

Do kategorie bílkovin patří i některé druhy ovoce - citrusy, kyselá jablka a hrušky, broskve, meruňky, třešně, exotické ovoce, jahody a maliny.

Sacharidové potraviny


Do této skupiny patří výrobky z celozrnného obilí - od chleba a housky až po těstoviny. Dále sem patří i sušená kukuřice a neloupaná rýže.

Patří sem také některé druhy zeleniny (hlavně brambory, kadeřavá kapusta, cukrová kukuřice) a skoro všechny druhy luštěnin kromě sóji. Také ovoce (jako například banány, sladká jablka a hrušky, fíky, hroznové víno, datle). Také sušené ovoce (ovšem ne rozinky).

Neutrální potraviny


Můžeme je kombinovat s oběma skupinami nebo je jíst samostatně. Řadíme sem hlavně tuky a to především oleje lisované za studena.

Dále jsou na pořadu mléčné výrobky s obsahem tuku vyšším než 50 procent. Jde jednak o zakysané mléčné výrobky a tučnější sýry. Z masných výrobků do této skupiny řadíme hlavně uzené výrobky a uzené ryby.

A základem neutrální skupiny je samozřejmě spousta zeleniny, kterou používáme především jako přílohy k předcházejícím dvěma skupinám, radí server delena-strava.cz.

Názory odborníků

Lidé, kteří dělenou stravu vyzkoušeli, si ji pochvalují. Je to prý způsob, jak hubnout poměrně bezbolestně. Odborníci se nedokáží dohodnout, zda tato (ne)dieta funguje. Výsledky totiž nejsou vědecky ověřené.

"Dělená strava už má díkybohu čas největší popularity za sebou. Přesto jsou osobní trenéři, kteří ji stále doporučují," povzdychla si nutriční poradkyně Václava Kunová. "Dělení potravin na bílkovinné a sacharidové provést nelze, protože většina potravin obsahuje obojí. Tělo navíc vyučuje všechny trávicí enzymy najednou, neumí vyloučit jen enzymy, které by trávily například sacharidy," vysvětlila poradkyně, proč podle ní dělená strava nefunguje.

Při hubnutí může být prý spíš kontraproduktivní. Pokud si dá někdo k svačině jen sacharidové potraviny, bude mít brzy hlad a díky nevyvážené hladině krevního cukru pak sní, na co přijde. "Pokud někdo bude jíst hlavně maso a zeleninu, pak samozřejmě hubne, ale tady zase hrozí velké riziko jo-jo efektu," dodala poradkyně.

Podle výživového poradce Ivana Macha, kterého znáte z reality show Fit s Fithallem, přináší dělená strava v praxi řadu výhod, a to přesto, že její teoretické základy se dají jen těžko dokázat.

"Člověk tak získá lepší kontrolu nad složením konzumované stravy i jejím množstvím. Tím, že se naučíme svoji stravu poznávat a odměřovat v kýžených porcích, dostaví se příznivý efekt pro naši váhu," vysvětlil Mach.

6 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

kulinda111@centrum.cz 09:29 14.02.2015
Moc take prosim o jidelnicek,dekuji
SLH 14:37 11.11.2012
Dobrý den. Prosila bych o zaslání jídelníčku na e-mail : Inez-Richter@email.cz
Předem moc děkuji
Anetka 18:01 13.06.2012
Dobrý den. Prosila bych o zaslání jídelníčku na e-mail : afvp@seznam.cz
Předem moc děkuji :)
Míša Nováková 18:11 11.06.2011
Dobrý den ráda bych požádala o zaslání jídelníčku na misa.novakova97@seznam.cz . Děkuji předem. Přeji příjemný zbytek dne.
sara1234 18:31 18.04.2011
Dobrý den ráda bych o zaslání jídelníčku na anetinka45@seznam.cz
Předem děkuji
Veronika 21:12 11.03.2011
Dobrý den ráda bych se připojila s prosbou o zaslání jídelníčku.Děkuji VercaMaxik@seznam.cz
Andejka 16:30 09.03.2011
Dobrý den ráda bych o zaslání jídelníčku na aja.koki@seznam.cz.Předem moc děkuji.
Andejka 16:28 09.03.2011
Dobrý den taky bych chtěla poprosit o zaslání jídelníčku.Předem moc děkuji.
Haluzová Jiřina 10:55 03.03.2011
Dobrý den ráda bych se připojila s prosbou o jídelníček .Děkuji haluzová.jirina@seznam.cz
Katka 11:26 08.02.2011
Dobrý den, prosím o zaslání jídelníčku. Moc děkuji můj email je Malarova.K@seznam.cz
1 2 3 4 5 6 7 8