Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Nejnovější výzkumy ukazují, že je rakovina na vzestupu. Přitom můžeme rakovině předejít pouze tím, že zlepšíme náš životní styl.

21 překvapivých způsobů, jak snížit riziko rakoviny!

zdraví
zdroj: Thinkstockphotos zdraví
aktualizováno 09.02.2016, 16:25 | 09.02.2016, 16:25 | DyA

Nejnovější výzkumy ukazují, že je rakovina na vzestupu. Přitom můžeme rakovině předejít pouze tím, že zlepšíme náš životní styl.

Nadbytek alkoholu, kouření, obezita či nadměrné opalování nám akorát k rakovině dopomáhá. Existuje pár jednoduchých způsobů, díky kterým se nám rakovina vyhne obloukem.
 

1) Najděte svou ideální váhu
Zařaďte do svého jídelníčku zdravé potraviny a dostatečné množství zeleniny a ovoce. Opravdu si dejte na svou váhu pozor, protože tuková tkáň u lidí s nadváhou zvyšuje hladinu hormonů, včetně estrogenu a inzulínu, který zvyšuje riziko vzniku některých druhů rakoviny, jako je rakovina prsu, tlustého střeva a slinivky břišní.


2) Zasmějte se každý den
Smích posiluje imunitní systém a prudce snižuje stresové hormony. Kupte si knížku vtipů nebo zajděte s přáteli do divadla na komedii. Skvěle se uvolníte a načerpáte novou energii.


3) Nezapomínejte na pokrývku hlavy
Pokud chcete zabránit vzniku melanomu kůže, pak nestačí se pouze natřít opalovacím krémem. Podle vědců z Manchester University je důležité si zakrýt tělo oblečením. V první řadě nikdy nezapomeňte na klobouk nebo čepici. I když se melanom může objevit kdekoliv na těle, vědci zjistili, že lidé s kožními nádory na pokožce hlavy nebo krku umírají dvojnásobně rychleji, než lidé se stejnou rakovinou na jiných částech těla. Slunce u nás je rok od roku nebezpečnější a je potřeba začít se chránit již před prvními jarními paprsky.


4) Běžte na jednou (ale opravdu jen na jedno pivo)!
Pivo přispívá k ochraně před bakterií Helicobacter pylori, která způsobuje vředy a je spojována se vznikem rakoviny žaludku. Takže konzumace piva v malém množství může mít pozitivní dopad na vaše zdraví. Dejte si ale opravdu pozor na množství! Pití více než dvou alkoholických nápojů denně zvyšuje riziko rakoviny úst, hrdla, jícnu a jater. Odborníci doporučují, abyste alespoň dva dny v týdnu nic alkoholického nepili.

 

Pivo
(Foto: Profimedia)


5) Neseďte dlouho na jednom místě

Vědci z univerzity v Regensburgu nedávno odhalili, že bychom měli sedět co nejméně. Každé dvě hodiny sezení navíc stoupá riziko rakoviny dělohy, tlustého střeva a plic o 10 %. Dopřejte si vždy malou přestávku, kdy si protáhnete tělo a vyvarujete se rakoviny.


6) Nebojte se pít kávu
Lidé, kteří pijí pět nebo i více šálků kávy denně si snižují riziko vzniku rakoviny mozku až o 40 % oproti lidem, kteří nepijí nic. Podobný příjem kávy také snižuje riziko vzniku rakoviny dutiny úst a krku.


7) Žádné čistírny oblečení
Některé chemické prostředky, které používají především čistírny oblečení, obsahují chemické látky, které nejsou pro naše tělo vhodné. Mohou způsobit rakovinu ledvin nebo poškození jater. Proto je nejlepší si pořizovat oblečení, které můžeme prát doma v pračce a nemusíme ho dávat do čistíren.


8) Marinujte maso
Grilování nebo smažení při vysokých teplotách vytváří celou řadu chemických látek, které jsou spojovány se vznikem rakoviny. Američtí vědci zjistili, že pokud maso před smažením namarinujeme, pak riziko vzniku rakovinotvorných látek snížíme. Marináda zabraňuje přímému kontaktu mezi masem a plamenem.


9) Pijte hodně vody
Pití hodně vody a jiných nápojů (kromě alkoholu) snižuje riziko vzniku rakoviny močového měchýře. Nejjednodušší způsob, jak zjistit, zda pijete dostatečné množství vody, je, že si budete všímat, zda na záchod chodíte pravidelně celý den a vaše moč je spíše světlá než tmavá.


10) Pohyb je důležitý
Postačí vám 30 minut zdravého pohybu denně a vaše tělo bude ochráněno před vznikem rakoviny. Nemusí se vyloženě jednat o cvičení v tělocvičně. Postačí, když si vyjdete na procházku nebo budete pracovat na zahrádce. Vše se počítá!

 

ČTĚTE TAKÉ:

Rakovina hrozí téměř každému, která je nejhorší a jak ji poznat?
Rakovina tlustého střeva: pomáhá i víno!
Jaké máte riziko rakoviny čípku? TEST
Top 10 mýtů o rakovině


11) Jak je to s červeným masem?
Aby se snížilo riziko vzniku rakoviny střev, pak je zapotřebí snížit příjem červeného masa. Jezte ho méně jak 500 g za týden. Nejnovější výzkumy také naznačují, že je lepší se vyhnout zpracovanému masu, jako je šunka, slanina a párky.


12) Para ořechy
Para ořechy jsou nejlepším zdrojem selenu, antioxidantů a výrazně snižují riziko rakoviny močového měchýře. Jiné studie zjistily, že lidé s vysokou krevní hladinou selenu mají nižší míru úmrtnosti na rakovinu plic a rakoviny tlustého střeva.


13) Zvyšte hladinu vitamínu D
Nejnovější výzkumy naznačují, že malé množství vitamínu D zvyšuje riziko rakoviny prsu, tlustého střeva, prostaty a vaječníků. S opalováním to ale nepřehánějte! Sluňte se maximálně 15 minut denně, pak se zakryjte oblečením a pokrývkou hlavy.

 


14) Jezte více ovoce, luštěnin a zrn
Zelenina, ovoce, luštěniny i obilí přispívají k ochraně těla před rakovinou úst, žaludku a tlustého střeva. Zakomponujte do své stravy hnědou rýži, čočku, fazole či celozrnné pečivo.


15) Zelenina a mikrovlnka nejde dohromady
Španělská studie ukazuje, že mikrovlnka dokáže z brokolice odstranit až 97 % flavonoidů, které ochraňují lidské tělo před rakovinou. Proto bude lepší, když zeleninu budete ohřívat ve vroucí vodě než v mikrovlnce.


16) Čím zelenější, tím lepší

Když si vybíráte salát, najděte si ten s nejtmavšími listy. Chlorofyl, který je obsažen v nejtmavších částech snižuje riziko rakoviny tlustého střeva.


17) Zahoďte vaši vonnou svíčku
Věřte tomu nebo ne, vzduch v domácnosti může být někdy více znečištěný než vzduch venku. Ale zatímco tabákový kouř je zdaleka nejhorší, odborníci říkají, že velkými škodiči jsou těkavé organické sloučeniny, které jsou uvolňované určitými čistící prostředky, osvěžovači vzduchu a některými vonnými svíčkami. Mohou být také silně karcinogenní.


18) Jezte česnek

Česnek obsahuje sloučeniny síry, které mohou stimulovat imunitní systém k obraně proti rakovině. Studie naznačují, že pokud konzumujete česnek, pak pravděpodobnost rakoviny žaludku je až 12krát menší. Přidejte česnek do polévky, těstovin nebo pomazánky.


19) Omezte sůl
Sůl je spojena s 14 % případů rakoviny žaludku ve Velké Británii. Náš denní příjem by měl být nižší než 6 g (2,4 g sodíku). Zbytečně jídla nepřisolujte.


20) Spěte v úplné tmě
Dlouhodobé působení umělého světla v noci vede k vyššímu riziku vzniku rakoviny prsu nebo prostaty. Odborníci tvrdí, že je to kvůli vyšší úrovni stresového hormonu kortizolu, který potlačuje imunitní systém. Na druhou stranu vědci zjistili, že pokud spíme v úplné tmě, vzniká v našem těle hormon melatonin, který zabraňuje vzniku některých druhů rakoviny.


21) Udržujte ovoce a zeleninu mimo lednici
Studie ukazují, že chlazené ovoce obsahuje méně živin než ovoce uchovávat při pokojové teplotě. Například zelenina uložená v misce osahuje až dvojité množství beta karotenu než zelenina z lednice.

14 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře