Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Onemocnění srdce a cév patří v České republice mezi nejčastější příčiny úmrtí dospělých.

Tipy, jak pečovat o své srdce

Srdce
zdroj: isifa.com Srdce
aktualizováno 01.03.2013, 00:00 | 01.03.2013, 00:00 | doma.cz/kat

Onemocnění srdce a cév patří v České republice mezi nejčastější příčiny úmrtí dospělých.

V nemocnicích se v důsledku kardiovaskulárních chorob ročně léčí zhruba 35 tisíc pacientů. K nejvíce ohroženým skupinám patří lidé kolem pětapadesáti let. Mezi rizikové faktory vzniku těchto onemocnění patří například kouření, zvýšená hladina cholesterolu, stres, nedostatek pohybu nebo vysoký krevní tlak. Rizikové faktory však můžete ovlivnit. Zde je několik jednoduchých tipů na účinnou prevenci.

 


1/ Poznejte skrytého nepřítele


Mezi nejrizikovější faktory vzniku srdečního infarktu patří cholesterol. Pokud je jeho hladina dlouhodobě zvýšená, funguje jako skrytý nepřítel, protože nebolí. Způsobuje však kornatění tepen. Rizikové údaje o svém cholesterolu se obyčejně dozvíte až během preventivní prohlídky u lékaře, třeba i za přispění neinvazivních diagnostických metod. Nejdůležitějším preventivním opatřením je zdravý životní styl a vhodný jídelníček. Omezte proto konzumaci sádla, slaniny, tučného masa, uzenin, ale také sýrů s vyšším obsahem tuku, smetany a majonézy. Dopřejte si také dostatek aerobních aktivit: jízdy na kole či bruslích, běhu, rychlé chůze nebo plavání. Úpravou diety a léčbou pomocí hypolipidemik je možné riziko onemocnění srdce snížit až o polovinu.

 

 


2/ Změřte si své zdraví


Pokud se chystáte více dbát o své srdce a celkové zdraví, není od věci udělat základní krok – seznámit se s vlastním zdravotním stavem. Nabízí se například komplexní vyšetření pomocí moderního neinvazivního přístroje, který napomáhá včasnému odhalení rizikových procesů v těle pacienta, ať už se jedná kardiologické poruchy nebo další civilizační choroby.

 

„Pacient získá díky neinvazivní diagnostice během jediného vyšetření v délce několika minut 117 hodnot o svém zdravotním stavu. Výsledky, které dostane, jsou pak vodítkem pro další vyšetření například u kardiologů a dalších specialistů,“ říká MUDr. Jiří Skoupý ze společnosti Aditus Vitae. Zdůrazňuje, že pacient se dostane díky vyšetření k specializovaným lékařům mnohem dříve. Díky včasnému podchycení choroby nemusí vůbec dojít k jejímu plnému rozvoji a člověk si tak zvyšuje šanci na úspěšnou léčbu.

 

 


3/ Hlídejte si krevní tlak


Správná strava výrazným způsobem snižuje krevní tlak. Ve vašem jídelníčku by proto rozhodně neměly chybět ryby a další potraviny bohaté na nenasycené mastné kyseliny, dostatek ovoce i zeleniny. Chybu neuděláte, když budete jíst mléčné nízkotučné výrobky. Blahodárné účinky má také kyselina listová, kterou obsahuje například květák, brokolice, avokádo nebo pomeranče. Kyselina listová se účinně se podílí na snižování hladiny homocysteinu v krvi, který zvyšuje riziko srdečních onemocnění.


4/ Nekuřte. Snížíte riziko infarktu


Omezte kouření, nebo ještě lépe, úplně s tímto zlozvykem skoncujte. V opačném případě se totiž vystavujete dvakrát vyššímu riziku infarktu než nekuřák, zvláště pak, jestliže vykouříte denně krabičku cigaret. U kuřaček je toto riziko ještě vyšší, pokud zároveň užívají hormonální antikoncepci. Nikotin obsažený v cigaretách totiž zvyšuje krevní srážlivost. Hrozí tak riziko vzniku sraženiny, která uzavře cévu v srdci. Krev, která zásobuje srdeční stěnu, tak nemůže proudit. Kouření navíc snižuje zásobování krve kyslíkem, což má za následek vyšší náchylnost srdečních buněk k poškození.

 

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cviky pro krásná a pevná záda bez bolestí

Bolí vás v krku? TEST, zda nemáte angínu

Pro ženy s rakovinou prsu je obezita zvlášť nebezpečná

 


5/ Naučte se vyrovnávat se stresem


Nepříznivý vliv na srdce má také stres. Pokud jste dlouhodobě pod velkou psychickou zátěží, dochází k nadměrnému vyplavování stresových hormonů do krevního oběhu. Každý člověk se však vyrovnává se stresem jinak. Zkuste si několik způsobů, které vám pomohou stres lépe zvládat. Začít můžete třeba u pravidelných relaxačních desetiminutovek nebo sportování, které vylučuje do těla endorfiny, takzvané hormony štěstí. Nezapomínejte ani na dostatečný přísun vitamínů, které potlačují příznaky stresu. Jde zejména o vitamín B, vápník nebo hořčík, které lze tělu dodávat i ve formě doplňků stravy.
 

 
7 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře