Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Čínské nudlové polévky jsou ještě horší než ty běžné instantní. Dětem je nedávejte nikdy. Sobě jen výjimečně, a to ještě jen ty zdravější.

Čínské polévky nedávejte dětem NIKDY. Instantní jen výjimečně.

dítě polévka
zdroj: Thinkstockphotos dítě polévka
aktualizováno 23.04.2013, 18:27 | 23.04.2013, 18:07 | doma.cz/mag

Čínské nudlové polévky jsou ještě horší než ty běžné instantní. Dětem je nedávejte nikdy. Sobě jen výjimečně, a to ještě jen ty zdravější.

Některé instantní polévky mají až šest gramů soli a 20 gramů tuku v jedné porci. Co se týče soli, vyčerpáte tak celodenní limit.

 

Chemie a hodně soli – problémy, které se týkají všech polévek v sáčku a je přitom jedno, zda jde o ty instantní, které se v podstatě nevaří jen zalévají nebo o ty klasické, které musíte držet na plotně i deset minut.

 

Ideální je, když v polévce není glutamát. Jeho negativní působení na organismus se sice podle lékařských studií nepotvrdilo definitivně, ale každopádně platí: čím méně, tím lépe.

 

Pro děti? Nikdy!
Například v potravinách pro děti do tří let je zakázán úplně. Způsobovat může nejen zažívací potíže, ale i bolest hlavy.

 

ČTĚTE TAKÉ:
Tavený sýr dětem spíše škodí. Obsahuje fosfor a sodík

Co na chleba: Máslo, sádlo nebo margarín?

 

Nejhorší variantou jsou pak čínské polévky. V nich je nejen mnoho chemických přísad, ale přidává k nim navíc i sáček s tukem, který výrazně zvyšuje jejich energetickou hodnotu. V podstatě to ani nejsou polévky, ale spíše nudle s trochou tekutiny, v které není nic zdravého, naopak.

 

 

Děti by je neměly jíst nikdy. Dospělí jen zcela výjimečně. Ovšem i zde se situace mění, české firmy zachytily trend v tomto segmentu a nabízí české „čínské“ polévky. Těstoviny v nich jsou kvalitnější a můžete do nich dát méně koření.



Rozhodně ale platí, že pytlíkové polévky na stůl nepatří pravidelně, uvařte si ji raději doma. Nejlepší jsou samozřejmě z čerstvé zeleniny, které bude brzy na trzích dostatek. Když použijete mraženou, nevadí. Živin v nich bude o něco méně, ale o to bude rychleji uvařeno.

 

Přírodní barviva
Když už se nedokážete bez pytlíkové polévky obejít, sahejte po těch, kde jsou pouze přírodní barviva jako například některé vitaminy (riboflavin nebo karotenoidy).

 

ČTĚTE TAKÉ:
VELKÝ TEST pytlíkových polévek: Našli jsme nejlepší vývar na trhu


Na obalu sušených potravin je přesně popsán způsob přípravy, výsledné složení, energetická hodnota nejen suchého, ale i hotového výrobku, popřípadě hodnota jedné porce hotového výrobku. Pokud tedy máte například vysoký krevní tlak, volte ty s nižším obsahem soli (přibližně okolo 0,2-0,4 gramů v jedné porci). Jestliže si hlídáte váhu, najděte si méně energeticky bohatý výrobek (asi 350-400 KJ na porci).

 

 Držte se návodu
Myslete také na to, že i polévku v sáčku máte vařit jen tak dlouho, jak je uvedeno na obalu. Dlouhým ohříváním byste přišli o cenné vitamíny a také případně rozvařili těstoviny. Nepřiměřeně dlouhým vařením ovšem zničíte většinu vitaminů i v čerstvě připravené polévce.

 

Méně tuků a soli
Výrobci začali také se snižováním obsahu energie v „sypkých“ výrobcích, zejména tuků. Díky normám EU se povinně sníží obsah velmi nebezpečných ztužených tuků, takzvaných transmastných kyselin, na maximálně jedno procento, v některých případech jsou odstraněny zcela. Tyto ztužené tuky totiž zvyšují hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi a současně snižují hladinu „hodného“ cholesterolu. To s sebou nese výrazně větší riziko vzniku onemocnění srdce a cév.

 

V současnosti jsou na českém trhu polévky se sníženým obsahem soli. Pokud někdo trpí například vysokým krevním tlakem, nemá čas si vařit čerstvou polévku a stravuje se mimo domov, je pro něj lepší volbou instantní polévka - ovšem právě taková, která má na obalu deklarovaný snížený obsah soli a tuků.

 

Lepší než v bufetu?
Je třeba říci, že výrobci polévky stále vylepšují a dokonce snižují množství přídatných chemických látek (éček) „ Někdy se dokonce může stát, že instantní polévky obsahují více živin a méně tuků než pokrmy podávané v různých jídelnách. říká Pavel Suchánek, odborník na výživu.

 

V některých restauracích, jídelnách a bufetech bývá jídlo uvařeno už v deset hodin dopoledne a stále se přihřívá, aby zůstalo teplá. Ve dvě odpoledne pak pravděpodobně půjde už jen o mastnou slanou vodu s vyvařenými zbytky zeleniny. „V tomto případ je vhodnější volbou dehydratovaná polévka. Tu je také možné si naředit, aby nebyla tolik slaná a kořeněná,“ podotýká Suchánek
 

Jak vybírat? Nejlepší jsou ty, do nichž byla zelenina zpracovávána ihned po sklizni tak, aby ztráta vitaminů byla co možná nejmenší. Nejpoužívanější technologií je takzvané sušení mrazem. To umožňuje zachování co nejvěrnější chuti čerstvé zeleniny. Některé výrobky jsou mimo jiné obohaceny i o vlákninu.

 

 

 
6 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

. 14:46 07.08.2017
od kolika můžu jíst čínské polévky (instantní i z restaurace) ??
snědl jsem jich asi celej špajz a kašlu na věkový omezení
honza 08:17 10.05.2013
propagandistický článek jakýchsi " českých výrobců pytlíkových polévek" které jsou prostě lepší než vše ostatní. Přitom se podívejte na obaly........jsou i čínské a thajské polévky kde je chemikálií minimum, naopak některé "české" jsou plné chemického bordelu. Sáček s tukem je také dobrý vtip, je snad pouze v jedné thajské, kde je ale obsah tuku 12,4g i s tímto sáčkem, takže víc než 20?? a kde???? Blábol pana Suchánka o vařených polévkách ze kterých dlouhodobým ohřevem zbyde jen voda mě dostal úplně. Proto si rozpouštějte raději sušený prášek ! hlavně že je český nebo z EU. Je to jen snaha přesvědčit spotřebitele, že pokud v českých restauracích dostaneme polévku z pytlíka nebo vyrobenou rozpuštěním prášku z plechovky (což je bohužel v tuzemských restauracích běžné), potom je to dobře ! Pane Suchánku, jste blb !