Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Při lyžování, bruslení či zimní turistice byste si měli zlepšovat svou fyzickou kondici a relaxovat, ne riskovat své zdraví. Jak předejít úrazu i smrtelným zranění?

Co dělat, aby zimní sporty neskončily tragicky?

Lyžování
zdroj: Thinkstockphotos Lyžování
aktualizováno 20.12.2017, 16:49 | 20.12.2017, 16:49 | trm

Při lyžování, bruslení či zimní turistice byste si měli zlepšovat svou fyzickou kondici a relaxovat, ne riskovat své zdraví. Jak předejít úrazu i smrtelným zranění?

Zimní sezona teprve začala a horksé služby již hlásí první vážná zranění. Za mnoha zraněními, ale i úmrtími při zimních sportech může naše vlastní nedbalost. Pokud i vy holdujete zimním sportům, nezapomínejte dbát na několik základních pravidel. Jde přeci o vaše zdraví.

 

Nesportujte sami


Ideální je, pokud se za sportem nevydáváte sami. Pokud se vám něco stane na kole, běžkách či ve vysokohorském terénu, váš parťák vám může být nápomocný. Může vám poskytnout první pomoc nebo zavolat záchranku a správně ji k vám navigovat. Pokud jste odkázáni sami na sebe, často si v důsledku vážného zranění, nenadálého infarktu nebo totální dezorientace nedokážete pomoci.


Buďte ve spojení


Pokud už se rozhodnete vydat za sportem sami, můžete se spolehnout na nové technologie. Turistická navigace vám pomůže přesně určit souřadnice, kde se nacházíte, pokud vyrážíte do hor, můžete obléknout zimní sportovní oblečení s všitou GPS navigací, která určí vaši polohu a dokáže se automaticky zapnout, i pokud byste skončili pod lavinou. Dohledat vás je možné i podle mobilního telefonu. Nevyrážejte proto za sportem bez něj a zkontrolujte, že je dostatečně nabitý a zapnutý.

 

Chytrá horalka
(Foto: Oficiální zdroj)


Nepodceňujte počasí


Počasí se může nenadále změnit a v bouřce nebo sněhové vánici snadno ztratíte směr, nebo sejdete z cesty a můžete spadnout a něco si zlomit. Neriskujte a přizpůsobte délku výletu venkovním podmínkám. V zimě lehce prochladnete a to i zdravý organismus může rychle udolat.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

V čem na hory?
Závodní sportování je pěkná dřina

Nejlepší sporty pro štíhlou linii


Berte ohledy na terén


Srážky s jiným lyžařem, náraz do stromu, pád ze srázu… Mohli bychom jmenovat i dál. Nebezpečí číhá všude a je třeba brát na to zřetel. Buďte ohleduplní a respektujte prostředí, ve kterém se nacházíte. A to, i pokud jste například zkušený lyžař. Na sjezdovce vás může překvapit méně zdatný jezdec, nezkušený začátečník či dítě, které nemá tolik rozumu, jako vy. Rovněž až vyrazíte ven na běžky, nezapomeňte na bezpečnost a rozhodně neběžkujte na silnici nebo v místech, kde hrozí střet s automobily.


Myslete také na to, že v zimním počasí nemusíte být tak dobře vidět. Při nákupu oblečení na běžky či kolo proto upřednostněte takové, které má výrazné barvy a reflexní prvky. Na kole nezapomeňte na světla, na lyžích oceníte čelovku.


Dobře se oblékněte


Dnes snadno pořídíte oblečení, které je ideální pro každý sport. Měli byste si pořídit spodní funkční vrstvu, která bude odvádět pot, a svrchní, která vás ochrání před zimou, větrem a deštěm či sněhem. Oblékněte sebe i děti do několika vrstev, zabráníte tak prochladnutí. Tento „cibulový systém“ vám navíc umožní případně svléknout svrchní vrstvu tehdy, pokud je to potřeba. Oblečení by vám mělo dobře padnout a umožňovat dostatek pohybu. Při sportu pozor na různá poutka, která by se mohla někde zachytit. U dětí rovněž hlídejte, že jim dobře sedí boty a nejsou jim již malé.

 

Myslete rovněž na ochranné pomůcky, lyžařské brýle, přilbu nejen pro děti, na snowboardu není od věci ani ochranný pás na páteř.

 

V čem vyrazit na hory? - 126
(Foto: Oficiální zdroj)


Neopomínejte rovněž šálu, čepici a rukavice. Zima s sebou může kromě krásných zážitků přinést i různé nepříjemnosti. Jednou z nich jsou i omrzliny, které mohou být velmi nepříjemné a na prstech mohou být v nejhorších případech dokonce i příčinou amputací prstů. U léčby omrzlin je velmi důležitá hlavně první pomoc, která pomůže vzniku omrzlin zabránit a zmírnit jejich následky. Lehké omrzliny se léčí poměrně snadno, stačí totiž dostat postiženou končetinu do teplejšího prostředí (nad 15 °C). V žádném případě ji ale nelze třít například sněhem a nesmí se vystavovat sálavému teplu (např. ohni) nebo extrémnímu rozdílu teplot (radiátoru). Je totiž nutné si uvědomit, že i lehká omrzlina znamená poškození kůže, která se tak stává citlivou k dalšímu poškození (a to teplem, chladem, infekcí). Nejvíce ohroženými částmi našeho těla jsou nos, uši, prsty a části obličeje.


PŘEČTI SI TAKÉ:

Pozor v mrazech na infarkt: cévy dostávají zabrat
Omrzliny mohou být i životu nebezpečné
Kuřáky čekají častější zlomeniny

 

Nepřeceňujte své síly


Pokud mátě nějaké zdravotní omezení, neznamená to konec sportování. Nebuďte ale ke svému zdravotnímu stavu lhostejní. Přiznejte si, kde jsou vaše hranice, a nechoďte za ně.
Opatrní buďte především v případě, že trpíte onemocněním srdce. Náhlá srdeční zástava může za neuvěřitelných 40 % z celkového počtu smrtelných nehod mezi turisty zimních sportů v rakouských Alpách a hlavní příčinou je infarkt myokardu. Odborníci doporučují, aby se lidé na lyžování předem připravovali, a to celoročním cvičením s postupným zvyšováním fyzické aktivity. Pobyt na horách ve vysoké nadmořské výšce znamená méně kyslíku v prostředí, a tedy také v krevním řečišti, což nutí srdce usilovněji pracovat.

 

Sáňkování
(Foto: Mediafax)


Pozor na děti
 

Zejména děti si mohou z nedbalosti a nerozumu snadno ublížit, nebo způsobit neštěstí. Mějte je proto na očích a vysvětlete jim, jak se postarat o sebe i jak se chovat k druhým.


Zranit se mohou i při oblíbené zimní kratochvíli, kterou je sáňkování. Kombinace čerstvě napadaného sněhu a alespoň malého svahu či kopce přímo vybízí k sáňkování. Tato zábava může představovat příjemně strávené odpoledne se spoustou legrace, ale i případné zranění.

 

Na samotném svahu se lze úrazu vyvarovat, pokud si rizika budete vědomi a vynasnažíte se mu předejít. Dodržujte následující zásady:


• Zkontrolujte terén, kde bude dítě sáňkovat. Nejezdí například na konci sáňkovací dráhy automobily? Není na konci dráhy řeka, potok, plot či parkoviště? Nelze totiž zaručit, že dítě stihne rychle zareagovat a zastavit včas.
• Sáňkovací dráha by neměla být lemovaná stromy, značkami nebo plotem. Zabráníte tak nárazu a vážnému zranění.
• Vybírejte spíše mírnější svahy s dostatečně dlouhou rovinou na konci.
• Nikdy nenechejte dítě sáňkovat bez dozoru.
• Vysvětlete dítěti, že nošení helmy je nutností. Ani při jejím používání by ale nemělo na sáňkách ležet s hlavou dopředu. Klek či sed jsou bezpečnějšími sáňkovacími pozicemi.
• Nechte děti sáňkovat pouze za denního světla, nikdy ne po setmění.
• Oblékněte děti do několika vrstev, zabráníte tak prochladnutí. Nezapomeňte také na pokrývku hlavy, rukavice a šály. Zabráníte tak podchlazení a omrzlinám.

5 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře