Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Dva litry denně? Pro mnoho lidí nemožná meta, které dosáhnou jedině v horkém létě. Nepřehánějí to lékaři, když nás nutí dostat do tebe tolik tekutin?

Neděle 26. června | svátek má Adriana

Dva litry vody denně? POVĚRA! Spočítejte si, kolik potřebujete!

voda-zena
zdroj: Thinkstockphotos voda-zena
aktualizováno 23.07.2013, 16:45 | 23.07.2013, 16:55 | doma.cz/mag

Dva litry denně? Pro mnoho lidí nemožná meta, které dosáhnou jedině v horkém létě. Nepřehánějí to lékaři, když nás nutí dostat do tebe tolik tekutin?

Ano! Norma totiž platí jen pro ty, co váží 80 kilogramů. Navíc se do množství zkonzumovaných tekutin počítá všechno, co během dnes sníte a obsahuje vodu – například polévky nebo i saláty se zálivkou z octa a vody.

 

S pitím vody to tedy nemusíte přehánět. Na druhou stranu: vždy platí, že když vypijete více, neuškodí vám to. Pokud ale váš pitný režim postaven na jednom hrnku čaje ráno a čtyřech kávách během dne, zdraví rozhodně škodíte.


Spočítejte si, kolik vody je pro vás nutné vypít. Rovnice je jednoduchá: na jeden kilogram hmotnosti potřebujete 25 mililitrů tekutiny. „Padesátikilové ženě stačí 1,25 litru vody, naopak stokilový muž by měl vypít 2,5 litrů," vysvětluje Tamara Starnovská, výživová poradkyně z Fakultní Thomayerovy nemocnice v Praze.

 


Pijte, i když nemáte žízeň!
Nikdy nepociťujete žízeň? Určitě to neznamená, že byste nemuseli pít. Tělo může reagovat různě, průvodním jevem malého příjmu tekutin často bývá únava a nesoustředěnost provázená bolestmi hlavy. Jindy hrozí vážnější problém - pomalu vznikající ledvinové kameny.

 

Je třeba myslet také na to, z čeho konkrétně se pitný režim skládá. Některé nápoje jsou močopudné, to znamená, že tělo po jejich požití víc tekutiny odplaví, než předtím přijalo – to platí pro kávu, černý a zelený čaj, všechny nápoje s obsahem kofeinu (kolové) a také pro neředěné stoprocentní džusy.


 

 

Pramenitá nebo minerální voda: základ

 

Pramenitá nebo minerální voda by v každém případě měla tvořit základ správného pitného režimu, je to voda původní čistoty, bez chemických úprav a desinfekce a limity jsou pro ní stanoveny přísnější než pro vodu z vodovodu Z kvalitních značkových balených vod jsou ke každodenní spotřebě vhodné zejména ty, které mají nízký a střední obsah minerálů, případně ty, které nejpřijatelnější formou dodávají do těla potřebné minerály, např. hořčík.
 

 


 

 

Alkohol? Jen v malém množství!
Pivo a víno – samozřejmě také do pitného režimu patří, ale jen v omezeném množství. Spoléhat se jen na pivo je ošidné: váže na sebe vodu z těla, což vede k tomu, že víc vody vyloučíte, než do sebe dostanete. A jste-li celý den jen na pivu, organismus to vyčerpá. Jedno pivo denně problematické není.

 

Víno odvodňuje podobně jako pivo. Je vhodné je proto ředit. Ideální variantou je vinný střik nebo zapíjení vína obyčejnou vodou.


ČTĚTE TAKÉ:
Co se stane, když spolknete žvýkačku? Opravdu vám ucpe trávící systém?

Velký test dětských pitíček: v lahvičce je až 20 kostek cukru!
Džusová očistná dieta: Ploché břicho za víkend
 

 

Příliš tekutin?
Na mírnou dehydrataci nás může upozornit také sucho v ústech, oschlé rty, škytavka při jídle, tlak v okolí žaludku nebo suchá pokožka. Jako stoprocentně spolehlivý ukazatel poslouží barva moči a intenzita, s jakou na toaletu chodíte.

 

V Británii dokonce probíhá kampaň: Keep it light (Udržuj ji světlou), která upozorňuje na to, že jedině barva moči je správný indikátor. Pokud jdete jednou za den a všimnete si, že je moč hodně tmavá, raději kolem sebe rozmístěte lahve s vodou, abyste na doplňování tekutin nezapomínali.


 

Pokud běháte na záchod každou chvíli, začněte myslet na to, kolik vody vlastně pijete. Na příliš velké množství vypité tekutiny vás upozorní například zvýšené pocení v normálních teplotních podmínkách, vlhké ruce či nohy, bolestivost bodu vzadu uprostřed lýtka (při stisku prstem).

 

20 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Carol 20:26 28.01.2016
Mně bylo řečeno od doktora, ke kterému jsem chodila kvůli problémům s trávením, že i když dodržuju 2-3litry minimálně.. je to málo. A že lidé co celý den jim jen leží na lůžkách a vypijí jen 1,3l je to málo, když dají přes ty 2l tak jako dobrý, ale vemte si že se vůbec nehýbou. Takže já vypiji klidně i 5l a opravdu mi to jen pomohlo a vše již v pořádku. Asi je to dost individuální, ale i tak bych vždy spoléhala na radu odborníka než článku z internetu, který napsal někdo, kdo si taky jen někde něco přečetl ve finále :)
Palmac 07:08 11.11.2015
(...) vzhledem k problémům se srdcem mi "zavodnění" neprospívá. Hlídám ho každodenním měřením elektronickou váhou. Je to však závislé na spoustě okolností a každý, co to sleduje, brzo pochopí nepochopitelné. Zajímalo by mne, jestli se dá (v domácích podmínkách) vůbec obsah vody v těle sledovat?
Andulka 21:31 04.09.2014
Denne vypiji kolem 5 litrů. Na vyšetřenich jsem byla a jsem zcela v poradku. 1,25 litru? To mi prijde hrozné, měla bych žizeň uz pred polednem
CZIvo 10:42 11.05.2014
david : Pokud vypijes 8 litru denne a stale mas zizen, doporucuju navstevu doktora, muzes mit nejake problemy s ledvinami nebo slinivkou, popripade needukovany diabetes.
david 23:22 25.01.2014
já vypyju za 24 hodin nejměne 8 litru nevym proč ale mam furt žizen jak v zimě i v letě
:D 14:52 14.06.2013
Ja pocitala kolik mam pit, ani to zdaleka nevypiju.


Chce to umet cist,D a ne koukat jen na obrazky:DDD

dddd 08:58 12.06.2013
prepana ved v clanku to pisu
ELinka 14:41 11.06.2013
Já tedy nevím ale v létě skutečně piju dost v klidu ty 2 litry vypiju a i v zimě někdy je trošku míň ale většinou ano a to vážím 48 kg zajímalo by kolik tedy může vypít někdo kdo váží 48 kg kolik to asi má být?