Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Bolí vás záda? Nejste sami! Proč vás trápí, jak bolesti předejít i jak zlikvidovat akutní problémy, zjistíte v tomto článku.

Fakta o bolesti zad v 10 bodech

Bolest zad
zdroj: Thinkstockphotos Bolest zad
aktualizováno 04.08.2015, 17:17 | 04.08.2015, 17:17 | Doma.cz/trm

Bolí vás záda? Nejste sami! Proč vás trápí, jak bolesti předejít i jak zlikvidovat akutní problémy, zjistíte v tomto článku.

1. Jak jsou bolesti zad rozšířené?


Pojmem civilizační choroby, nebo též nemoci z blahobytu, označujeme zdravotní problémy, které se objevují častěji ve vyspělých než v rozvojových zemích. Ačkoli je označení často nadužíváno, v případě bolestí zad tomu tak rozhodně není. Těžko bychom hledali chorobu, k níž by se označení hodilo více než k nim - bolestmi zad totiž v průběhu svého života v ČR trpí až 80 % dospělé populace. Kromě toho jsou u nás bolesti zad například příčinou jedné z pěti pracovních neschopenek. V rámci EU jsou statistiky neméně varovné, postiženo je na 120 milionů lidí a přímé náklady na léčbu bolestí zad zde dosahují bezmála čtvrt bilionu eur ročně.

 

2. Co bolesti zad způsobuje?


Příčiny zdravotních potíží v oblasti zad jsou velmi různorodé, avšak spojuje je jeden ústřední problém - špatné držení těla. Potenciálně neškodné aktivity, jako je stání, sezení, ohýbání se nebo chůze se totiž při dlouhodobě špatném držení těla v jejich průběhu mění v hlavní zdroje potíží s bolestmi zad. „Problémem většiny lidí, kteří s bolestmi přichází, je to, že vlastně ani neznají správné držení těla. V současnosti je hlavním problémem jednostranné zatěžování a vadné držení těla,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí. Ústřední roli při adaptaci celého pohybového aparátu na danou situaci hraje páteř. Vadným držením těla lidé přetěžují určitou skupinu svalů a naopak dostatečně nevyužívají jinou. To vede k přetěžování kloubů i k předčasné artróze. Vhodným cvičením a dodržováním správného držení těla i pohybových návyků toto riziko výrazně eliminujeme. A stát správně se může naučit každý: „Vzpřímená krční páteř, relaxovaná ramena, ruce volně podél těla, korekce pánve a správné dýchání – to jsou základní věci, na které bychom si měli dávat pozor,“ dodává lékařka.

 

 

3. Je sedavé zaměstnání nejnebezpečnější práce na světě?


Až 70 % zaměstnanců v ČR má sedavé povolání, sezení v kanceláři a práce u počítače je tak běžnou součástí životů většiny z nás. Problémy přichází, když nejsme schopni při sezení udržet tělo ve správné poloze. To je přitom v prvních dnech léčby bez vynaložení enormního úsilí a bez pomůcek téměř nemožné, už kvůli ochablosti zádového a břišního svalstva z nedostatku jiného pohybu. Vadné držení těla způsobuje potíže, které tak vysluhují sedavým povoláním titul nejnebezpečnější práce na světě. „Vašemu tělu uleví krátké přestávky na jednoduché cvičení pomocí. Velmi relaxačně působí protažení zad v předklonu i záklonu a propnutými pažemi, kdy pohybem těla ze strany na stranu opisujete tvar ležaté osmičky vsedě, nebo ve stoje. Pohyby by měly být pomalé a plynulé a zpočátku v malém rozsahu,“ doporučuje primářka Michaela Tomanová.

 

4. Jaké jsou jiné rizikové aktivity?


Kromě nadměrného sezení však existuje celá řada dalších činností, které mohou způsobit problémy se zády. Jsou jimi především ty, které zvyšují pravděpodobnost přepínání či špatné rotace v dolní části zad či zranění svalů, kloubů, šlach a plotének - zejména některé sporty, práce na zahradě či zvedání předmětů. Problémy však mohou způsobit i méně nápadné aktivity, jako je řízení auta. Několik minut strávených cvičením je v případě dlouhé jízdy příjemné protažení a je i mnohem účinnější proti únavě než káva vypitá v motorestu. Cvičit lze i v parkujícím autě. Nejprve je nutné zajistit správné sezení a držení těla ve vertikále a také si správně seřídit sedadlo, eventuálně i volant. Cvik provedete tak, že si sednete vzpřímeně a opřete se o sedadlo celým trupem i hlavou. Rukama a propnutými pažemi se opřete o volant. „Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou, vše jen jemně. Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno,“ radí lékařka. „Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte dohromady, jako byste chtěli vstát a celé tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. Sedm sekund provádějte vzpřímení - odtlačení, sedm až čtrnáct sekund uvolnění,“ dodává.

 

MÁTE OTÁZKU?  Ptejte se lékařů v naší ON-LINE ZDRAVOTNÍ PORADNĚ.

 

5. Kdo je nejvíce ohrožen?


Bolesti zad mohou být spojeny jak s profesí, tak s trávením volného času. Nejvíce by si měli dávat pozor lidé, kteří jsou na nohou nebo sedí celý den, jako učitelé nebo administrativní pracovníci. Dále jsou ohroženi například řemeslníci či zdravotní sestry, zkrátka lidé vykonávající fyzicky náročné práce. Při tělesném vypětí by měli o zdraví svých zad pečlivě dbát i sportovci. Bolesti přichází často samovolně u starších pacientů, u kterých je často nelze kvůli kombinaci s jinými nemocemi řešit léky. V každém věku pak s bolavými zády bojují těhotné ženy.

 

6. Jaké nemoci za bolestmi zad stojí?


Často se v souvislosti s nemocemi mluví o chronických bolestech zad. Co to znamená? Složitou vědu za tím hledat nemusíme, v lékařské terminologii se jednoduše jako akutní označují případy trvající od několika dní do 3 měsíců, delší případy jsou pak označovány jako chronické. Mezi nejčastější nemoci patří:

Bolesti
(Foto: oficiální zdroj)


7. Jak bolesti léčit - stačí si na ně vzít prášek?


Až 72 % pacientů řeší své problémy s bolestmi zad analgetiky, léky proti bolesti. Ty však jen tlumí bolestivé následky a v žádném případě neodstraňují příčinu bolesti, mohou navíc působit komplikace v trávicím traktu. Při léčbě je třeba především pečlivě dbát na o správné držení těla, aby se zamezilo prohlubování problémů, dále pak rehabilitační cvičení a fyzioterapie. V případě potíží způsobených jinak než nesprávným životním stylem je léčba dále individuální.


Čím vybavit lékárničku?


* Ibalgin Rapid (62 Kč/12 tablet). Rychlejší nástup účinku oceníte při bolestech hlavy (včetně migrény), při bolestech zubů nebo svalů, ale také během bolestivé menstruace. Účinek nastupuje již za 15 minut.

 

* Bederní ortopedická pomůcka proenzi BodyFIX (299 Kč/2 kusy, dostupné na bodyfix.cz). Působí okamžitě jako aktivní podpora při sezení, stání, ohýbání nebo chůzi. Tím nejenže poskytuje úlevu od bolesti, ale také podporuje správné držení těla, které si tak i po odstranění náplasti udrží lepší koordinaci pohybového aparátu.

 

Proti bolesti
(Foto: Archiv firem)

 

* Bioptron, přístroj pro světelnou terapii (k dostání na bioptron.cz). Nová a inovativní metoda léčby zaměřená na úlevu od bolesti a zmírnění otoků tkáně.

 

* Ibalgin gel (100 g, 153 Kč). Léčivý přípravek s obsahem ibuprofenu, který ulevuje od bolesti, tlumí zánět a zmírňuje otoky. Je proto vhodný pro léčení místních projevů akutních a chronických forem revmatických onemocnění zánětlivého původu, povrchového zánětu žil a zánětů šlach a svalových úponů.

8. Jak potížím předejít?


Ideálním řešením je se problémů správnou prevencí úplně vyvarovat. Kromě správného držení těla, dodržování zásad sezení či správně zvolené matrace je zásadní alespoň základní fyzická aktivita. Nemusí se jednat o žádný výbušný sport - v poslední době stále více lidí volí naopak jako prevenci poklidná východní cvičení, například jógu. Vhod mohou přijít i jiné protahovací cviky. Pro vyznavače klasičtějších způsobů lze doporučit plavání, návštěvu lázní či sauny.

 

ČTĚTE TAKÉ:

RADY K NEZAPLACENÍ: Jak na bolesti hlavy bez polykání prášků
Přeměřte se! Nevhodná podprsenka může za bolest hlavy i průjem
ŠOKUJÍCÍ STUDIE: Vysedávání vás může zabít, je stejně škodlivé, jako kouření

 

9. Jak správně sedět?


Pro správné sezení hraje významnou roli i nastavení pracovního prostředí. Pracovní stůl by měl být asi 80 cm vysoký, k němu přibližně 50 cm vysoká židle, jejíž opěradlo je v devadesátistupňové svislé poloze vůči sedadlu. Horní hrana obrazovky musí být v úrovni vašeho čela. Většina kancelářských židlí umožňuje přizpůsobit svou výšku vašim potřebám. U ostatních předmětů si můžete vypomoci jinak, třeba podložením monitoru počítače knížkou. Při práci se nehrbte, permanentně zasunutá hlava mezi rameny a sevřený hrudník mohou vyvolat migrény, závratě, ztuhlost šíje či zhoršené dýchání. Důležité jsou přestávky v práci, každou hodinu je vhodné vstát a projít se, případně se protáhnout. Novodobým trendem je i práce ve stoje, čemuž se uzpůsobuje i nabídka vybavení, například vertikální počítačová myš.

 

10. Jaké jsou další výhody správného držení těla?


Vyvarování se bolesti zad je samo o sobě dostatečným důvodem pro péči o správné držení těla. Není však jedinou výhodou, která z něj plyne. V očích druhých je správné držení těla známkou sebedůvěry, garantuje lepší prosazení se v konverzaci či výhodnější vyjednávací pozici v obchodních jednáních. Kromě neverbální komunikace pak dává více energie, posiluje mysl i organismus.

 
14 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Blanka 19:52 10.10.2015
Zdravím. Moc pěkný článek a musím jen potvrdit, že je držení těla hodně důležitý. Já k tomu přidala ještě takovou masážní destičku a cítím se mnohem lépe. Nechám vám tu odkaz http://www.iplikator.cz/c/jak-se-zbavit-bolesti-za... a sami uvidíte jestli to někoho zaujme. Má mnohostranné využití :-) Hezký večer