Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Připravte se na ni včas…

Jak uhlídat váhu v menopauze?

Dáma
zdroj: Thinkstockphotos Dáma
aktualizováno 22.11.2017, 16:08 | 22.11.2017, 16:08 | doma.cz

Připravte se na ni včas…

V období menopauzy ženy často omezují pohybové aktivity, např. pro bolestivosti kloubů nebo častou únavu, které mohou být časnými příznaky menopauzy.

Navíc se nám v menopauze mění chuťové preference žen, kvůli hormonálním výkyvům. Běžně to známe z období těhotenství, ale v období předcházejícím menopauzu si to neuvědomujeme.

 

Na talíři se častěji objevují tučnější potraviny (omáčky, tučné maso) i sladkosti, a naopak z něj mizí ovoce a zelenina. Změny chutí v těhotenství mohou být dramatičtější, ale jsou krátkodobé. V tomto případě jde mnohdy o plíživý vývoj, ale po dobu několika let.

Pneumatika kolem pasu

Hormonální změny navíc podporují nevhodné ukládání tuku v oblasti pasu, tedy výrazně rizikový typ, který je jedním z rizikových faktorů metabolického syndromu, a tedy i srdečně-cévních onemocnění.

 

K dalším nepříjemným příznakům přicházející menopauzy patří snížení sekrece sliznic. To může vést mj. i k problémům s trávením a vyprazdňováním. Příčin trávicích problémů je však vždy více – změna stravování, stav sliznic, změny střevní mikroflóry související se změněným stravováním.

Přichází strašák cholesterol

Důsledkem ukládání útrobního tuku, samozřejmě i s růstem hmotnosti, je pak často následné zvýšení hladiny cholesterolu v krvi, spojené zejména s nárůstem tzv. "zlého“ LDL cholesterolu a naopak snížením hladiny "hodného“ HDL cholesterolu v krvi. Kvůli těmto změnám se u žen, které byly do období menopauzy chráněny ženskými hormony, výrazně zvyšuje riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění.

 

 

Srdečně-cévní onemocnění jsou u žen velmi často podceňována, a to i když na ně umírá více žen než mužů a jsou příčinou smrti 16krát častěji než obávaná rakovina prsu. Riziko jejich vzniku není možné zcela odstranit. Cíleným ozdravěním životosprávy je ale možné účinek rizikových faktorů (mezi které patří zejména obezita, vysoká hladina cholesterolu a krevního tlaku a kouření) pozitivně ovlivnit.

Připravte se na boj dřív, než bude pozdě!

U žen v našich podmínkách dojde k menopauze průměrně v 50-52 letech, změny v hladině hormonů se ale objevují zhruba o 7 let dříve. Na toto rizikové období by se proto v rámci životosprávy ženy měly začít připravovat ještě dříve – ve 40 letech je nejvyšší čas!

 

Nejen ženy v tomto období by měly cíleně dodržovat pestrý a vyvážený jídelníček, kterým dodají organizmu všechny potřebné látky ve správném poměru. Pokud takový stravovací režim dodržovaly již dříve, mají náskok.


Dobře sestavený jídelníček, respektující životní styl i věk, výrazně snižuje riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění, které u žen v období souvisejícím s menopauzou významně stoupá.

 

Obtížné vstávání
(Foto: oficiální zdroj)


Na co nezapomenout?

V jídelníčku nesmí, mimo jiné, chybět dostatek ovoce a zeleniny (500 g denně), luštěniny, ryby a libové drůbeží maso, méně tučné mléčné výrobky a kvalitní rostlinné tuky. Energie, kterou za den přijmeme, má být rozdělena do čtyř až pěti dávek, přičemž první je snídaně.


Pochutnejte si na kvalitě

Pokud mají ženy chuť na sladké, určitě by se měly vyhnout levným čokoládám a sušenkám – překvapivě nejen kvůli cukru, ale hlavně kvůli "špatnému“ typu tuků (trans mastné a nasycené mastné kyseliny), které obsahují. Místo toho si mohou dopřát malý kousek kvalitní čokolády s vysokým podílem kakaa, celozrnné sušenky s obsahem vlákniny nebo ovoce.


Cílem snah a uvedených zásad je udržet ve všech věkových obdobích, u mužů i žen, rovnováhu mezi příjmem a výdejem energie. U žen v této životní etapě by tato rovnice měla platit dvojnásobně – a to zejména z důvodu zvýšení rizika vzniku srdečně-cévních onemocnění, k němuž v tomto období vedou změny preference chutí a mechanizmu ukládání tuků.

V mládí si žena rizika zdravotních problémů nepřipouští, stejně jako nemyslí na to, že jednou bude mít vrásky. Pokud však chce prožít kvalitní život měla by se starat nejen o zdraví svých dětí, ale průběžně také o své vlastní.

 
10 hlasů
Vaše hodnocení