Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Mohli bychom říci, že spánek je dostatečný tehdy, pokud se z něho spontánně probudíme a cítíme se odpočatí a plní sil do nového dne. Sami ale víme, že takhle jednoduše to v moderní společnosti bohužel většinou nefunguje.

Kolik spánku je moc a kolik málo? Ani lékaři si nejsou jisti

spanek
zdroj: Thinkstockphotos spanek
aktualizováno 26.09.2016, 00:38 | 26.09.2016, 00:38 | doma.cz/mag

Mohli bychom říci, že spánek je dostatečný tehdy, pokud se z něho spontánně probudíme a cítíme se odpočatí a plní sil do nového dne. Sami ale víme, že takhle jednoduše to v moderní společnosti bohužel většinou nefunguje.

Z výsledků průzkumů vyplývá, že i když nám moderní doba přinesla dříve nevídané množstvívolného času, má současná populace ve vyspělých zemích sklon okrádat se o své hodiny spánku.

V  letech 1959 až 1992 prý došlo ke zkrácení průměrné doby spánku z původních 8 až 9 hodin na 7 až 8. Trend se však nezastavil a v letech 1975 až 2003 se výrazně zvedl počet lidí, kteří běžně spí méně než 6 hodin denně.

 

Podle některých údajů se například ve Spojených státech počet takovýchto nespavců za posledních 20 let zvýšil z 24 na 30 %, tedy téměř třetinu populace v produktivním věku
(údaje zahrnují jen pracující dospělé obyvatele).
 

 

Jak správně nastavit budík
Moderní doba nabízí člověku tolik příležitostí a lákadel, že se čas věnovaný spánku jeví logicky jako „neproduktivní“ a „ztracený“. Průměrná doba spánku se zkracuje. Tváří v tvář všeobecné nespavosti se však začíná řada lidí ptát, k čemu lidský organismus vlastně spánek potřebuje a jaká je
minimální doba spánku, která nám tyto potřeby zajistí.

 

 

Dokonce ani řada lékařů a odborníků na problematiku spánku se často nemůže shodnout, kolik hodin spánku denně je pro člověka ideálních – údaje se pohybují od šesti do osmi hodin denně. I když podle některých názorů šest hodin spánku denně stačí, jiné studie ukázaly, že spánek kratší než
sedm hodin denně je spojený s vyšším výskytem některých onemocnění a také se zhoršenou výkonností během dne.

 

Když všechny názory a výsledky shrneme, vyjde nám, že potřeba spánku je do značné míry individuální věc každého člověka, ale pokud spíme méně než sedm hodin denně a ráno se necítíme zrovna svěží, pravděpodobně si zahráváme s ohněm.

 

 

 

Otestujte se
To, jestli je vaše doba spánku dostatečná, si můžete celkem snadno zjistit i pomocí dvou jednoduchých otázek:
 

• Cítíte se během větší části dne, zvláště ráno, ospalí a unavení?
• Když si jdete lehnout, usínáte během několika málo minut?
 

Pokud je v obou případech vaše odpověď ano, pravděpodobně trpíte nedostatkem spánku a nějakou
hodinku pravidelného spánku navíc byste měli přidat.
 

 

Kdo málo spí, snadno ztloustne?
Protože má dnešní doba tendenci dobu spánku spíše zkracovat, hodně se mluví o negativním vlivu nedostatku spánku na lidské zdraví a zapomíná se na to, že ani příliš mnoho spánku našemu tělu neprospívá.

 

 

Každý by proto měl najít své optimum (které se u většiny lidí pohybuje někde kolem sedmi hodin denně) a toho se držet. Odborníci varují, že v opačném případě na nás mohou číhat
nejrůznější zdravotní komplikace:
 

• Riziko kardiovaskulárních onemocnění se zvyšuje u všech, kdo spí příliš málo nebo příliš mnoho.
 

• Skupina nejvíce ohrožená zdravotními komplikacemi jsou lidé mladší 60 let, kteří spí denně méně než pět hodin.
 

• Nedostatečná doba spánku snižuje pracovní výkonnost  během dne, prodlužuje reakční časy a zhoršuje schopnost soustředění.


• Lidé, kteří spí příliš málo, mají také větší pravděpodobnost, že budou obézní, než zbytek populace.
  

 

Spojitost mezi nedostatkem spánku a obezitou byla prokázána mnohokrát, a i když není úplně jasné, v čem spočívá, pravděpodobně jsou za ni odpovědné především hormonální změny, ke kterým kvůli nedostatku spánku dochází.

 

Ale ať už je podstata zdravotních problémů spojených s nedostatkem spánku jakákoli, zdá se, že lidé si jejich riziko v poslední době stále více uvědomují. A tak je možné, že pojem zdravého životního stylu bude brzy zahrnovat nejen zdravou výživu, ale stejně automaticky i zdravý spánek.

 
8 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Jarmila 14:14 17.10.2016
Neospan je super, taky jsem ho vyzkoušela a mám jen pozitivní zkušenost a velké plus bylo i zjištění, že je to přírodní produkt
Romča 14:45 03.10.2016
nevím, zda je 8hodin denně moc nebo málo, ale mě to vyhovuje.. Užívám do toho neospan, který mi dost pomáhá.. nejsem ráno ani unavená ani nemám pocit, že se mi chce spát..