Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Nepodceňujte příznaky! Není radno chripku přechodit...

Nachlazení, anebo chřipka? Jak rozlišíte příznaky

Nachlazení
zdroj: Thinkstockphotos Nachlazení
aktualizováno 15.10.2015, 17:10 | 15.10.2015, 17:10 | doma.cz/kat

Nepodceňujte příznaky! Není radno chripku přechodit...

Chřipka má rychlý nástup – objeví se během několika hodin. Provází ji prudká bolest hlavy, silná bolest svalů a kloubů.
Horečka přesahuje 40 stupňů, objevuje se suchý kašel bez rýmy. Platí, že od 38,5 °C podáváme léky na snížení horečky vždy. Únava a vyčerpání vám ani nedovolí vstát. Trvá i dva týdny a občas se k tomu přidá i zánět průdušek.

 

Viróza se plíží pozvolna, horečka nepřesahuje 38 stupňů. Virózu provází rýma a můžete se z ní "oklepat" za tři čtyři dny.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak se zbavit rýmy: Babské rady i nejnovější trendy!


Proč se chřipka objevuje zejména na podzim?

 

Teorií vzniku chřipky právě v tomto období je mnoho. Vědci spekulují, že relativně nízká vlhkost umožňuje virům snadnější šíření. Další tvrdí, že jsme na podzim a v zimě více náchylní - vlivem poklesu slunečního světla, změnou stravy a určitou depresí z toho, že už je tady zase podzim dochází ke snížení imunity.


Zkuste tělo předem vyzbrojit


Prvním krokem je každodenní půlhodinová procházka na čerstvém vzduchu. Je to nejjednodušší způsob, jak zlepšit prokrvení tkání, posílit svalstvo a prokysličit organismus. Věřte, že váš obranný systém bude mnohem lépe fungovat.

 
Nezapomeňte na otužování


Zvýšit odolnost proti výkyvům teploty pomáhá voda, vzduch i slunce. Důležité je otužovat se postupně. Lepší odolnost proti chladu nezískáte po dvou či třech dnech. Organismu trvá asi měsíc, než se přizpůsobí. Aby bylo otužení trvalé, je třeba otužovat se dlouhodobě a pokud možno denně. Přerušíte-li otužování, organismus postupně – ale poměrně rychle (řádově v týdnech) – opět zchoulostiví. Děti a starší lidé potřebují samozřejmě mírnější režim otužování než dospělí v plné síle.


 

Obohaťte svůj jídelníček


Doplňte jej o vitamíny A, C a E. Všechny tři účinně bojují s volnými radikály, které poškozují buňky vašeho těla. Zatímco vitamín A pomáhá snadněji překonat rýmu a poradí si i s chřipkou, vitamín E posiluje imunitní systém. Nejdůležitější je ovšem vitamín C – nejenže zvyšuje odolnost organismu a brání virovým a bakteriálním onemocněním, ale výrazně zmírňuje projevy nachlazení, jako jsou rýma, či zarudlé a slzící spojivky.

 

Fytoložka a bylinkářka Venuše Studničková všem doporučuje: „Denně byste měli sníst kousek syrové zeleniny a ovoce ve slupce – ta totiž chrání vitamin C před zničením. Dávejte tedy přednost jablkům, kiwi, citronům, pomerančům a grapefruitům.“

 
Když nemoc klepe na dveře


Nejčastěji vás může oslabit nachlazení, tedy rýma a kašel, případně bolesti hlavy, ale není to tak hrozné, abyste nemohli chodit do práce. Nachlazení můžete v počáteční fázi čelit sami - hodně pít, být v teple a pokud možno v klidu odpočívat, alespoň o víkendu.

 

Kašel a rýma mohou trvat jen několik dní, ale někdy přejdou v katar dýchacích cest. Varovat by vás měly teploty, kašel s bolestmi na hrudi a dušností, vykašlávání hlenu, bolesti hlavy, zvyšující se únava a nechutenství. Když horečka, ale i zvýšená teplota trvá několik dnů, měli byste už navštívit lékaře. Také vysoká horečka (přes 39 C°) bývá známkou závažných infekcí, se kterými si sami neporadíte.

 


A je to tady!


„Jakékoli onemocnění je jasným příznakem toho, že jste oslabeni. Důvodem může být nejen prochlazení nebo pohyb mezi přenašeči bacilů, ale také přepracování, nebo dlouhodobé psychické vypětí,“ vysvětluje Venuše Studničková. Příchod horečnatých onemocnění podle ní jasně signalizuje - v klidu si lehni a věnuj se sám sobě: „Nechte tělo odpočinout, dopřejte mu klid, teplo a tekutiny. Je rozhodně lepší si vzít tři dny volna, než hazardovat se zdravím.“


To platí zejména u chřipky. Jelikož se šíří vzdušnou cestou, tzv. kapénkovou infekcí, je velmi pravděpodobné, že se vám podaří nakazit své spolupracovníky a lidi ve vašem okolí. V době chřipkové epidemie platí, že riziková jsou všechna místa, kde je hodně lidí pohromadě, a to platí pro obě strany - pro zdravé i nemocné. Při chřipce vás bolí celé tělo, klouby, někdy můžete být tak unavení, že neujdete ani pár kroků a z hodiny na hodinu vám vyskočí teplota.

 

„Chřipka se v každém případě musí vyležet. Když neulehnete, původce nemoci - tedy viry či bakterie – působí v organismu déle. O to větší následky si pak ponesete. I při běžných infekcích kolují v celém těle škodlivé látky a každý organismus se s tím vyrovnává po svém. Chřipka a virózy by se proto rozhodně neměly podceňovat.“

36 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Marjorie 10:46 24.03.2017
Nejlepší je vůbec je nemuset rozeznávat a nic z toho nemít. Chránit se proti nachlazení a chřipce jak to jde. Já to tak dělám. Začíná to už stravou, životním stylem, na podporu imunity ještě cucám i Preventan. Nemocem je lepší předcházet než se s nimi pak trápit.
Mája 12:04 16.02.2017
Chřipka prostě sedne za krk a je to...a to klidně během hodiny :( ..loni jsem ji měla 2x...takže letos jsem si řekla dost a nasadila obranu! Pěkně bylinkové čajíčky, vývary, otužování a taky Preventan. I pro syna, který díky němu letos nebyl zatím nemocný.
Marciniak 23:22 14.03.2016
Mám dlouhodobě kladnou zkušenost s přípravkem Preventan Quattro. Ten si beru pokaždé hned, jak mně začne škrábat v krku a cítím, že na mě "něco leze". Dávám ho cucat i dětem, zvlášť v období, kdy je všude plno nemocí. A funguje nám to výborně.
Hana 12:27 02.02.2016
Ten je na mě moc drahý.. Já jsem spokojená s Hlívou ústřičnou od Imunitu 800mg. V balení je 100+100tobolek zdarma, takže jsem ráda, že jich tam je tolik a své zdraví si chráním.
Jana 20:18 05.01.2016
Ano, Wobenzym mi taky pomáhá.
Eleonora 17:31 31.12.2015
Tak určitě by se člověk ěl snažit pravidelně chodit na procházky. Ostatně chůze se považuje za jeden z nejzdravějších pohybů. Vitamín C je suer, hlíva ústřičná taky a všechno, co je přírodní. Jen mě mezí, že se tolik nemluví o důležitosti enzymů. V posledních dvou letech mi například na imunitu hodně pomohl wobenzy. Škoda také, že se málo mluví o homeopatické léčbě a dalších alternativních léků a přípravků.
Verča 10:20 30.11.2015
Souhlasím s Hankou. Letos jsem také dětem "nasadila" do nosu mořskou vodu, aby to zas nebyla samá nudle :O
A zatím dobrý. Syn si stříká sprejem už sám...dcerce kapu Quixx baby kapičky...K tomu hodně tekutin, větrat a zatím se držíme.
Hanka 08:31 16.11.2015
Na podzim je opravdu někdy nelehké se ubránit kapénkovým infekcím...snažíme se jíst co nejvíce vitamínů a nos si čistíme mořskou vodou. Ta je bezpečná i pro nejmenší dětičky - v podobě kapiček - např. Quixx baby. Kapeme a stříkáme každý den a zatím jsme bez rýmičky. Snad zvládneme i zimu.
Martina 12:04 19.03.2014
Na nachlezní si kupuji vždy pastilky Herbalmed. Jsou přírodní a mají hoodně účinných látek, takže mě vždy podrží a jsem za to hrozně ráda!
Iva 19:22 19.01.2013
Loni byl můj syn pernamentně nemocný. Už jsem z toho byla neštastná. Taky jsem řešila jestli už jít k doktorce, nebo je to jen nachlazení. Bylo to taky tím, že začal chodit do školky. Doktorka mi doporučila at mu koupím Hlívu ústřičnou mickey mouse abych mu podporovala imunitní systém. Zabralo to skvěle a syn je letošní školní rok v pohodě.