Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Zimní období bývá dobou, kdy mnozí přecení své síly. To může být příčina různých zranění a nehod.

Namožené tělo z lyžování? RADY, jak na nápravu

Na horách
zdroj: Thinkstockphotos Na horách
aktualizováno 05.01.2015, 16:27 | 05.01.2015, 16:27 | tn.cz / kat

Zimní období bývá dobou, kdy mnozí přecení své síly. To může být příčina různých zranění a nehod.

Když se vrátíme z lyžování, snowboardingu nebo sáňkování, často nás mohou bolet svaly, o kterých jsme ani nevěděli, že je máme.

 

"Při těchto sportech je nejvíce namáháno a ohroženo zápěstí, ale také kolenní a hlezenní klouby. Proto by zátěž měla bát adekvátní a odpovídat tréninku, jinak může dojít k trvalému poškození způsobenému prudkou nebo nadměrnou zátěží,“ říká ortoped Jan Novotný z privátní ambulance v Ústí nad Labem a upozorňuje zejména na nebezpečí úrazů hlavy a nutnost používat ochrannou přilbu.

 

Zejména děti a teenageři přitahuje rychlost a riziko, ale často správně neodhadnou situaci, přecení své síly nebo neposlechnou dobře míněnou radu. Navíc sníh a led snadno vyvede pohyb z rovnováhy a pád je na světě.

 

Následkem je nejčastěji podvrtnutí kloubu, který otéká a bolí: "Bolest může být nejprve pouze zátěžová nebo ponámahová, později klidová. Bývá většinou prvním signálem, kdy organizmus varuje: "Pozor, něco se děje, něco není v pořádku,“ upozorňuje lékař a doporučuje: "V první řadě je nutné znehybnění postiženého kloubu. Na kloub se zbytečně nestavět a nesnažit se to takzvaně rozchodit. Není-li dostupné lékařské ošetření, je dobré kloub zchladit ledem nebo studenými obklady. Každopádně je nutné v co nejkratším čase vyhledat odbornou pomoc, protože někdy na první pohled i banální distorze v sobě může skrývat závažnější poranění.“

 

 

Ještěd - lyžování
(Foto: oficiální zdroj)

 

Ovšem pád může způsobit i závažnější úrazy, které během okamžiku někdy trvale změní život dítěte a zasáhne do života celé rodiny. Například čelní náraz do pevné překážky v rychlosti padesát kilometrů za hodinu odpovídá pádu z výšky čtvrtého patra domu.

 

Nejprve se pořádně rozcvičte, zabráníte natažení svalů

 

Natažený sval je problém postihující hlavně sportovce, ale někdy i netrénované jedince. K předcházení těchto problémů určitě vhodné řádné rozcvičení před každou zátěží a takzvané "zahřátí svalů“ na provozní teplotu. Dvojnásob to platí v zimě a v chladu.

 

"Dojde-li k tomuto postižení, je nutné především vyloučit další sportovní zátěž. Tím se předejde například natržení svalu,“ říká Novotný a doporučuje v další fázi aplikovat na postižené místo takzvaná nesteroidní antirevmatika. Do této skupiny léků patří celá řada preparátů, ať už k použití celkovému nebo lokálnímu (např. dolgit). Použít můžete i přírodní prostředky, např. kostivalovou mast.

 

 

Nejlepší je vůbec se nezranit:


1. Zkontrolujte výstroj a vybavení, musí být kompletní a nepoškozená. Kupujte přesnou velikost ochranných pomůcek, při nesprávné velikosti mohou být tyto ochranné prvky nefunkční. Vždy se před prvním použitím seznamte s návodem a možnými riziky.


2. Dbejte na to, aby zejména děti vždy měly ochranné pomůcky (rukavice, brýle, přilba, chrániče apod.). V případě, že nosíte brýle, je možná lepší použití kontaktních čoček nebo brýlí s tvrzenými skly, které budou dobře držet na obličeji.


3. Učte se správné technice pádů.


4. Pozor na povětrnostní a sněhové podmínky. K mnoha zraněním dochází za špatné viditelnosti nebo při nesouvislé sněhové pokrývce.


5. Kontrolujte únavu – při zimních sportech můžete mít i omrzliny.


6. Zajistěte během dne dostatek tekutin.


7. Nepřeceňujte síly a zbytečně neriskujte.
 

 

 
11 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře