Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Přibližně třetinu života prospíme. Společně s jídlem, vodou a kyslíkem je spánek základem pro lidský život. Jeho nedostatek zvyšuje riziko obezity, srdečních poruch a cukrovky. Není tedy radno dobu spánku podceňovat. Podívejte se, jestli spíte dos...

Spíte dost? PŘEHLED, kolik spánku potřebujete v jakém věku!

spánek
zdroj: Thinkstockphotos spánek
aktualizováno 22.02.2015, 00:48 | 22.02.2015, 00:48 | TN.cz / mom

Přibližně třetinu života prospíme. Společně s jídlem, vodou a kyslíkem je spánek základem pro lidský život. Jeho nedostatek zvyšuje riziko obezity, srdečních poruch a cukrovky. Není tedy radno dobu spánku podceňovat. Podívejte se, jestli spíte dostatečně.

Spát se má osm hodin. Alespoň tak je nám to odmalička vtloukáno do hlavy. Je ale osm hodin spánku skutečně optimální a univerzální pravidlo?


Doporučená doba spánku se liší s věkem. Malé děti by měly prospat přibližně dvě třetiny dne, naopak seniorům stačí i o deset hodin méně. Nové studie navíc ukázaly, že děti od čtyř měsíců do sedmnácti let potřebují víc spánku, než se dříve myslelo. Odborníci také upozorňují, že lidé, jejichž doba spánku se výrazně liší od doporučeného rozmezí, mohou trpět vážnými zdravotními problémy.

 

Doporučená doba spánku


Novorozenci by měli spát 14 – 17 hodin denně. V několika prvních měsících života se totiž během spánku uvolňuje růstový hormon, který je klíčový pro fyzický rozvoj dítěte.


Kojencům se doporučuje 12 – 15 hodin spánku. Na rozdíl od novorozenců už se u nich vytvářejí určité spánkové zvyky. Někdy se jim dokonce podaří prospat i celou noc. Pořád je pro ně ale spánek nesmírně důležitý, protože se jim teprve vyvíjí imunitní systém a spánek jim dodává potřebnou energii.

 
Batolatům vyhovuje 11 – 14 hodin. Pokud batole spí méně než deset hodin, může se snažit setřást únavu hyperaktivitou. Některé studie dokonce tvrdí, že děti, které vykazují příznaky ADHD, tedy poruchy pozornosti spojené s hyperaktivitou, si prostě jen potřebují častěji zdřímnout.


Předškoláky nenechávejte v žádném případě spát méně než osm hodin, ideálně 10 – 13. Jinak totiž hrozí, že děti budou mít problémy s chováním, citové obtíže a taky problémy komunikovat se spolužáky.

 

Spánek - 1
(Foto: isifa / Lidové noviny)


Čím víc školáci spí, tím jsou chytřejší. Alespoň to tvrdí psycholog, který testoval 80 desetiletých dětí. Některé nechal spát více, některé méně a pak testoval jejich schopnost učit se. Více nevyspalé děti byly až o dva roky pozadu. Optimální doba spánku je 9 – 11 hodin.


Puberťáci nejsou protivní jen tak z legrace, jejich nálada je často důsledkem nedostatku spánku. Se všemi těmi tělesnými změnami, které se v pubertě dějí, je dostatek spánku důležitý pro správnou tvorbu hormonů. Potřebných je tedy 8 – 10 hodin spánku. Jedním z důvodů, proč dnešní mladí dost nespí, je jejich závislost na moderních technologiích. Světlo z tabletů a smartphonů totiž omezuje tvorbu melatoninu, spánkového hormonu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Kdo chce být štíhlý, musí pořádně spát
Spánek vypovídá o našem vztahu víc než sex
Spánek jogínů je lepší než botox

 

 

U dospívajících se doporučená doba spánku pohybuje mezi 7 a 9 hodinami. Nedostatek spánku v tomto období může snížit množství spermií u mužů až o třetinu.


Dospělým stačí 7 – 9 hodin spánku. V tomto období může stres, práce, ale i tlaky na založení rodiny způsobit spánkové obtíže. Nedostatek spánku pak může souviset s mrtvicemi, obezitou nebo depresemi. Spánkový deficit (často vyvolaný brečícími dětmi) je pak údajně jedním z častých důvodů k rozvodu.


Pro seniory je často těžké v noci spát, i tak by měli ale odpočívat, jak jen to jde, a optimálně spát 7 - 8 hodin denně. Dostatek spánku v pokročilejším věku totiž může odvrátit množství nemocí, třeba i demenci.

6 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře