Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Z Prahy až do Splitu. I tak dlouho jsou na cestě bez spánku schopni vydržet někteří řidiči. Rozumné to není, ale když už se do něčeho takového pustíte, měli byste alespoň vědět, jak se udržet v co nejlepší kondici.

Usínáte za volantem? Zapomeňte na kávu, raději se najezte!

auto - 2
zdroj: Thinkstockphotos auto - 2
aktualizováno 08.08.2013, 00:00 | 08.08.2013, 00:00 | doma.cz/mag

Z Prahy až do Splitu. I tak dlouho jsou na cestě bez spánku schopni vydržet někteří řidiči. Rozumné to není, ale když už se do něčeho takového pustíte, měli byste alespoň vědět, jak se udržet v co nejlepší kondici.

Při dlouhých cestách je nejdůležitější, abyste neusnuli a aby se vaše pozornost pokud možno nesnížila. Mnoho lidí za nejlepší životabudič považuje kávu, kolu a energetické nápoje.

 

Je to chyba, pokud totiž do sebe třeba během dopoledne doslova nalijete například litr těchto tekutin, v konečném důsledku vám bude hůře, než kdybyste pili jen vodu. Ta je koneckonců spolu s vyváženou svačinou tím nejlepším lékem proti únavě. Proč?

 

 

Nejdříve je třeba vysvětlit, co nápoje s obsahem kofeinu a dalších povzbuzujících látek v těle dělají. Kofein je velmi užitečný, ale jeho pozitivní účinek je vyvážen negativy. Do krevního oběhu vstupuje přes žaludek a tenké střevo. Účinek se začíná projevovat asi 15 minut po jeho požití. V těle pak zůstává několik hodin, nejpozději po šesti hodinách zmizí polovina přijaté dávky kofeinu.


 

Energetické nápoje jen s vodou!
Kofein je obsažen v kávě, čaji, kole, kakau, maté a guaraně. Pro kofein z guarany se někdy také používají označení guaranin, pro kofein z čaje pak thein. Nápoj s obsahem guarany je zpravidla silnější než pravá káva, a proto také vydrží v těle déle - zhruba šest hodin.
 

 

Spolu s nikotinem patří kofein k legálním drogám. Obě způsobují prokrvení mozkových tkání a stimulují systém, který v centrální nervové soustavě distribuuje signály. Zvyšují i krevní tlak, zrychlují tepovou frekvenci, a oddalují tak únavu. Potud je tedy všechno správně.

 

ČTĚTE TAKÉ:
TEST opalovacích krémů pro děti: Na ceně nezáleží! Fungují i levné!
Top 10 letních potravin: shodíte s nimi i tři kila!
Test antiperspirantů: Víme, který nejlépe ochrání a nezanechá stopy!

 

Kofein je ale také silné diuretikum, což znamená, že odvádí z těla vodu. Pokud si tedy dáte určité množství kávy nebo jiných nápojů s obsahem kofeinu a již nedoplníte potřebné tekutiny - nejlépe obyčejnou vodu, dostaví se únava a budete ospalí. Tento stav je navíc u řady vnímavějších osob provázen nepříjemnými bolestmi hlavy.

 

 

A pokud to s kofeinem přeženete - a to se klidně může stát, když ho budete kombinovat s kolou a energetickými nápoji, je pravděpodobné, že se budete cítit podráždění. Dost možná, že budete mít i pocit jakéhosi vnitřního třesu a ztráty koncentrace.

 

Iontové nápoje povzbudí unavené tělo
Nespoléhejte ani na energetické nápoje, také ty odvádějí vodu z těla, a jejich účinek není nikterak závratný, i když obsahují látky, jako je lecitin, cholin, inositol, jež povzbuzují mozek. Tomu ale spíše než tyto preparáty pomůže pohyb, protože ten mozkovou tkáň prokrví a dodá jí více kyslíku.

 

Naopak organismu prospějí vedle vody a minerálek i nápoje iontové, protože mají vhodné složení minerálů. Pomohou zvláště ve chvíli, kdy je tělo dehydrované a unavené. I iontové nápoje je dobré ředit nebo kombinovat s vodou. To ostatně platí i pro stoprocentní džusy, které jinak mohou výrazně dehydratovat organismus.

 

 

Pitný režim, který je navíc třeba přizpůsobit teplotě, a tedy množství tekutin spíše zvýšit, ale k dobré kondici nestačí. Je dobré přemýšlet i nad jídlem. Jistě je banální vysvětlovat, že pokud budete mít hlad, budete se cítit podráždění, slabí a možná i malátní. Pokud se naopak hodně najíte, bude se vám chtít spát. Tyto banální pravdy říkají, co se v těle v danou chvíli děje. Klesá a stoupá hladina krevního cukru. A ten rozhoduje, kolik energie budete mít.

 

ČTĚTE TAKÉ NA KRASNA.CZ:

Znáš zázrak jménem Reiki?
Troskou snadno a rychle, to ti udělá únavový syndrom
TEST: Čím nejvíc devastuješ svoje tělo?

 

Nezatracujte řízek s chlebem
K tomu, abyste se cítili co možná nejlépe, je třeba mít hladinu cukru v krvi co nejstabilnější. Zajistí to časté svačiny, a pak také jejich složení. K tomu, abyste důležitost tohoto tvrzení pochopili, je třeba trocha znalostí z biochemie.

 

Čím více po jídle stoupne hladina cukru (glykemie), tím více se musí vyplavit inzulinu (hormon, který produkuje slinivka břišní). Po prudkém a velkém vyplavení inzulinu totiž dojde ke vzniku hypoglykemie - poklesu hladiny cukru v těle.

 

Ta se projevuje takzvaným vlčím hladem, třesem, nekoncentrovaností a únavou. Projevy hypoglykemie jsou velmi nepříjemné. Aby k tomu nedošlo, je nutné volit potraviny s nízkým glykemickým indexem. To jsou ty, které na dlouho a stabilně zasytí. Je to třeba zelenina, některé druhy ovoce, tmavé pečivo.

 

Pokud si tedy na cestu uděláte obligátní chleba s řízkem, lze říci, že nic nezkazíte. Chléb by ale měl být celozrnný a kromě řízku - lepší by byl přírodní - by svačina měla obsahovat také zeleninu. Stejně tak poslouží celozrnné pečivo s rostlinným máslem, šunkou, salámem či sýrem. Svačinu si dejte do chladicí tašky. Sebezdravější potraviny se mohou zkazit a způsobit zažívací potíže.
 

7 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře