Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Stává se vám, že jdete pro něco do lednice a najednou nevíte proč? Mozek musíme procvičovat jako svaly, jinak nám zakrní a přestane nás poslouchat.

Zapomínáte? Řešte to dřív, než bude pozdě

paměť
zdroj: Thinkstockphotos paměť
aktualizováno 21.09.2017, 09:55 | 21.09.2017, 09:52 | doma.cz

Stává se vám, že jdete pro něco do lednice a najednou nevíte proč? Mozek musíme procvičovat jako svaly, jinak nám zakrní a přestane nás poslouchat.

Že vycházíte ze supermarketu obtěžkaní taškami a najednou netušíte, kde jste nechali zaparkované auto? Že na vás kdosi srdečně mává na ulici a vy netušíte, kdo to je? Nebo že vyjmenujete jména všech členů rodiny včetně psa a kočky, než přijde to pravé jméno nejoblíbenější neteře či sestřenice? Podobné věci se stávají a dá se říci, že s věkem čím dál častěji.

 

Zvláště u lidí blížících se padesátce podobné "hrátky paměti" dokonce vyvolávají úzkost a skutečný strach z onemocnění mozku, jako je Alzheimerova nemoc, která je nejčastější formou demence. Vzniklá úzkost vede následně k dalším poruchám, jako je zhoršení soustředěnosti, pozornosti a ty mají za následek další zhoršení paměti.

 

 

Dlouhotrvající stres pak může vést ke zhoršení nálady a celkového fungování. Člověk se tak dostává do začarovaného kruhu, ze kterého mu ven pomůže většinou jen lékař.

 

 

Co dělat pro to, abychom na tom s pamětí byli lépe?


• Hýbejte se: Obecně se doporučuje dostatek tělesné a duševní aktivity. Nemusíme běhat maraton, stačí 30 – 45 minut rychlé chůze denně nebo alespoň 3x týdně. Vhodné jsou i protahovací cviky či lehké posilování.


• Trénujte mozek: Navštěvujte vzdělávací kurzy, učte se cizímu jazyku, luštěte křížovky či trénujte paměť a další mozkové funkce. Každý by si měl především vybírat aktivity, které jsou mu blízké, baví ho a přinášejí mu radost! Důležité je vyhýbat se nadměrnému stresu a snažit se na svět nahlížet pozitivně.


• Neuzavírejte se okolí: Společenské kontakty, komunikace s ostatními a vzájemné sdílení jsou nesmírně důležité pro celkovou duševní pohodu. Pro řadu aktivit potřebujeme kolektiv, abychom "vydrželi". Kdo z nás a našich blízkých vydrží sám doma hodinu cvičit, kdo se sám doma přinutí učit se slovíčka a věnovat se studiu nového jazyka? Dostačující může být i společná setkání s přáteli spojená s hraním karet, stolních her apod.


• Zdravě se stravujte: důležitý je zejména dostatek zeleniny, ovoce, zařadit do jídelníčku celozrnné pečivo, kvalitní tekutiny ve formě ovocných či zeleninových šťáv, čajů a vody či omezení konzumace uzenin.


• Nezneužívejte léky na spaní či uklidnění: Problémem může být např. nadužívání léků na spaní či uklidnění. Ty je třeba užívat obezřetně, raději ne pravidelně a vždy po konzultaci s lékařem. Při dlouhodobém užívání mohou tyto léky totiž vést k závislosti a ke zhoršení paměti i dalších mozkových funkcí.


• Alkohol omezte a kouření vylučte: Platí jednoznačné pravidlo – Nekouřit a alkohol požívat jen střídmě.


• Dbejte na celkový zdravotní stav: Je vhodné pravidelně navštěvovat praktického lékaře, který zajistí laboratorní vyšetření krve, moči, základní vyšetření srdce a plic atd. Mohou se tak včas odhalit a léčit nově vzniklá či zhoršená onemocnění (cukrovka, vysoký tlak, zvýšený cholesterol, obezita). Zároveň je třeba se starat o správné fungování zraku a sluchu, aby byl zajištěn dostatečný přísun informací zvenku.


• V lékárně i na internetu je v současné době k dispozici řada potravinových doplňků a léků většinou pro léčbu chronických onemocnění typu bolesti kloubů či zhoršené paměti. Je lepší vybrat si lék, nikoliv podpůrný prostředek. Lék má jasně určené složení, na rozdíl od potravinového doplňku má prokázanou účinnost a prošel dlouholetým klinickým testováním. Na poruchy paměti lze doporučit např. extrakt Ginkgo biloby, tedy výtažek z listů jinanu dvoulaločného.

 

 

4 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře