Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Nehubneme kvůli maličkostem. Když se jich ale sejde více…

8 maličkostí, které by HUBNUTÍ NEŠKODILY, pokud jim nedovolíte, ovládnout vás naráz

Hubnutí - 3
zdroj: Thinkstockphotos Hubnutí - 3
aktualizováno 20.07.2017, 00:58 | 20.07.2017, 00:58 | / Doma.cz/svet-zdravi.cz

Nehubneme kvůli maličkostem. Když se jich ale sejde více…

Zdá se, že všichni chtějí zhubnout. Není to podezřelé? Je to důkaz, že většina populace skutečně zhubnout potřebuje! Kde jsou příčiny?Ale vždyť to je jednoduché! Jíme moc, jíme nevhodně a hýbeme se VELMI málo. Nicméně, opravdu existují nějaké konkrétní „maličkosti“, které kazí snahu i těch relativně zdravých, pokoušejících se zhubnout?


Proč se vyhýbáme pohybu?


V souvislosti s moderním způsobem života je evidentní, že jednou z klíčových „maličkostí“ je minimalizace fyzické aktivity. Aktuálně jsou mezi námi tací (a je jich stále víc), kteří téměř nevycházejí z domu, natož aby se pravidelně hýbali. Mají auto – jinak by prý nestíhali. Přesto je jasné, že kdo chce, způsob si najde. Proč je pravidelný pohyb tak důležitý? Protože evoluce sice „nezamrzla“, ale ubírá se pro nás nevhodným směrem – říká se tomu „kulturní evoluce“. Díky obrovským pokrokům v technice a v komunikaci a informatice nutíme mozek pracovat zcela jiným způsobem, než tomu bylo před pár generacemi. Ale právě to je důvod fyzické pasivity. Naneštěstí na „ne-pohyb“ není lidský organismus stavěný! Fyzicky jsme stále „lovci a sběrači“.

 

Anketa
Jak často s děmi sportujete?
 


Základem jsou kvalitní potraviny


Nemusíte žít jako poustevníci a živit se jen „pránou“. Nemusíte se stresovat výsledky hygienických kontrol dovážených potravin (mnohdy je to opravdu horor), pokud je nebudete používat. Dokonce můžete mávnout rukou nad diskuzemi o škodlivosti cukrů či živočišných tuků v případě, že nebudete následovat „doporučení“ nahradit jejich původní zdroje moderními umělými náhražkami.


Nemusíte (nesmíte) vyhledávat lákavě barevné a uměle ochucené potraviny. Problém je v tom, že si to musíte nejprve uvědomit a poté kontrolovat, co si kupujete! Jinými slovy – můžete být téměř výživovými ignoranty, budete-li používat jen kvalitní základní potraviny. Jen se musíte naučit, které to jsou. A následně se musíte naučit je kuchyňsky zpracovat (nebo také ne) a konzumovat v individiuálně nutném množství a ve vhodných kombinacích.


Klíčem je pochopit, že výrobci potravin jsou vlci v rouše beránčím, jejichž hlavní zájem je zaměřen na to, jak vyrobit co nejlevněji a prodat co nejvíc – a protože oni velmi dobře vědí, na co vás nalákají, potraviny nového typu jsou co možná nejchutnější a nejkrásnější na pohled (jenomže uměle). Jsou to profíci – disponují odborníky na reklamu a komunikaci s veřejností, kteří jsou schopní z vás udělat totálního závisláka. Uvědomte si jedno pravidlo: čím méně zdravá potravina, tím větší reklama. Zkuste si to v praxi – sledujte, které potraviny a pochutiny jsou nejvíce inzerovány! A těm se vyhněte.

 


Pro „jednou“ se nic nestane


Zmíněná „pravda“ platí jen v případě, kdy to není takto: jednou je to cosi ze sortimentu zaručeně zdravých „cereálních“ sušenek či nedefinovatelnou hmotou potažených müssli tyčinek, ale třeba týž den „jednou“ smažák s hranolky. Ve hře jsou i další zlozvyky – na prvním místě to je mlsání z dlouhé chvíle nebo ze stresu.


Příležitost dělá zloděje aneb jídla je dost


Je jasné, že na každém rohu číhá pokušení – v supermarketu voní pečivo a chléb na sto honů, z místní cukrárny zase kafíčko. Pánům se sbíhají sliny u pultu s teplými uzeninami, které je nutné zapít pivem. Ostatně „domácí“ sekaná ze supermarketu ve vydatné housce, prostě energie zabalená na cestu, také má svůj půvab. Levné a proto bezcenné, přitom chutné a hlavně zasytí, tak proč ztrácet čas vařením.


Kultura „za pět set“


Asi nechodíte do multikina každý den, možná maximálně jednou týdně. A tak se nic nestane, když si při té příležitosti dáte kbelík popcornu, možná chipsy s omáčkou, které zalijete vědrem coly? Stal se z toho „obřad“. Někteří odborníci nad tím mávnou rukou se slovy, že jeden den v týdnu, a to i pro ty, kteří hubnou, může být… Prý za odměnu, že zbylých 6 dní v týdnu se omezujete. Jenomže drtivá většina veřejnosti se po takovémto dni neomezuje! A to je ta „maličkost“!

 


Maličkosti jako zdroj problémů


Mezi rizikové maličkosti řadíme i různé formy tzv. „sociálního stravování“. Oslavy, společenská setkání, pracovní obědy, rauty – zkuste si spočítat, kolik takových událostí ročně absolvujete. Také se množí krátká společenská setkání, především v případě žen. O to jsou častější – maminky na mateřské se scházejí nikoliv v přírodě (rozuměj v parku či na dětském hřišti), ale v kavárnách. Rituálem a tradicí se stalo popíjení obrovských pohárů typu café latté. Zkuste si zjistit, co to znamená energeticky i živinově, ale také zdravotně. Často se to navíc neobejde bez „něčeho malého sladkého“. To přece k tomu patří.

Za vůbec nejhorší zlozvyk, pardon – maličkost, lze považovat „uzobávání po večeři u TV“. Hodně se to blíží výše popsané situaci v multikině. Přitom v domácím prostředí to tak neleze do peněz, kromě toho liší se i sortiment – slané oříšky, brambůrky, sušenky, slané tyčky, atd. Tak tohle už vypadá na docela slušný výživový horor!

 

ČTĚTE TAKÉ:

Manžel je tlustý a žije nezdravě. Co s tím?
Nechci sex, jsem tlustá aneb Jak se trápí boubelky
Bezbolestná obdoba "LIPOSUKCE"? Ano, je to možné!


Cvičit, cvičit, cvičit!


Asi jste si všimli, že problematika (nedostatku) fyzické aktivity patří mezi nejdiskutovanější. Také je to oblast, která díky novým objevům a propagaci moderních cvičebních stylů přináší na jedné straně zřetelný pokrok, ale současně další zmatek. Obdivuhodná je rostoucí rozmanitost forem cvičení. Nicméně je to stejný problém jako s výživou – kdo se už v dětství neseznámí s přirozenou stravou a pohybem, na stará kolena se to bude učit obtížně. Navíc se stoupajícím věkem přibývají drobné i větší zdravotní problémy stejně jako váha, a tak se lidem s těmito obtížemi do cvičení nechce.


Přitom v případě cvičení by v kontrastu s „uzobáváním“ a rozdělením příjmu stravy do více denních jídel byla skvělým řešením! Každé 2 hodiny 5-10 minut strečinku a protahování, každý den 15 minut speciálních baterií cviků (core-training) ideálně ve dvou opakování, to by bylo super!


Nejtěžší je s pohybem začít. Ale vyplatí se to!


A co takhle nové techniky cvičení? Ale to já nezvládnu, zazní z většiny úst těch, kteří pohyb potřebují jako sůl. Já to neumím a kdo mne to naučí? Jasně, že se to nejprve musíte naučit! Je snadné si ublížit, když to neumíte nebo když začnete příliš zhurta. Ale i v tomto případě je k dispozici internet! Nejde jen o pomoc při hubnutí, ale především o odstranění psychické únavy, prevenci bolesti zad a edémů končetin, o zlepšení držení těla, uvolnění kloubů, atd.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře