Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Hlavolam v podobě správného složení svačiny pro školáka, řeší snad každá máma. Navíc když toto úsilí často končí fiaskem v podobě nálezu oschlého jídla v aktovce.

Aby sváča byla zdravá a neskončila v koši. Co dát dětem do aktovky?

Školní svačina - 2
zdroj: Thinkstockphotos Školní svačina - 2
aktualizováno 09.01.2017, 16:23 | 09.01.2017, 16:23 | doma.cz

Hlavolam v podobě správného složení svačiny pro školáka, řeší snad každá máma. Navíc když toto úsilí často končí fiaskem v podobě nálezu oschlého jídla v aktovce.

Není ale třeba dělat ze všeho vědu, brouzdat po webech a hledat instrukce nutričních specialistů. Stačí se držet základních a jednoduchých rad, aby vašemu dítěti nechybělo ve svačině to podstatné.

 

Výrobky mléčné - chutné, zdravé a blahodárné


Bez mléka se zdravý růst a vývoj dítěte neobejde. Kvalitní bílkoviny v něm jsou zásadní pro stavbu a obnovu buněk a vápník zase zajistí správný růst kloubů a kostí. V případě, že má vaše dítě k tekutému mléku odpor, není nic snadnějšího než ho nahradit jogurty, které pomáhají vstřebat živiny a pozitivně ovlivňují střevní mikroflóru. Kvůli vyšším nárokům na příjem tuků a energií, by měly děti konzumovat spíše polotučné produkty. Do pečiva vyzkoušejte třeba tvarohové nebo smetanové sýry.


Náš tip:

 

Zdravá svačina
(Foto: Archiv firem)


* Selské jogurty Hollandia (17,90 Kč) se vyrábějí klasickou cestou, zráním jogurtu v obalu.
* Lučina má verzi přímo pro děti (30 Kč) se sníženým obsahem soli a bez éček.
* Smetanový Jaroměřický Fénix (24 Kč) je lahodný a méně tučný.


Obiloviny základem sacharidů


Jsou základní potravinou bohatou na sacharidy a tudíž významným zdrojem energie. I když se do popředí dostává pečivo celozrnné, měly by ho zvláště mladší děti konzumovat v menším množství než to klasické. Hodně vlákniny může dětský organismus zatížit. Do deseti let by měly děti toto pečivo svačit maximálně třikrát týdně. Pečivo nedávejte samotné. Namázněte ho kvalitním rostlinným tukem a přidejte šunku se sýrem. Tuky dítě potřebuje také, aly měly byste mít na paměti, že ty rostlinné mají přednost. Dodají tělu esenciální mastné kyseliny, nezbytné pro zdravý růst.

 

Svačina
(Foto: oficiální zdroj)

 

Ovoce a zelenina nutností


Do ovoce a zeleniny by se měly děti zakousnout alespoň pětkrát denně, ideálně tedy ke každému jídlu. Důležitý zdroj vitamínů, minerálů a vlákniny také dobře zasytí. V horkých dnech spolehlivě osvěží meloun nebo okurka. Ne pro každé dítě je ale ovoce se zeleninou terno. V tom případě zkoušejte a kombinujte. Kousek ovoce a zeleniny by v žádné svačině rozhodně neměl chybět, zvlášť když z průzkumů vyplývá, že tuto důležitou součást stravy rodiče často opomíjejí.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Tavený sýr dětem spíše škodí. Obsahuje fosfor a sodík
Snídaně a svačina – jak ovlivní školní výsledky dětí?
Prospívá mléko dětem, nebo škodí?


Sladkosti nahraďte ořechy a sušeným ovocem


Nárůst obezity u dětí je z velké části přikládán přílišné konzumaci cukrů. I když nelze cukrovinky dětem v malé míře upírat, chutná alternativa se dá najít ve směsích oříšků a sušeného ovoce. Vzhledem k vysokému obsahu živin, sytivosti a nízké hmotnosti a objemu jsou jedna až dvě hrsti denně ideální součástí svačiny školáka. Je prokázané, že ořechy různých druhů obsahují celou řadu blahodárných látek.


Náš tip:

 

Svačina
(Foto: Archiv firem)



* Mixit směs Ptáčkův zob (239 Kč), to je tubus plný ovoce, oříšků a dobrot v polevě.
* Směs Mixit Velké Křupavé ovoce (249 Kč), to je tubus plný křupavého, mrazem sušeného ovoce bez použití konzervantů.

 * Studentská směs ArRashid (15 Kč) neobsahuje tolik skloňovaný palmový olej.

 

Bublinky s cukrem vynechejte


„Limča“ pro děti nemusí znamenat jen spoustu cukru v bublinkách. Pitnou vodu ochuťte ovocem, bylinkami, nařeďte džusy nebo připravte ovocný čaj a dohlédněte, aby toho měly děti dostatek. Pitný režim může obohatit i 100% kokosová voda, která je bohatá na draslík, vápník, hořčík, sodík a celou řadu dalších bioaktivních látek. Pro své výborné rehydratační účinky je ideální pro sportující děti. Na rozdíl od kokosového mléka má nízkou energetickou hodnotu a nenajdete v ní žádný tuk.

 

Náš tip:

 

Zdravé pití
(Foto: Archiv firem)


* Například kokosová voda CocoCool (39 Kč) neobsahuje žádné zvýrazňující látky a přidaný cukr.
* Pro milovníky zeleniny je tady plná chuť a sametová konzistence mrkvové šťávy Relax 100 % (24,90 Kč)
* Ugo mix pomeranč+mrkev+jablko+zázvor (35 Kč) je plný vitamínů, zázvor mu navíc dodává říz, funguje antisepticky, za sychravých dnů prohřeje organismus a pomůže udržet imunitní systém v pohotovosti.

 

Buďte kreativní


Umolousaná svačina vyndaná z aktovky malého studenta příliš neosloví. Používejte pevné stylové krabičky, které vaše děti budou bavit, a s jídlem si pohrajte. Hlavně menší děti ocení, když na ně z boxu vykoukne „sváča“ ve tvaru zvířátka nebo autíčka. Stejně tak můžete vykrájet zeleninu a ovoce, zvýšíte tím pravděpodobnost, že se do ní školák zakousne.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Martina 22:33 19.01.2017
Haha za svačinu tolik peněz? A to ještě asi autor neví, že většina svačin stejně skončí zapoměnutých v aktovce nebo v koši... to jsou prostě děti, takže rozhodně stačí třeba bebe sušenky či banán. (Popravdě ovoce nerada dávám, synek často zapomíná a pak to v aktovce zhnije, kvasí a batoh se musí prát. Ještě, že náš bagmaster drží i vypraní, tak je to celkově ok).
Jan Husa 13:20 14.01.2017
Aby sváča byla zdravá. Bezva článek jen by stálo za to zkonfrontovat uvedené návrhy se zákonem a vyhláškou tzv. pamlskového zákona.
1. většina uvedených návrhů neprojde kvůli soli, tukům, cukru (ovoce)
2. bylo by dobré vědět kolik rodin nebo obzvlášť matek samoživitelek může
dávat dítěti denně svačinu za 50,-Kč a více
3. proč se trpí obrovská nátlaková reklama na nezdravé výrobky
4. zákaz ve školách pamlskovou vyhláškou postihl základní školy. Co např.
mateřské školky, školní jídelny základních škol ? Nic, vařit oběd
nebo udělat svačinu podle doporučení zdravotních spolků by šlo docela
dobře, ale kdo by na to měl peníze a potom jedli by to naše děti?