Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Klíčem k pohodové menopauze je uvolnění a dosažení pocitu rovnováhy. Najděte s námi řešení v bylinkách.

Bojíte se menopauzy? 12 rostlin, díky kterým o ní ani nebudete vědět

Bylinky
zdroj: Thinkstockphotos Bylinky
aktualizováno 07.08.2017, 00:51 | 07.08.2017, 00:51 | doma.cz

Klíčem k pohodové menopauze je uvolnění a dosažení pocitu rovnováhy. Najděte s námi řešení v bylinkách.

Rostlinné výtažky vám mohou pomoci s řadou symptomů, například se změnami nálad, návaly horka, stresem a úzkostmi. Je jen na vás, zda sáhnete po esenciálních olejích, homeopatických lécích, doplňcích stravy nebo se rozhodnete pro uklidňující šálek čaje. Je mnoho způsobů, jak si najít svou přírodní cestu!

 

Důležité je při hledání správného rostlinného doplňku objevit takový, který bude mít podobné vlastnosti jako estrogen. Bylinky můžete během období menopauzy využít k regulaci výkyvů nálad a proti úzkosti, mohou vám však pomoci také zlepšit spánek a eliminovat další příznaky spojené s menopauzou jako mdlá pleť a únava.

 

Dobrými kandidáty z rostlinného světa jsou například sója, pískavice, lněné semínko, ploštičník, andělika čínská, drnek čínský, jetel luční, ženšen, rozchodnice (neboli zlatý kořen) a pupalka.

  

Pískavice

Sandra Greenbank, odbornice na výživu značky Vichy, doporučuje užívat pískavici, pokud chcete předejít návalům horka. Studie odhalila, že denní dávka pískavice snižuje noční pocení o 57 %. Pískavice rovněž zmírňuje výkyvy nálad, působí proti nespavosti a bolestem hlavy.

 

Sója

Sója obsahuje velké množství isoflavonů (fytohormonů podobných estrogenu), a je proto doporučována proti příznakům menopauzy, zejména pak návalům horka. Sója také příznivě napomáhá hubnutí a posiluje kosti. American Heart Association doporučuje, aby Američané konzumovali více sójového proteinu kvůli snížení cholesterolu, ochraně srdce a zmírnění příznaků spojených s menopauzou.

 

Ploštičník hroznovitý

Indiáni již před dvěma stoletími zjistili, že kořen ploštičníku (Actea racemosa) pomáhá při menstruačních křečích a zmírňuje symptomy menopauzy, působí tedy proti návalům horka, výkyvům nálad a pomáhá i při problémech se spánkem. Není na čase to vyzkoušet?

 

 

Andělika čínská

Přezdívá se jí „ženský ženšen“. Jde o voňavou rostlinu s malými bílými květy, která je příbuzná čeledi mrkvovitých a celerovitých. V Číně, Koreji a Japonsku se tato léčivá bylina používá již 2 000 let k regulaci imunitního systému a zvýšení průtoku krve. Využívá se nicméně hojně při problémech se suchou a nevýraznou pletí a ulevuje také od křečí.

 

Drnek čínský

Je známý také pod názvem mnišský pepř nebo indiánské koření. Výtažek z drnku se využívá při léčbě premenstruačních potíží (PMS), podrážděnosti a úzkostech.


Výtažek z jetele lučního

Jetel luční nebo také jetel červený je dobrým přírodním zdrojem molekul isoflavonů. Ke zmírnění symptomů spojených s menopauzou, ale také k léčbě astmatu se využívají přípravky Promensil a Menoflavon obsahující právě výtažky z jetele.


Ženšen

Kolísající hladiny hormonů estrogenu a progestronu mohou ovlivnit spánek. Ženšen pomáhá vyrovnat se se stresem, uklidňuje mysl a pomáhá obnovit spánek. Ženšen také zvyšuje hladinu serotoninu a dopaminu, tedy látek v mozku, díky nimž se cítíme dobře. A to nám rozhodně zlepší náladu!


Rozchodnice růžová

Rozchodnice je bylinka, která se častou používá proti únavě a pomáhá zmírnit příznaky stresu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

I v předčasné menopauze lze otěhotnět
Proč přibírají ženy v menopauze?
Hrozí vám předčasná menopauza?

 

Pupalka

Kvetoucí bylina je původním rostlinným druhem z Ameriky z čeledi Onagraceae. Říká se jí také noční svíce a je obecně doporučována při citlivosti prsou, návalech horka a jako zdroj mastných kyselin. Pupalka také pomáhá při endometrióze, revmatoidní artritidě a diabetické neuropatii.

 

Lněná semínka

Podle výživové specialistky Sandry Greenbak jsou „skvělým zdrojem vlákniny a obsahují také lignany, což jsou velmi účinné fytoestrogeny“. Sandra dodává, že „před konzumací bychom lněná semínka měli pomlít a namočit, dokud nezískají gelovou konzistenci. To trvá asi deset minut, případně je namočte přes noc.

 

Maca

Její účinky jsou četné. „Využívá se při snížené imunitě organizmu, anemii, anorexii, nádorových onemocněních (redukuje vedlejší účinky chemo i radioterapie), tuberkulóze, osteoporóze (i jako prevence), syndromu chronické únavy, depresích a neurózách, oslabené paměti a nedostatku koncentrace, menopauze i andropauze, hormonálních problémech, nepravidelné menstruaci, při sexuálních poruchách, impotenci (zvyšuje libido a vitální síly), neplodnosti – mužů i žen, nehojících se ranách, akné, vypadávání vlasů, alkoholizmu a narkomanii, k uchování dobrého zraku a sluchu, nechutenství, psychickém vyčerpání,“ vyjmenovává Jana Černotová, terapeutka a lektorka hormonální jógové terapie.

 

Spirulina

Sladkovodní řasa je plná železa a vitamínu B12, je tedy skvělá pro udržení vysoké hladiny energie a tak bojuje proti únavě. Tato drobná vodní rostlina obsahuje více vitamínu A než mrkev a je bohatým zdrojem fytochemikálií, které pomáhají snižovat příznaky menopauzy a osteoporózy, také snižují riziko vzniku některých typů rakoviny.

 

Jak upravit jídelníček v období menopauzy

 

S hormonální nerovnováhou je nejvíc spojováno období menopauzy. Dinah Rodriguez, zakladatelka hormonální jógové terapie, doporučuje upravit jídelníček v období menopauzy:

 

Vynechejte ze svého jídelníčku:
 

• Alkohol, kofein, cukr, kořeněná jídla, horké polévky a nápoje - mohou vyvolávat návaly horka, zhoršit schopnost udržet moč, prohloubit výkyvy v náladách a způsobit okyselení krve což vede k uvolňování vápníku z kostí.
 

• Omezte maso a mléčné výrobky (kromě zakysaných) - podporují návaly horka, mohou i přispívat ke ztrátě vápníku z kostní hmoty.
 

• Omezte konzumaci soli - zvyšuje vylučování vápníku močí, zvyšuje krevní tlak.

 

Zařaďte do svého jídelníčku:


• Potraviny s obsahem fytoestrogenů (rostlinných hormonů, které se chovají podobně jako estrogeny organizmem produkované): sójové boby, sójová mouka, tofu, brambory, celozrnné obiloviny, zelené fazolky, jablka, mrkev, třešně, česnek, datle, lněná semínka, koření anýz a fenykl.


• Zajistěte přísun enzymů - klíčky, výhonky, zelené potraviny a superpotraviny
 

• Pokrmy z červené řepy - přináší ženám trvalejší úlevu než syntetické hormony.
 

• Potraviny bohaté na esenciální mastné kyseliny - mají význam pro tvorbu hormonů, zdravou kůži a nervy: mořské ryby (tuňák, losos, makrela, sardinky) a rostlinné oleje lisované za studena.
 

• Potraviny s obsahem bóru - zvyšují hladinu estrogenu: jablka, ořechy, hrušky, hrozny, broskve, mandle, med, hrách, čočka.

 

• Potraviny s vysokým obsahem selenu - snižují návaly horka, podporují sekreci štítné žlázy a estrogenu: mořské ryby, celozrnné obiloviny, sója, fazole, vejce.


• Potraviny s obsahem vitamínu C a bioflavonoidů - působí proti návalům horka: citrusové plody.
 

• Denně vypijte 2 litry kvalitní vody za účelem prevence vysychání kůže a sliznic.

 

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře