Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Bolesti bederní páteře jsou zdravotní komplikací, která obtěžuje život stále více lidem. Na vině může být špatné držení těla, špatný pohyb i úraz. Správnou a včasnou péčí se ale bolestí můžete vyvarovat.

Bolí vás v bedrech? Triky, které s bolestí zacvičí

Bolesti zad
zdroj: Thinkstockphotos Bolesti zad
aktualizováno 01.10.2018, 00:00 | 01.10.2018, 00:00 | doma.cz

Bolesti bederní páteře jsou zdravotní komplikací, která obtěžuje život stále více lidem. Na vině může být špatné držení těla, špatný pohyb i úraz. Správnou a včasnou péčí se ale bolestí můžete vyvarovat.

Takzvané „esíčko“ neboli sakroiliakální skloubení jsou dva klouby v oblasti beder. „Tyto klouby obklopují z obou stran páteř. Jejich hlavním úkolem je udržet vzpřímenou svrchní část těla při chůzi či stání, a její váhu přenášet na nohy,“ vysvětluje fyzioterapeutka Pavla Daumann z Lékařského domu Praha 7.

 

Když vás chytnou záda


Pokud člověka zabolí v oblasti bederní páteře, má podle fyzioterapeutky tendenci hodnotit zasaženou oblast právě jako takzvané „esíčko“. „Bolest může být centralizována v oblasti bederní páteře, vystřelovat ale může i do dolní končetiny,“ dodává s tím, že ne vždy se skutečně jedná o bolesti SI kloubu.

 

Ač se totiž může dle bolestivých symptomů zdát, že diagnóza blokády SI kloubu je jasná, je třeba mít se před tímto závěrem na pozoru. „Dislokace tkáně, tedy ploténky či obratle v oblasti bederní páteře se může projevovat podobně. Pokud jste rozhodnutí obtíže skutečně řešit, první kroky by měly vést do ambulance odborníka, který provede důkladné vyšetření, stanoví diagnózu, případně doporučí vhodné cvičení,“ upozorňuje fyzioterapeutka Eva Juráková z Lékařského domu Praha 7.


Z čeho pramení bolesti SI kloubu? Bolest začíná objevovat, když se v „esíčku“ vyskytne zánět. Důvodů, kde se bere, může být celá řada. Od poranění při sportu nebo pádu, přes opakující se námahu nebo špatnou techniku běhu, chůze či sedu, až po artrózu, běžné opotřebení kloubů související s přirozeným stárnutím nebo těhotenství.

 

 

Chraňte svá záda. Preventivně!


Podle Terezy Novotné, lektorky jógy z Domů jógy, je v případě komplikací bederní páteře vhodná víc než kdykoliv jindy prevence. „Zachovat byste si měli optimální tělesnou váhu, čímž snížíte zátěž kloubů a snížíte i riziko poškození kloubních chrupavek, které může vyústit až v artrózu. Během dne také přemýšlejte o své postuře a snažte se páteř nezatěžovat chybným držením těla,“ dává tipy k prevenci.

 

Protože mezi nejčastější příčiny patří vedle nesprávného stereotypu sedu také vysoká četnost flexe neboli předklonů a absence extenčních pohybů, pacient by měl především obezřetně manipulovat s břemeny a snížit četnost flexe při běžných denních činnostech.

 

Kromě toho doporučuje Tereza Novotná také pravidelnou fyzickou aktivitu. „Vhodná je například jóga. Každodenní jemné protahování a posilování napomáhá preventivně působit proti bolestem a zánětům kloubů daných jejich chronickým nadužíváním,“ vysvětluje dále odbornice.

 

U jógy a jakéhokoliv cvičení je také velmi důležité rozehřátí, díky němuž svaly, šlachy a vazy lépe vstřebávají otřesy a kloubům poskytuje podporu. U náročnějšího, silového tréninku se vždy zaměřujte na správnou formu provádění cviku.

 

Bolest zad
(Foto: oficiální zdroj)


Jógové pozice pro SI kloub


Jedněmi z pozic, které podporují zdraví SI kloubu a napomáhají ulevit od jeho bolestí, jsou tzv. twists, tedy rotační pozice, a asymetrické předklonové pozice, jež snižují zátěž tohoto kloubu. Snad ještě důležitější v prevenci je posílení svalstva kolem SI kloubu. Pro něj jsou nejvhodnější pozice protahující záda jako je most, kobra či velbloud. Pokud ale již máte s bederní páteří akutní problémy, jakékoliv cvičení včetně jemné jógy byste měli probrat se svým fyzioterapeutem či lékařem, a rozhodně se do aktivit sám nehrnout.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Co všechno nám říká bolest? Čtěte z různých částí těla, co vám doopravdy je!
Máte zablokovanou páteř? Může za to stres i negace
Nejúčinnější cviky, aby nebolela krční páteř

 

Co dělat, když už záda bolí?


Pak už na prevenci není čas, a je třeba konat. Na internetu můžete najít řadu doporučení ke cvičení, které přislibují uvolnění zablokovaného kloubu. „Lidé se k nim bohužel často uchylují bez předchozí konzultace s odborníkem, a to je špatně,“ upozorňuje Tereza Novotná, podle níž se naopak obtíže často cvičením ještě zhorší.

 

„Bolest se zintenzivní, rozsah pohybu se sníží, objevuje se mravenčení v dolní končetině či dokonce snížení hybnosti nebo čití. Je tomu tak z důvodu nesprávně stanovené diagnózy, kdy bolestivé projevy nemusí mít původ v blokádě SI, ale mohou být vyvolány například tlakem meziobratlové ploténky na nervový kořen či jednoduše nesprávným stereotypem sedu, který způsobuje enormní tlak na ligamentózní aparát páteře,“ nastiňuje Eva Juráková hlavní důvod, proč by se do „samoléčby“ člověk bez dohledu zdravotníka, a především bez odborníkem stanovené diagnózy neměl raději pouštět. Jak fyzioterapeutka upozorňuje, blokaci SI kloubu lze totiž zaměnit za jinou zdravotní komplikaci.

 

Bolest v bedrech znají lidé se sedavým zaměstnáním, kteří nerespektují doporučení ohledně zdravého sezení.

 

 

Vstávat a cvičit


Pokud nicméně odborník blokádu SI kloubu skutečně diagnostikuje, cviky pro uvolnění bederní páteře pomoci mohou. O jaké se jedná? „Cviky protahují v sedě, stoji či lehu hýždě, trénují podsazení a stabilizaci pánve a napřímení páteře společně s uvolněním a protažením svalů, které ji obklopují,“ tvrdí Pavla Daumann s tím, že jednotlivé cviky by měl ale vždy doporučit pouze odborník po přihlédnutí k individuálními zdravotnímu stavu pacienta a jeho páteře.

 

Názor odborníka je důležitý také proto, že pokud se nejedná o „esíčko“, ale například o blokádu bederní páteře, cviky rotační a flekční cílené na SI kloub stav spíš zhorší. V takovém případě je vhodnější volit jiný typ terapie, jako je stanovení pacientovy směrové preference, tedy pohybu, který přináší od bolestí úlevu. „Tímto pohybem bývá k velkému překvapení mnohých pacientů prostý záklon v bederní páteři v různých modifikacích od poloh v lehu na břiše po stoj,“ vysvětluje Eva Juráková. Je-li na vině bolestí naopak zánět SI kloubu, čili sakroiliitida, pozitivní efekt vykazuje terapie neinvazivním laserovým paprskem (laserterapie).

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře