Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Vyzkoušeli jste již desítky diet, ale výsledky se nedostavují nebo přichází obávaný jo-jo efekt? Ten je u jednorázových diet častým průvodním jevem. Odborníci ale upozorňují také na to, že těmito dietami škodíme našemu zdraví. Pokud chceme hubnout...

Chcete zhubnout bez jojo-efektu? Nejdříve poznejte své tělo!

Hubnutí - 1
zdroj: Thinkstockphotos Hubnutí - 1
aktualizováno 03.08.2017, 00:35 | 03.08.2017, 00:35 | doma.cz

Vyzkoušeli jste již desítky diet, ale výsledky se nedostavují nebo přichází obávaný jo-jo efekt? Ten je u jednorázových diet častým průvodním jevem. Odborníci ale upozorňují také na to, že těmito dietami škodíme našemu zdraví. Pokud chceme hubnout efektivně a bez obav, měli bychom nejdříve pořádně poznat své tělo.

„Hubnutí vystavuje lidský organismus extrémní zátěži s mnoha zdravotními riziky. Abychom si při shazování 10, 20 i 30 kil neuškodili, je třeba nejprve podrobně znát svůj zdravotní stav a k hubnutí přistupovat s určitou přípravou a plánem. V opačném případě se hubnutí nepodaří nebo nastane nechvalně proslulý jo-jo efekt, spojený s nenápadným ničením vnitřní rovnováhy těla,“ upozorňuje MUDr. Matěj Kohutiar, člen Vědecko-lékařské rady Světa zdraví.

 

Pokud člověk rychle a nezdravě shodí několik kil, brzy zpátky přibere. Často bohužel ještě více než kolik shodil. To podle odbornice na výživu Ing. Moniky Bartolomějové velmi negativně ovlivňuje nejen naši psychiku, ale především naše zdraví. Všechny nezdařené pokusy hubnutí si tělo ukládá do paměti, aby je později projevilo ve zdravotních komplikacích.

 

Věděli jste, že…

… vysoce rizikový je pro rozvoj kardiovaskulárních onemocnění obvod pasu: u žen nad 88 cm, u mužů nad 102 cm? Vyšší obvod pasu souvisí s obsahem nebezpečného viscerálního tuku (kolem břišní dutiny a vnitřních orgánů). Viscerální tuk však není vidět. Změřit jej lze pouze u lékaře nebo ve výživové poradně pomocí speciálního přístroje.


Nehubnete? A víte, kde je chyba?

 

„30 procent biochemických analýz, které v poradnách a laboratořích provádíme, odhaluje špatné výsledky krevních testů. Komplexní vyšetření, zahrnující nejenom krevní testy, ale také fyzikální proměnné, dědičné zatížení a aktuální životní styl, by mělo být běžnou praxí obvodních lékařů, ale neděje se tak. Když zjistíme člověku inzulinovou rezistenci, provázenou nebezpečím prediabetu nebo přímo cukrovky, bývá velmi překvapen,“ uvádí MUDr Matěj Kohutiar.

 

 

Právě inzulinová rezistence však může být příčinou marných snah zhubnout. Jejími nejčastějšími příčinami jsou špatný životní styl, přemíra konzumace nezdravých potravin a nedostatek pohybu.

 

„Stačí 30 minut chůze denně, abyste rapidně snížili riziko vzniku inzulinové rezistence a její dopady na lidské zdraví. V době sedavých zaměstnání a televizních večerů se však počet ohrožených lidí neustále zvyšuje,“ potvrzuje také trenérka fitness centra pro ženy Contours Markéta Brožová.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Dietní slovník: Bez těchto pojmů hubnutí nepůjde!
10 magických čísel po kterých se hubne
Detox! Snadná cesta k hubnutí nebo úplný nesmysl?

 

Když překážky odhalíte, můžete je zdolat

 

Výskyt inzulinové rezistence je velmi pravděpodobný zvlášť u lidí s nadváhou, způsobenou vysokým podílem tuku, a s BMI nad 27 (index vyjadřující vztah mezi tělesnou hmotností a výškou, své BMI si spočítejte ZDE). Riziko se ještě zvyšuje při souběžné poruše metabolismu tuků (vysoká hladina cholesterolu, nízká hladina HDL cholesterolu) a vysokém krevním tlaku. Hubnutí svépomocí je v takových případech obtížné.

 

„V populaci trpí inzulinovou rezistencí 32 procent mužů a 24 procent žen. Jejím negativním důsledkem je zvýšené ukládání tuků, které komplikuje snahu zhubnout. Dotyčný je navíc vystaven zvýšenému riziku civilizačních chorob, jako je onemocnění srdce a cév, diabetes 2. typu, vysoký krevní tlak a podobně. Dobrou zprávou ale je, že po úpravě životního stylu lze inzulinovou citlivost v plném rozsahu obnovit,“ poukazuje lékař Matěj Kohutiar.

 

Hubnutí
(Foto: oficiální zdroj)

 

Správné hubnutí naslouchá vašemu organismu

 

Neúspěch při hubnutí nebo při udržení štíhlejší postavy tkví převážně ve špatně zvolené metodě redukce.

 

„Znát správný způsob hubnutí je stejně důležité jako silná motivace a dodržení nastaveného programu. Než se pustíte do razantních úbytků, měli byste zjistit, jak náročné to pro váš organismus bude, poznat svoji míru kardiovaskulárního rizika a pravděpodobnost inzulinové rezistence,“ popisuje specialistka Bartolomějová.

 

Nebojte se proto svého praktického lékaře nebo nutričního specialisty na nabídku podobných vyšetření. Před samotným hubnutím je dobré zohlednit vlivy mnoha parametrů, které dohromady dají jasný obraz o vašem metabolismu. Znát byste měla například svůj krevní tlak, hodnocení fyzikálních a biochemických parametrů (rozbor krve), analýzu rizikových faktorů(např. již zmíněné inzulinové rezistence) apod. Díky tomu předem odhalíte možná rizika, která bude třeba překonat.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře