Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Někomu jsou horké letní dny příjemné více, někomu méně. Všichni by se však měli v létě držet některých zásad, díky kterým prožijí letní sezónu v klidu a hlavně bez zdravotních následků. Horké slunce je totiž tichý nepřítel, který s vaším tělem dok...

Moří vás horko? 7 rad, které vás ochrání před únavou i totálním kolapsem

Opalování
zdroj: oficiální zdroj Opalování
aktualizováno 02.08.2018, 00:00 | 02.08.2018, 00:00 | Terezie Gáborová

Někomu jsou horké letní dny příjemné více, někomu méně. Všichni by se však měli v létě držet některých zásad, díky kterým prožijí letní sezónu v klidu a hlavně bez zdravotních následků. Horké slunce je totiž tichý nepřítel, který s vaším tělem dokáže nadělat pořádnou neplechu.

Připravili jsme si pro vás 7 rad, které vám pomohou si v horkých letních dnech udržet pevné zdraví. Neberte to na lehkou váhu, některé maličkosti mají skutečně velký význam a mohly by vám výrazně uškodit.

 

1) Přemýšlejte při oblékání


Rozhodně se nemusíte zabývat tím, jak sladit barvu šatů a bot tak, aby nejlépe vyniklo vaše opálení. V létě se je hlavní zásadou to, abyste se cítila co nejpohodlněji. Proto vyměňte upnuté džínové kraťasy za volné šatičky na ramínka. Nejlépe uděláte, když zvolíte bavlněný materiál nebo len. Nezapomeňte na slušivý klobouk nebo kšiltovku, které vás ochrání před úpalem, a na sluneční brýle pro ochranu očí.

 

Náš tip:

Hodně se potíte? I do města klidně oblékněte funkční oblečení, které si s tím hravě poradí. Seženete nejen sportovní střihy, ale i triška, která vám neudělají ostudu ani v práci nebo při setkání s přáteli.

 

Funkční oblečení
(Foto: Archiv firem)

 

* Dámské lehké triko s chladivým účinkem Craft, 590 Kč
* Sportovní top, F&F, 399 Kč

 

2) Používejte opalovací krémy


Opalovací krém nepatří pouze do plážové brašny, ale měl by se stát nepostradatelnou součástí kosmetické letní taštičky. Krém s ochranným faktorem nejen ochrání kůži před spálením, ale v delším časovém horizontu je také součástí prevence proti předčasnému stárnutí a rakovině kůže. Nezapomeňte namazat také uši, rty a krk a aplikaci krému opakujte několikrát denně, tak často, jak je potřeba. Mateřská znaménka, tetování či čerstvé jizvy pro jistotu přelepte náplastí a nevystavujte přímému slunci.

 

Náš tip:

Sluncem namáhanou pokožku tváře ošetřete krémem s UV ochranou určenou přímo na obličej, neucpává póry a nezanechává mastný film. V kabelce přijde vhod i osvěžující a zklidňující pleťová voda s výtažky z bylinek.

 

Péče o pleť
(Foto: Archiv firem)

 

* Pleťový krém na opalování proti vráskám Nivea OF 50, 235 Kč

* Omlazující hydratační & revitalizující pleťová mlha s výtažky z fialek a mandlí Manufaktura, 259 Kč
 

3) Nepřepínejte síly


Naplánujte si fyzicky náročnější aktivity na chladnější denní dobu. Jste-li zvyklí chodit běhat, nazujte boty časně z rána nebo k večeru, kdy je slunce ještě nebo už schované. Vxzbrojte se kvalitním funkčním oblečením a nezapomeňte na deodorant. I taková prostá vycházka v době okolo poledne vás může vyčerpat a dehydrovat kvůli potu, který ztratíte. Nejlepší je nechodit v době mezi polednem a 16. hodinou odpolední na slunce vůbec. Jižané vědí, proč si v této době dopřávají siestu.

 

Náš tip:

Deodorant nebo antiperspirant? Deodorant pouze osvěží a zamaskuje zápach, antiperspirant ale bojuje se samotným pocením. Jen dobře čtěte etikety - některé je potřeba nanášet večer po sprše, protože se potřebují v klidu do kůže vstřebat dříve, než se zančete potit.

 

Antiperspirant
(Foto: Archiv firem)

 

* Antiperspirační krém Rexona Maximum Protection Roll on, 159,90 Kč poskytuje ochranu před pocením a nepříjemným zápachem po dobu 48 hodin.

* Antiperspirant Dove Invisible Care Floral Touch ve spreji, 84,90 Kč, má jemnou květinovou vůni a nezanechává bílé stopy na oblečení

 

Běháte v noci? Pozor na komáry

Hodně lidí uniká horku a běhat či na brusle vyráží až po setmění, třeba i s čelovkou na hlavě. Pokud je to i váš plán, nezapomeňte na repelent. Komárům se nejspíš nevyhnete a štípnutí vám může přivodit další nepříjemné problémy.

 

 

4) Pitný režim je důležitý


Pijte, pijte a pijte! Nejlépe udělá vašemu organismu dobrá čistá voda. A pozor! Subjektivní pocit žízně ani zdaleka neodpovídá naší skutečné potřebě tekutin. Správně bychom měli pít, i když žízeň nemáme. Množství tekutin, které by měl dospělý jedinec vypít, se uvádí v rozmezí 2 až 3 litrů za den. V horkých dnech si ale dopřejte klidně i 3 litry. U malých a předškolních dětí se toto rozmezí množství doporučených tekutin pohybuje od 1,5 do 2 litrů.

 

Pitný režim
(Foto: Getty Images)

 

5) Průběžně se ochlazujte


V autě, kanceláři i doma vás příjemně osvěží klimatizace. Pokud ji nemáte, poslouží vám i stolní ventilátor. Ve špatně větraném pokoji se nemůžete soustředit a koledujete si o nevolnost a bolesti hlavy. Pokud před větrák postavíte umyvadlo nebo mísu s chladnou vodou, zajistíte si tak přísun chladného zvlhčeného vzduchu. Stolní větrák pořídíte za pár stovek. V případě, že potřebujete osvěžit radikálněji, vypravte se do nejbližšího bazénu, nebo si alespoň dopřejte studenou sprchu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Ztrácíte na dovolené síly? Tipy na exotické životabudiče
Sám sobě lékařem: Jak v létě posílit srdce, ledviny i mozek?Pozor na BÍLKOVINY: Příliš mnoho proteinů zničí vaše ledviny!

 

6) Jezte lehká jídla v pravidelných intervalech


Sami jste si možná všimli, že v létě si organismus žádá spíš osvěžující saláty a čerstvou zeleninu a ovoce než svíčkovou s osmi knedlíky. V tomto případě se vyplatí chutím naslouchat. Vyvarujte se teplých, těžkých a mastných jídel a vyměňte je za lehké saláty s kuřecím nebo rybím masem a ovoce i zeleninu s vysokým obsahem vody (vodní meloun, salátová okurka). Pokud potřebujete alespoň jedno teplé jídlo denně, ideální volbou jsou polévky, které vám navíc pomohou zvýšit přísun tekutin.

 

 

7) Poraďte se s lékařem


Letní horko bezpochyby představuje největší zdravotní rizika pro seniory a nemocné. Berete-li léky, je lepší zeptat se svého lékaře na jejich vedlejší efekt, který může horko znásobit. Trpíte-li cukrovkou nebo vysokým tlakem, buďte ještě opatrnější. Nepodceňujte ani volně prodejné léky, které mohou zvyšovat riziko spálení kůže. Typickým letním jevem jsou i střevní potíže, protože horko je ideálním prostředím pro množení se bakterií. Pozor tedy např. na majonézu a vajíčka.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře