Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Nedostatek energie a únava mívá příčiny, které provází různé pocity a problémy. Potkat to může kohokoliv – doba je rychlá a žádá si spoustu naší pozornosti. Ta nás může až vyčerpat a vyčerpaní nemáme šanci upnout na něco pozornost. Je to začarovan...

Cítíte se neustále unaveni? Problém může být i v hlavě

Únava
zdroj: Thinkstockphotos Únava
aktualizováno 18.09.2018, 16:55 | 18.09.2018, 16:55 | doma.cz

Nedostatek energie a únava mívá příčiny, které provází různé pocity a problémy. Potkat to může kohokoliv – doba je rychlá a žádá si spoustu naší pozornosti. Ta nás může až vyčerpat a vyčerpaní nemáme šanci upnout na něco pozornost. Je to začarovaný kruh, ale nebojte, pomoc existuje.

Mezi příznaky patří obvykle častý pocit únavy bez ohledu na množství prospaných hodin, dále slabost, malátnost a zoufalý nedostatek psychické i fyzické energie. Objevovat se však může i výraznější bušení srdce, časté bolení hlavy, suchá a popraskaná kůže, lámavější nehty a bolest kloubů. S únavou však přímo souvisí i zhoršený psychický stav, a tak spoustu lidí zažívá rychlé střídání nálad, úzkost a depresivní stavy.

 

S přívalem únavy můžeme bojovat dlouhodobě, objevuje se často i s příchodem jara a na začátku podzimu. Pokud víte, že vás tato období „dostávají“, zkuste se na ně včas připravit a tělo posilnit.


Odlehčete a ozdravte jídelníček


Již před příchodem podzimu je nejideálnější pozměnit svůj stávající jídelníček a zařadit do něj ryby, libové maso, mléčné výrobky, sezónní ovoce a zeleninu a luštěniny. Velmi dobrou součástí výživy jsou také klíčky, ořechy, semínka a superpotraviny (goji, chia, avokádo apod.), které obsahují plno vitaminů a minerálů. Pít bychom také měli pravidelně bylinné čaje podporující imunitní systém a vyvarovat se konzumace alkoholických nápojů.


Dodejte tělu bílkoviny


Když jste unavená, máte tendenci sáhnout po kávě nebo něčem sladkém. Ale to jen rozkolísá krevní cukry a dostane vás do kolotoče únavy a závislosti na sladkém a kofeinu. Namísto toho se zaměřte na kvalitní bílkoviny. Ty zasytí, jsou hnacím motorem pro svaly a poskytují déle uvolňovanou energii. Najdete je v mase, mléčných výrobcích, ale i v luštěninách, ovesných vločkách nebo quinoe. Jestliže nemáte zrovna možnost a čas si něco uvařit, spolehnout se můžete i na různé proteinové nápoje, tyčinky a hotové dezerty.

 


Zaměřte se na vitaminy pro mozek


Co se vitaminů týče, zvýšit bychom měli zejména dávku vitaminů skupiny B, a to B1, B2 a B3. Ty totiž ovlivňují metabolické a duševní procesy. Jejich nedostatek tak může vést k depresím, úzkosti, pocitům strachu, podrážděnosti a rychlé unavitelnosti. Významným zdrojem těchto vitaminů jsou například ořechy (hlavně para a arašídy), sezamová a slunečnicová semínka, pivovarské kvasnice, oves, cizrna nebo moringa olejodárná. Z ovoce a zeleniny si dopřejte brokolici, chřest, rajčata, žampiony, kukuřici, avokádo, borůvky, datle a hrozny. Maso, mléko, vaječný žloutek a vnitřnosti také nabízí nezanedbatelné množství.


ČTĚTE TAKÉ:

5 situací, kdy se nemusíte cítit PROVINILE, když vynecháte cvičení
Za únavou se může skrývat alergie
Pozor na přepracovanost! Nemáte některý z 5 varovných signálů?


Naučte se chodit spát včas


Podceňovat bychom ovšem neměli ani dostatek spánku. Uvádí se, že dospělý jedinec v průměru potřebuje osm hodin denně spánku, málokdo však na tuto hranici v dnešním zrychleném tempu života dosáhnu. Častým problémem je však taktéž to, že málokdo se večer cítí unaven natolik, aby šel spát brzy a zajistil si tak dostatečný počet hodin v říši snů. K tomu se však lze dopracovat večerní relaxací, nenáročným odpoledním cvičením a častými procházkami na čerstvém vzduchu.

 

Spánek
(Foto: oficiální zdroj)


Vypadejte odpočatě a mladě


Ráno se na sebe podíváte do zrcadla a hned vás začnou trápit kruhy a váčky pod očima, výrazné vrásky, zašedlý tón pleti, únava. To vás hned ráno naladí na negativní notu. Zkuste svou mysl obalamutit tím, že se podívá na něco, co jí bude příjemnější. Dbejte na důslednou péči, investujte do krému na vrásky, dopřejte si hyaluronovou péči na oční okolí, před spaním občas použijte peeling nebo pokožku promasírujte hrubší houbičkou, která kůži prokrví a projasní. Když vaše tvář dostane zpátky život a mladistvý vzhled, hned vás ráno jinak nakopne.


Čichejte ty správné vůně


Pořiďte si domů aromasvíčku nebo bytový parfém, vyměňte i svou voňavku nebo tělové mléko, do kabelky přihoďte sos roll-on s povzbuzující bylinnou esencí. Sáhněte po aromatech, která si vaše tělo právě nyní žádá. Bazalka zažene stres, na únavu platí mateřídouška, rozmarýn nebo citron.


Naše babičky uměly sílu přírody využívat, my na to trochu zapomínáme. Přitom údajně každý květ umí pomoci na nějaký problém. Zkuste třeba využít bachovy terapie květných esencí, které seženete ve formě esencí, roll-onů nebo interiérových parfémů, mohou vám pomoci zahnat únavu, ale hodí se je mít po ruce i v kritických a tíživých obdobích. Například esence Hořčice rolní pomáhá ve chvílích ztráty disciplíny a elánu, navrací radost, dává vnitřní stabilitu a mír. Pomáhá při pocitech deprese a beznaděje bez jasných příčin a pomůže vám získat jasný pohled na věc. Na únavu pomáhá také habr, dub letní, růže nebo olivovník.

 


Udržujte se fit


Každý den chodit, alespoň 20 minut denně poctivě sportovat, volné víkendy trávit aktivně na čerstvém vzduchu a na sluníčku. To je recept nejen na zdravý život a dlouhověkost, ale i proti únavě a sklíčenosti. Nezapomínejte na pohyb, ať jste zaměstnaná matka nebo vyčerpaná seniorka. V každém věku lze nalézt pohyb adekvátní vašim možnostem.


Náš tip: Na seniory se zaměřuje řada institucí. Zjistěte, zda například vaše městská část nenabízí cvičení pro seniory (často zvýhodněné nebo zdarma), kde se koná otevřená lekce nebo zajímavá akce určená pro vaši věkovou kategorii. 24. září mezi 14:00 a 18:00 můžete vyrazit například do ZŠ Poláčkova na Praze 4 na mezigenerační akci ZáříME (zarime.info), na které si mohou účastníci nejen seniorského věku s pomocí odborníků protáhnout tělo i osvěžit svou mysl.

 


Pomohou vám:


POVZBUDÍ
* Praktický roll-on Energie (10 ml, 299 Kč, k dostání na bio-bachovky.cz) oceníte zejména v okamžicích pocitu únavy nebo přechodného stavu únavy, ale také při změnách počasí. V případě potřeby roll-on aplikujte na zápěstí, spánky nebo okraje rtů.


ZASYTÍ I BEZ MLSÁNÍ
* Proteinová káva s čokoládovou příchutí KetoDiet (385 Kč/7 kusů, k dostání na ketodiet.cz). Lahodná kombinace vytouženého osvěžení a výživné svačinky v jednom, díky kvalitním bílkovinám zasytí, navíc obsahuje jen minimum sacharidů a je bez lepku.

 

Dobije energii
(Foto: Archiv firem)


PROZÁŘÍ
* Inovativní polštářky na oční okolí Belathena (3000 Kč/balení 4 polštářků, prodává drmax.cz). Mají na svém povrchu unikátní mikrojehličky z čisté hyaluronové kyseliny. Tvar mikrojehliček umožňuje průnik kyseliny hyaluronové do hlubších vrstev pokožky a výsledkem je hydratovaná a pružná pleť. Opakovaným používáním dochází k redukci vrásek.


PROBERE
* Tekutý doplněk stravy Salus Floradix Železo+ (250 ml, 319 Kč, prodává dm, Rossmann a Teta). Kombinaci železa a dalších látek (výtažky z bylin, vitamíny B2, B6, B12 a také vitamín C, který navíc zvyšuje vstřebávání železa) přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře