Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Komplexní manuál jak se zbavit bolestí zad od fyzioterapie po jógu.

Drtí vás bolest zad? Kdy masáž nebo cvičení spíš uškodí

Bolest zad
zdroj: Thinkstockphotos Bolest zad
aktualizováno 06.11.2018, 15:58 | 06.11.2018, 15:58 | doma.cz

Komplexní manuál jak se zbavit bolestí zad od fyzioterapie po jógu.

Ať už sedíte celý den za počítačem nebo máte práci, při které vykonáváte jeden pohyb pořád dokola, vaše tělo tím trpí. U každého jsou příčiny bolesti zad trochu jiné. Komplexně nastavený plán vás však může bolestí zbavit. A právě na komplexnosti záleží: člověk, který si čas od času zajde na masáž, ale pokaždé jinam, podle oborníků svému pohybovému aparátu často spíše ubližuje, než pomáhá. Celostní přístup se podle posledních poznatků přiklání variantě, zamyslet se nad komplexním řešením. Ať už ve formě zdravotních masáží, fyzioterapie nebo jógy.

 

Civilizační choroby z nedostatku pohybu

 

Bolestmi zad nebo nosných kloubů jsou většinou způsobeny jejich přetěžováním, které je paradoxně důsledkem nedostatku správného pohybu. „Spousta lidí v zaměstnání sedí za počítačem a ani volný čas netráví příliš aktivně. Nedostatek pohybu se projevuje svalovým oslabením určitých partií těla. Následné nerovnoměrné zatížení kloubů a svalů je původcem svalových dysbalancí,“ vysvětluje úskalí fyzioterapeutka z Lékařského domu Praha 7 Pavla Daumann. Právě tyto dysbalance pak mohou způsobovat velmi nepříjemné bolesti.

 

Lidé se bolesti snaží vyřešit nejrůznějšími prášky proti bolesti nebo nevhodnými masážemi od rádoby odborníků, u nichž hledají rychlou a bezpracnou úlevu. Ta přitom ve skutečnosti neexistuje. Současná fyzioterapie doporučuje postupné řešení problémů s pohybovým aparátem, které vyžaduje jisté úsilí.

 

Bolest zad
(Foto: oficiální zdroj)


S násilným napravováním už se nesetkáte

 

Zatímco v minulosti byli pacienti zváni do lékařských zařízení na různá napravování, kdy jim fyzioterapeut páteř „prokřupnul“, v dnešní době se již od těchto postupů ustupuje. Důvodem je riziko natažení či dokonce natržení vazů. Lékaři radí postupnou mobilizaci, která krok po kroku uvede kloub do správné podoby bez hrozby trvalého poškození.


„Návštěva odborníka by měla probíhat tak, že vás lékař či fyzioterapeut nejprve vyšetří a následně provede cviky, které jsou vhodné právě pro vaše problémy. Ty byste měli cvičit pravidelně i doma. Kromě toho je také důležitá vaše edukace fyzioterapeutem, který vám vysvětlí, jak například správně sedět, zvedat břemena, vstávat ze židle a mnoho dalších náhradních modelů pohybů, které je mnohdy velmi důležité změnit, pro lepší efekt uzdravení,“ vysvětluje fyzioterapeutka. Na vše je potřeba jít postupně a výsledky se po několika týdnech opravdu dostaví.
 

Mobilizace a pravidelné provádění vhodných cviků může dlouhodobě odstranit bolesti na hrudi, bolesti hlavy, šíje, zad, některé bolesti v horních nebo dolních končetinách, ale i dechové potíže nebo závratě.

 


Masáže ano nebo ne? Dejte na doporučení


Cvičení samozřejmě můžete spojit také se zdravotními masážemi, jež mohou výsledek podpořit. V dnešní době však bohužel přibývá „odborníků“ s rychlokurzem, kteří slibují kýžené uvolnění, ale o anatomii těla nemají dostatečné povědomí. Nekvalitní masáž vám tak může spíše ublížit než ulevit.
 

Při volbě maséra proto postupujte obezřetně. Kontrolujte si certifikáty a sledujte, odkud je masér získal. S lékařskými zařízeními nemůžete šlápnout příliš vedle, nechte si přinejmenším poradit přímo od vašeho lékaře či fyzioterapeuta. V případě lékařsky podložených zdravotních problémů můžete mít dokonce nárok na proplacení masáže od vaší zdravotní pojišťovny. Zkontrolujte si však, zdali s ní dané zařízení uzavřelo smluvní partnerství.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Ztuhlý krk a bolest kloubů? Možná je na vině KLIMATIZACE
Prochladlá záda nebo kolena? Rychlá pomoc proti bolesti i blokádě
Podzim versus zdraví? Nejvíc hrozí deprese, bolest zad i nachlazení

 

Kvalitní masáž vás může zbavit i otoků nohou

 

Masáže nemusejí řešit pouze bolesti kloubů. Ti, kdo tráví celý den na nohou, mohou trpět svalovou únavou a otoky. „Masáže přispívají nejen k lepší regeneraci svalového aparátu, ale třením urychlují také vyprazdňování povrchových žil a lymfatických cest. Díky tomu podporují rychlejší vstřebávání otoků nohou, se kterými k nám často přicházejí například lidé vykonávající práci, při které musí dlouhodobě stát, nebo lidé po úrazech,“ potvrzuje Pavla Daumann. Masáže jsou tedy při bolestech pohybového aparátu i otocích rozhodně vhodné, vyhněte se však experimentování, najděte si jednoho odborníka a k tomu docházejte pravidelně. Jen tak můžete dosáhnout kýžených výsledků. Důležité je maséra vždy informovat o vašem zdravotním stavu a ten dle toho by měl přizpůsobit masáž, nebo vás poslat k lékaři.

 

 

Jóga jako všelék?

 

Možná vám připadá, že jóga je dnes předepisována jako lék na všechno – od stresu, přes psychické obtíže až po problémy pohybového aparátu. Pravdou ale je, že právě toto komplexní starodávné cvičení s důrazem na správné dýchání není na výsluní zájmu pro nic za nic. Právě jóga vám může skutečně pomoci nejen předcházet bolestem zad, ale také vás jich postupně zbavovat. Stejně jako u masáží je však i zde důležité dbát na to, jaký typ tohoto cvičení zvolíte.

 

Pokud vás záda zatím nebolí a ani nemáte žádné jiné zdravotní problémy, vesele si vybírejte z nepřeberného množství druhů jógy. Můžete si vybrat cokoliv od pohodové hathajógy pro vyrovnanou mysl, přes na dech zaměřenou vinyasa flow až po náročnější hot jógu. V případě, že však máte problémy s pohybovým aparátem, měli byste vybírat s větší obezřetností.

 

Jóga
(Foto: Getty Images)

 

Existují dokonce speciální druhy jógy, které kombinují cvičení s prvky fyzioterapie. „Cílem lekcí pro zdravá záda je bolavou páteř uvolnit a protáhnout svaly. Zároveň je při hodině kladen důraz na posilování svalů v místech, kde bývají ochablé. Střídáme průpravná cvičení z jógy a jógové ásany s fyzioterapeutickými prvky, cvičením s pomůckami a relaxací,“ prozrazuje kouzlo Jógy pro zdravá záda fyzioterapeutka a instruktorka jógy z Domu jógy Tereza Novotná.

 

Kromě správného dýchání a vědomého uvolnění je u tohoto druhu jógy nejdůležitější precizní provedení cviků. Právě v případě bolavých zad či kloubů totiž mohou lidé nevhodným prováděním pozic své potíže ještě prohlubovat.

 

Náš tip: Vedle jógy od bolesti zad a kloubů uleví i plavání. Podívejte se na reportáž.

 

 

Office jóga pro ty, kdo mají sedavou práci

 

Pro všechny, kdo mají sedavou práci a zároveň se cítí ve stresu, existuje ještě další druh jógy, jež pomáhá s celkovým fyzickým i psychickým uvolněním. Jedná se o takzvanou Office jógu. Ta se zaměřuje především na posílení oblasti zad, uvolnění krční a bederní páteře a zároveň na posílení břišních svalů a protažení spodní části těla. Tato lekce by vám však měla pomoci nejen fyzicky, ale také psychicky. „Cílem kurzu je dosáhnout uvolnění psychického napětí a stresu, posílit koncentraci a soustředění a znovu získat energii i elán do života,“ popisuje Novotná.

 

Naučíte se zde různé pozice, které vám pomohou navrátit energii. Ty můžete praktikovat klidně během dne v kanceláři, pokud se cítíte vybití. Spousta odborníků beztak doporučuje dělat si mezi náročnými psychickými činnostmi alespoň krátké několikaminutové pauzy, které vám pomohou opět se začít plně soustředit. Místo procházky či jiné manuální aktivity tak můžete alespoň jednou denně provést několik jednoduchých pozic a sami uvidíte, jak se vám zvýší energie do dalšího náročného úkonu.

 

Můžete se zde naučit také pozice pro zklidnění, jež je možné využít v případě, že jste občas navečer hyperaktivní a nemůžete usnout.

 

Ať už věříte na zázračné účinky jógy nebo ne, nenechávejte vaši bolest zad dojít do stádia, kdy už bude cvičení nebo fyzioterapie na problém krátká. I to se totiž po dlouhých letech ignorování problémů a užívání léků proti bolesti stává. A následná lékařská péče je zdlouhavá, bolestivá a mnohdy zbytečná, protože by se jí dalo předejít právě preventivním řešením cvičením, fyzioterapií a masážemi.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře