Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Bojujete s obezitou? Podle nejnovějších vědeckých závěrů stačí vyzrát na vlastní mozek.

Hubněte hlavou: Jak ošálit slabou vůli, sebekontrolu i navyklé rituály

Paměť
zdroj: Profimedia Paměť
aktualizováno 08.05.2018, 00:00 | 08.05.2018, 00:00 | doma.cz

Bojujete s obezitou? Podle nejnovějších vědeckých závěrů stačí vyzrát na vlastní mozek.

Dlouho se věřilo, že přejídání a následná obezita jsou zapříčiněné nedostatkem vůle a nízkou sebekontrolou. Nové výzkumy ale ukazují, že významnou roli v procesu hubnutí hraje náš mozek, který při pravidelné konzumaci nezdravých potravin vysílá do těla signály, jež touhu po dalším jídle jen podněcují.

 

Ať už si přímé účinky jídla na naši náladu uvědomujeme, nebo ne, jisté je, že to, co konzumujeme, má zásadní vliv nejen na naše fyzické, ale i psychické zdraví. Všimnout si krátkodobých účinků jídla na psychiku je relativně snadné. Například přemíra sladkostí způsobuje rozpoznatelné nabuzení nebo otupění smyslů. Dopady jsou ale samozřejmě i dlouhodobé.

 

Prostřednictvím nevyváženého jídelníčku postupně budujeme základy různých zdravotních problémů, jako jsou obezita, kardiovaskulární choroby nebo cukrovka, a zároveň jsme v ohrožení duševním onemocněním. Nové výzkumy prokazují, že především sladká a tučná strava působí v mozku změny podobné těm, které se vyskytují u drogově závislých.

 

Není to tedy jen o síle vůle, která pomáhá přejít ke zdravému životnímu stylu a zhubnout. Mozek v tomto procesu hraje také důležitou roli - jednoduše proto, že v pravou chvíli už nedokáže dát dalšímu jídlu stopku a kolotoč přejídání nezdravým jídlem pak už nejde jen tak zastavit.

 

Anketa
Jídlo jako lék na špatnou náladu: funguje tak i na vás?
 

 

Čím více jídla, tím více štěstí?

 

Hlavní úlohu v regulaci chuti k jídlu má hormon leptin, který informuje mozek o dostatečném množství buněčné energie. Jednoduše mozku říká, kdy máte přestat jíst. Problém u lidí s nadváhou je často ten, že mají leptinu jen velmi málo. Pro ně pak bez nadsázky platí, že zkrátka neznají správnou míru.

 

 

Kromě toho leptin působí v oblasti středního mozku, kde ovlivňuje tvorbu dopaminu při jídle. V praxi jde o přímou úměru „čím více jídla, tím více štěstí“. Tyto dvě kombinace se mohou snadno postarat o to, že se z hubnutí stane celoživotní nekončící proces.

 

Bojujte s motivací i stresem

 

Překonat obezitu je zkrátka mnohdy těžší, než se teoretikům zdá. Zásadní je zvolit přesně promyšlený redukční plán. Jeho šetrnost a ohleduplnost je klíčem k úspěchu. „Pokud se nedokážete uchránit jen silnou vůlí, je možné vyhledat pomoc profesionála z oblasti výživového poradenství. Vybírejte programy navržené tak, aby vás provázel poradce, který je schopen pomoci právě s motivací a stresem,” radí Lukáš Vrána, odborník Cambridge Weight Plan.


„Velmi důležitá je možnost poradci v krizové chvíli zavolat. Vždy se najde alternativa, která je schůdná a není v konfliktu s průběhem programu,“ uvádí Lukáš Vrána.

 

ČTĚTE TAKÉ:

7 nejzáludnějších jídel, po kterých vzniká celulitida
Bez snídaně to nepůjde, večer už žádné sacharidy
Ořechy, sacharidy, jídlo venku... 8 největších škodičů vaší diety

 

Tělo si zvykne

 

Pokud pro redukci zvolíte například nějaký nízkosacharidový program a vydržíte se sníženým množstvím sacharidů 3-5 dní, dochází ke snížení produkce hladového hormonu ghrelinu, některých neurotransmiterů (snížení chutí) a ustálí se hladina inzulinu, takže nedochází k výkyvům krevního cukru a produkce inzulinu je minimální. Poté je celý postup snazší a pod správným vedením dosáhnete cílů, které si stanovíte.

 

Právě nízkosacharidové či tzv. ketodiety jsou v poslední době mezi nejpopulárnějšími dietními programy. Jako asi každá dieta má své zastánce i odpůrce. Jedni ji oslavují jako zázrak, který i obézním lidem pomohl rychle shodit desítky kilogramů, jiní před ní varují, protože z dlouhodobého hlediska není nutričně vyvážená a tělo při ní může přijít o důležité látky. Zjednodušeně - ketodieta pracuje se stavem ketózy, kdy si tělo při výrazném omezení příjmu sacharidů a tuků začne energii vyrábět samo, spaluje tuky a přitom nepřichází o svalovou hmotu.

 

Co jsou sacharidy a co bílkoviny? Poradíme, jak se v potravinách vyznat.

 

 

Tělní tuk se začne štěpit na malé částečky ketony a ty pak dodávají výživu tkáním. Základem ketodietního jídelníčku jsou maso, ryby, mléčné výrobky, vejce a zelenina. Jakékoli obilné výrobky, pečivo, přílohy, natož sladkosti jsou zapovězeny.

 

Výhodou diety je, že se při ní cítíte psychicky i fyzicky dobře díky vysokému příjmu bílkovin. Odborníci ovšem upozorňují, že není vhodná pro všechny, protože organismus při ní pracuje v pohotovostním režimu s nedostatkem glukózy, která je potřeba pro správnou činnost řady orgánů a tkání. Ketodietnímu režimu by se proto určitě měli vyhnout těhotné a kojící ženy, diabetici, lidé trpící onemocněním jater či ledvin nebo lidé užívající antidepresiva.

 

Předcházejte návalům emocí

 

Nesporná výhoda ketodiety spočívá v tom, že nevyvolává pocity hladu a chutě na sladké. Nezaskočí vás tak nervozita ani podrážděnost. Samovolné jednorázové, a především drastické přístupy, jsou typické výživovou nevyvážeností. Klasickou reakcí na takový přístup je jojo efekt. Hladovky kromě toho způsobují ztrátu svalové hmoty.

 

Pokud jste se už rozhodli nebo se právě rozhodujete pro změnu životního stylu, nezapomeňte, že na ni musíte připravit i váš mozek. A ten zkrátka moc dobře pozná, co jíte. Ať už zvolíte jakoukoli dietu, dbejte kromě pravidelného pohybu a odhodlání i na skladbu stravy. Ta totiž mozku velmi přesně řekne, co si o tom všem má myslet.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře