Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Paměť občas zradí každého z nás.

Jak bojovat proti zapomínání? 6 tipů, které procvičí váš mozek

Přepracovanost
zdroj: Getty Images Přepracovanost
aktualizováno 21.01.2019, 00:00 | 21.01.2019, 00:00 | doma.cz

Paměť občas zradí každého z nás.

Máte to slovo na jazyku, ale ne a ne si na něj vzpomenout. Sedíte na obědě, a najednou volá kolega, že jste měli domluvenou pracovní schůzku. A co teprve ten vyčítavý pohled doprovázený slovy: Vždyť jsme se o tom bavili včera… Jestli se vám ale podobné situace množí a opakují, pak vězte, že by s tím chtělo začít něco dělat. Dokud ještě máte moc svůj mozek a paměť ovlivnit.

 

Jak posilovat a trénovat jeden z nejdůležitějších orgánů v našem těle?

 

1. Trénujte mozek


Mozek je potřeba, stejně jako svaly, neustále trénovat. Schopnost regenerace mozkových buněk je nízká, vlivem stárnutí odumírají a spoje mezi nimi se přerušují. Proto je žádoucí tyto spoje neustále obnovovat a cvičit. „Choďte nakupovat bez seznamu, učte se nová slovíčka, luštěte křížovky a hlavolamy, naučte se nazpaměť telefonní čísla přátel,“ odborník na fytoterapii a autor bylinných preparátů Topvet, Jiří Pantůček.

 

Úkoly
(Foto: Getty Images)


2. Jezte vaječné žloutky a buráky


Základní stavební látkou spojů mezi nervovými buňkami je cholin. Ten obsahují některé potraviny, takže zlepšit kognitivní funkce mozku můžete i stravou. Cholin ve zvýšené míře najdete ve vaječných žloutcích, játrech, luštěninách či burských oříšcích.


3. Vsaďte na jinan


Jedním z nejúčinnějších přírodních prostředků v boji proti zapomínání je určitě jinan dvoulaločný neboli Ginko biloba. Blahodárné účinky jinanu na mozkovou tkáň byly prokázány i mnoha klinickými studiemi. „Jinan tlumí projevy senility tím, že aktivuje v červených krvinkách enzym, který zlepšuje přenos vzruchů mezi nervovými buňkami,“ říká Jiří Pantůček. „Zároveň přispívá k normální cirkulaci krve v těle, podporuje žilní tonus a elasticitu cév. Můžete jej užívat ve formě tobolek, sirupu i tinktur, záleží na každém, který způsob preferuje,“ upozorňuje fytoterapeut.

 

ČTĚTE TAKÉ:

MUŽSKÝ vs. ŽENSKÝ MOZEK. Opravdu se liší! Konečně víme v čem
Máte unavený mozek? Víme, jak ho zdravě nakopnout
Aerobik pro mozek! Tři překvapivé metody, které fungují!

 

4. Žijte aktivně a zdravě


Je to to nejjednodušší, co pro sebe můžete udělat. Ne nadarmo se říká, že zdravá životospráva je základem všeho. I fyzické cvičení má totiž pozitivní vliv na duševní výkonnost, neboť zvyšuje prokrvení mozkové tkáně. Také dbejte na vyváženou skladbu jídelníčku, užívejte kvalitní oleje a omega 3 mastné kyseliny. To vše zpomalí proces stárnutí a nedovolí, aby se rozvinuly zdravotní problémy.


5. Odpočívejte


Nezapomeňte také odpočívat a naučit se mozek občas i vypínat. Ono totiž zapomínání je vlastně i jakousi obranou mozku vůči nezměrnému množství informací a podnětů, které se na něj během dne řítí. Pravidelně si doma udělejte čas jen pro sebe – zapalte si svíčku, pusťte příjemnou hudbu a relaxujte. Nebo zkuste jógu, která učí vyprázdnit mysl a věnovat se jen přítomnému okamžiku. A samozřejmě věnujte dostatek času i ozdravujícímu spánku.


6. Navštivte lékaře


Pokud máte pocit, že vaše zapomínání již začíná být za hranicí humorných situací a skutečně vám komplikuje život, běžte k lékaři. Zvlášť pokud máte v rodině genetické zatížení Alzheimerovou nemocí. „Člověk by se měl naučit sledovat signály svého těla a reagovat na ně,“ radí Jiří Pantůček. „Pokud začnete s nemocí bojovat včas, její projevy se dají mírnit.“

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře