Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Výběr ideálních letních sportů je do jisté míry otázkou preferencí každého člověka. Kloubům obecně prospívá pravidelná pohybová aktivita.

Jak v létě bezpečně sportovat? Aktivity vhodné pro lidi s bolestmi kloubů

Bolest kloubů
zdroj: oficiální zdroj Bolest kloubů
aktualizováno 27.06.2017, 00:57 | 27.06.2017, 00:57 | doma.cz

Výběr ideálních letních sportů je do jisté míry otázkou preferencí každého člověka. Kloubům obecně prospívá pravidelná pohybová aktivita.

Při problémech s bolestmi kloubů je vhodné například plavání a cvičení ve vodě, protože se snižuje zátěž vyvíjená na klouby. Vhodná je také pravidelná chůze po měkkém terénu, například na lesních cestách.

 

Pozor na letní úrazy kloubů


Úrazy kloubů mohou být buď méně vážné, kdy stačí kloub zpevnit použitím obinadla, anebo vážné, které jsou spojeny s výraznou bolestí, otokem a hematomem a omezením hybnosti zraněného kloubu. Jako první pro zmírnění otoku kloub ledujte, nohu si položte nad úroveň kyčle, a postižené místo stabilizujte obinadlem.

 

„Nohu především nezatěžujte, a co nejdříve vyhledejte pomoc lékaře. Následná léčba se liší dle typu a rozsahu poranění kloubu. Záleží, zda se jedná o mikrotraumata, nebo už o malé natržení či dokonce úplné poškození kloubních pouzder, vazů, šlach eventuálně úponů a svalů. Pokud se jedná pouze o mikrotraumata, terapie je možná ihned, díky cvičení v mikropohybu či v pouhé představě. To pomáhá kloub stabilizovat, udržovat správný svalový tonus a pohybový program, na který bylo tělo zvyklé,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí. U větších strukturálních poškození je nutný nejdříve klid 4 – 6 týdnů, než může pacient začít naplno zatěžovat.

 

Plavání
(Foto: oficiální zdroj)


Nevhodné letní sporty


„V případě potíží s bolestmi zad či kloubů bych doporučila vyhýbat se sportům, které jsou spojeny s vyšší a nárazovou zátěží (například při rychlém a náhlém pohybu, jako je třeba tenis, ale i golf). A také aktivitám, při nichž dlouhodobě zatěžujeme pohybový aparát (například dlouhodobý běh). Dále byste se měli vyhýbat sportům, u kterých si nemůžete zvolit vlastní tempo a také těm, u kterých hrozí vyšší míra rizika úrazu či pádu, jako volejbal nebo fotbal,“ dodává MUDr. Michaela Tomanová. Vyhýbat bychom se také měli všem dalším kontaktním a bojovým sportům.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Šlapání do pedálů vaše žíly ocení
Super postava i ve zralém věku: na co si dát pozor?
Jak cvičit a jíst, když je vám 20, 30, 40, 50 nebo 60+


Pohyb u lidí 60+


Letní měsíce ke sportovním aktivitám a pohybovým činnostem přímo vybízejí. Vždy však záleží na případných zdravotních problémech, kondici a trénovanosti konkrétního jedince. Obecně, pokud chtějí starší lidé udělat něco pro své zdraví a s pohybem jako takovým teprve v létě začínají, je ideální začít nejprve chůzí, popřípadě jízdou na kole či plaváním. Předem je potřeba vazivové tkáně a svaly na výraznější zátěž důkladně připravit. Důležité je také vyvarovat se zvýšené fyzické námaze v době, kdy jsou denní teploty nejvyšší. Vyrazit na procházku nebo třeba na kolo je nejlepší hned ráno, nebo pak až k večeru, když už teploty zase klesají, abychom zbytečně nezatěžovali svůj kardiovaskulární systém.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

sony 19:07 27.06.2017
Asi by bylo ideální běhat naboso v trávě, na písčité pláži nebo aspoň na nezpevněném povrchu. Na asfaltu nebo dlažbě to bez bot nelze a klouby seniorů tam trpí. Myslím, že takový běh pro zdraví prospěšný není.