Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Co na vaše povolání říkají vaše záda?

Jak vám práce ničí záda? Rady proti bolesti na míru vaší profesi

Bolest zad
zdroj: oficiální zdroj Bolest zad
aktualizováno 02.01.2019, 17:20 | 02.01.2019, 17:00 | doma.cz

Co na vaše povolání říkají vaše záda?

Ať už celý den sedíte za počítačem, stojíte za barem v kavárně, nebo zvedáte těžká břemena, vaše záda trpí a dříve nebo později vás bolest nepříjemně dožene. Chce to proto kompenzovat zádům celodenní zátěž a zvolit pro ně vhodnou kompenzaci na míru tomu, jakou činnost je nutíte v práci celý den provádět.


Páteř je při výkonu jakékoliv profese vždy určitým způsobem zatěžována, nezáleží, zda se jedná o fyzickou práci nebo tu „od stolu“. „S bolestí zad se setká prakticky každý člověk - statisticky se během života projeví až u 80 % dospělé populace. Každá bolest má svou příčinu. Akutní bolest v podobě např. ústřelu, lidově housera, lze zvládnout během několika dní, pokud se ale jedná o bolest chronickou, která trvá déle než 3 měsíce, bolest v důsledku degenerativního onemocnění páteře, úrazu, po operaci zad nebo právě v souvislosti s povoláním, je to jasný signál pro vyhledání specialisty,“ komentuje MUDr. Róbert Tirpák, FIPP, vedoucí lékař Kliniky miniinvazivní a endoskopické léčby zad EuroPainClinics.

 

Manuální a fyzická práce

 

Koho se týká: pekař, cukrář, truhlář, šička, dělníci, skladníci, horníci apod.

 

Lidé pracující manuálně často většinou opakují stejné pohyby po delší dobu, což způsobuje únavu a slabost svalů a vyvolává bolest zad a celého pohybového aparátu. „Poruchy související s prováděním opakovaného stejného úkonu se nazývají poruchy pohybových stereotypů. Mohou se projevit u kohokoliv, kdo se zabývá rutinní činností, nicméně manuálně pracující lidé jsou primárně ohroženou skupinou. Pokud nemůžete své pracovní místo alespoň na chvíli opustit, dejte pozor, abyste přinejmenším každých 20 – 30 minut přehodnotili svou pozici. Srovnejte záda, protáhněte šíji za pomoci úklonů hlavy, krouživými pohyby uvolněte ramena a vyklepejte předloktí,“ radí MUDr. Tirpák. Velmi účinným řešením může být speciální funkční stabilizační cvičení, posilování core, metoda SM-systém a různá balanční cvičení na míčích a balančních podložkách.

 

Maminka na mateřské dovolené

I když se to na první pohled nezdá, maminka s dítětem, nákupy, autosedačkou či kočárkem za celý den nazvedá málem více závaží, než profesionální sportovec. „Nejvíce přetěžovanou částí páteře u maminek jsou krční a bederní obratle, přičemž bederní část páteře je zatížena již během těhotenství, kdy dochází k hyperlordóze neboli nadměrnému prohnutí páteře,“ komentuje MUDr. Tirpák. Pro úlevu od bolesti beder a kříže začněte pracovat na posílení břišních svalů a za pomocí vhodných uvolňovacích cviků natahujte ztuhlé a zkrácené svaly zad.

 

Práce ve službách

 

Koho se týká: kosmetička, kadeřník, masér, automechanik, zdravotnické profese, učitelé apod.

 

Zubní lékaři, stejně jako kosmetičky, maséři nebo automechanici provádějí úkony, které je drží po dlouhou dobu v jedné pozici, navíc často s ohnutým krkem, rotací trupu a vyklenutím zad. Tyto pohyby způsobují, že páteř je často v nepříjemných pozicích a je jednostranně přetěžována, což může bohužel způsobit jednostrannou deformaci meziobratlové ploténky, její výhřez a možné tlačení na nervový kořen a vznik tzv. kořenového syndromu.

 

Páteř
(Foto: oficiální zdroj)

 

„Výhřez ploténky a kořenový syndrom bohužel přinášejí zdravotní komplikace, které vám nejen velmi znepříjemní každodenní fungování, ale dokonce mohou vést ke znemožnění výkonu vašeho povolání. Naštěstí správně cílená léčba může rychle pomoci,“ komentuje MUDr. Tirpák.

 

Kořenový syndrom signalizují typické příznaky, které na sobě můžete sami pozorovat: ostrá, bodavá či pálivá bolest v dolní části zad, šíření bolesti pouze do jedné nohy, pociťujete mravenčení nebo brnění, nejste schopni chodit po špičce, po patě, případně kombinace obojího a postupně ztrácíte citlivost v jedné z dolních končetin. Pokud se v těchto příznacích poznáváte a myslíte si, že vaše zdravotní obtíže může způsobovat kořenový syndrom zad spojený s výhřezem meziobratlové ploténky, účinným řešením mohou být vhodné rehabilitace, elektroléčba, magnetoterapie, vodoléčba, rázová vlna, případně miniinvazivní a endoskopické výkony.


Sedavé zaměstnání

 

Koho se týká: manažerka, úřednice, práce za přepážkou banky, pošty, IT pracovník apod.

 

Ačkoliv tito lidé netráví hodiny v práci zvedáním a přenášením těžkých předmětů, i jejich pracovní náplň je pro jejich páteř srovnatelně náročná a přispívá velmi často k bolesti dolní části zad a vzniku kořenového syndromu. A to zejména proto, že sezení patří mezi polohy, které nejvíce zatěžují ploténky. Hlavním důvodem je fakt, že jen velmi málo z nás umí při sezení u stolu udržet správnou polohu, což vede k oslabení zádových svalů.

 

Při sedavém zaměstnání je nejhorší strnulá a mnohdy nepřirozená poloha těla. K rizikovým partiím patří krční páteř, ramena, předloktí a následně úpony svalů v oblasti loktů, zápěstí i prstů. Obtíže se mohou zhoršovat, k bolesti se může přidat brnění nebo necitlivost horních končetin. Nezřídka se objevuje bolestivost celé páteře až po oblast beder. Přidat se mohou rovněž bolesti hlavy.

 

Cvik
(Foto: oficiální zdroj)

 

Dělejte si proto během práce alespoň krátké přestávky, ideálně obohacené o krátkou procházku po kanceláři nebo o lehké cviky na uvolnění zádových svalů. Vyzkoušet můžete třeba propnutí rukou nahoru a kroužení trupem. Až se opět vrátíte ke stolu, myslete na správný způsob sezení. Je nezbytné zajistit si vhodnou pracovní židli a dbát na uspořádání pracoviště tak, abychom mohli sedět správně a bez většího přetížení a nemuseli se hrbit. „Správný sed vypadá tak, že obě nohy jsou opřené celým chodidlem o podlahu, rozkročené asi na šířku pánve. Tento posed je spíše typický pro muže a ženám občas dělá problémy, proto je ze začátku potřeba si na to opravdu zvyknout a nedávat nohy přes sebe. Kotníky, kolena a kyčle by měly ideálně svírat pravý úhel,“ vysvětluje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová.

 

Kvůli bolesti zad Češi marodí i čtvrt roku

Nejvíc pracovních dnů Češi promarodí kvůli svalovým a kosterním problémům. Člověka vyřadí z běžného života na desítky dnů i týdnů, mnohdy tak zhorší i jeho ekonomickou situaci. Potíže svalového aparátu ohrožují lidi v sedavých zaměstnáních stejně jako ve fyzicky náročných profesích. „V obou případech jsou dlouhodobě zatěžovány jen některé svalové skupiny, zatímco jiné zůstávají nevyužité. Práce s počítačem je původcem problémů většiny našich klientů, které trápí bolesti zad v oblasti krční a bederní páteře, bolesti hlavy nebo cítí nepříjemné útlaky nervových vláken v ‚karpálním tunelu‘ v zápěstí. Monotónnost pohybu způsobuje podobné problémy také při těžké manuální práci. V přetěžovaných měkkých strukturách dochází k tuhnutí, omezení rozsahu hybnosti a vzniku bolestivého neinfekčního zánětu,“ vyjmenovala hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.

 

Nemoci svalového aparátu a kosterní problémy jsou podle Zprávy o zdraví obyvatel České republiky druhým nejčastějším důvodem k pracovní neschopnosti, hned po onemocnění dýchacích cest. Co je ale záludnější, nemoci pohybového ústrojí se dotýkají všech věkových skupin a v průměru člověka zneschopní na nejdelší dobu. Například v roce 2012 byla průměrná pracovní neschopnost na základě nemoci pohybového ústrojí 68 dní, přičemž marodil srovnatelný počet padesátníků i mladých lidí do 19 let.


Řidiči z povolání


Koho se týká: řidiči taxi, autobusu, tramvaje, kamiónu apod.
 

Řidiče z povolání považují specialisté na pohybové ústrojí a páteř za vůbec jednu z nejrizikovějších profesí pro záda a krk. A to nehovoříme o řidičích kamionové dopravy, ale i těch běžných. Než sešlápnete plyn, měli byste tak svým zádům a krku přizpůsobit pracovní prostředí. Sedadlo nastavte do úhlu 100°, abyste zabránili klouzání a usaďte se dostatečně blízko k volantu, aby se vaše lokty, stejně jako kolena lehce ohýbaly.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Bolí vás záda? Ve skutečnosti to může mít psychické a emoční důvody
Bolavá záda a ztuhlý krk? Poradíme vám cviky pro RYCHLOU ÚLEVU
Prochladlá záda nebo kolena? Rychlá pomoc proti bolesti i blokádě

 

Stresující povolání

 

Koho se týká: top manažeři, učitelky, zdravotní sestry, lékaři, hasiči, novináři, PR manažeři apod.


Tělo a psychika jsou propojené více, než se zdá. Zásadní roli v tom hraje vegetativní nervový systém, který řídí většinu podvědomých procesů. „Pokud jsme ve stresu, třeba dostaneme strach z čehokoliv, nervový systém automaticky zareaguje zvýšeným svalovým napětím. Dlouhodobé psychické zatížení nebo nevyřešené psychické problémy se pak mohou projevovat opakovanými bolestmi páteře, především v oblasti krční páteře a ramen,“ říká MUDr. Tomanová.

 

V pracovním stresu se může ocitnout krátkodobě snad každý, je důležité naučit se od práce odpočívat, ideálně nenáročnou relaxací, ale i pohybovou aktivitou. Zajděte si na procházku, na masáž, zaplavat nebo na jógu.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře