Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Ačkoliv je menopauza stavem, který přijde v životě každé ženy, její projevy se liší v závislosti na tom, odkud žena pochází. Japonky například více bolí hlava a Libanonky jsou podrážděnější. Proto také znají více prověřených rad, jak s komplikacem...

Jak vyzrát na menopauzu? PROVĚŘENÉ PŘÍRODNÍ TRIKY z celého světa

Dáma
zdroj: Thinkstockphotos Dáma
aktualizováno 14.03.2018, 16:15 | 14.03.2018, 16:15 | doma.cz

Ačkoliv je menopauza stavem, který přijde v životě každé ženy, její projevy se liší v závislosti na tom, odkud žena pochází. Japonky například více bolí hlava a Libanonky jsou podrážděnější. Proto také znají více prověřených rad, jak s komplikacemi přechodu bojovat.

Zatímco biologické příčiny vzniku klimakteria jsou u většiny žen totožné, odborné studie napříč kulturami ukázaly, že prožívání menopauzy se na různých místech na Zemi liší. Rozdíly definuje nejen geografie, ale též lidská rasa, náboženské vyznání, zvyklosti či světonázor jednotlivých národů.

 

Nejvýraznější odlišnosti vykazují zejména symptomy menopauzy. Mezi nejrozšířenější projevy patří návaly horka, pocení během noci, pocit sucha v ženských pohlavních orgánech, nepravidelná či žádná menstruace, bolesti hlavy, deprese a nespavost. V jednotlivých státech se však jejich intenzita, výskyt nebo podoba odlišuje.


Návaly horka nejvíce trápí Afroameričanky

 

Odborníci například zjistili, že:


* Japonky mívají během menopauzy silnější bolesti hlavy, ztuhlejší svaly a zimnice.
 

* Nigerijské ženy si zase častěji stěžují na bolesti kloubů.
 

* U Filipínek přicházejí bolesti hlavy společně s návaly horka.
 

* Libanonky jsou během klimakteria podrážděné a unavené.
 

* U žen z Indie se projevují typické příznaky menopauzy jen málokdy.

 

Studie organizace Women’s Health Across the Nation zjistila, že návaly horka se nejméně vyskytují v Asii, kde jimi trpí jen 18 % Japonek a 21 % Číňanek, naopak nejvíce se dostavují u Hispánek, mezi nimiž je zaznamenává 35 % žen, a Afroameričanek, u nichž si na ně stěžuje až 46 % žen v klimakteriu. Platí také, že čím severněji žena žije, tím dříve menopauza přichází. Rozhodující je rovněž barva pleti. Světlejší typy mívají příznaky klimakteria intenzivnější.

 

 

Někde ji ženy vítají, jinde zatracují

 

Důležitou roli hraje rovněž společensko-kulturní přístup k menopauze a očekávání, která ženy na tento stav zralého věku kladou. Většina žen z nezápadních kultur vnímá příchod menopauzy jako úlevu, protože pro ně nastává období menších omezení, zákazů a odpovědnosti. Například Indie zakazuje ženám projevovat na veřejnosti jakýkoliv náznak sexuality. Pokud je však žena v klimakteriu, není systém v tomto ohledu tak přísný. Naopak v západní společnosti se menopauza hodnotí spíše negativně, protože žena kvůli ní přichází o svou atraktivitu a stárne. I zde ji však některé ženy vítají kladně, protože jim odpadá měsíční menstruace doprovázená křečemi či strachem z nechtěného těhotenství.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Wellness program po padesátce - a z menopauzy je legrace!
Menopauza bez stresu: Nejlepší potraviny a bylinky, které vám zachrání přechod
Hrozí vám předčasná menopauza?

 

Bojuje se všude ve světě, jen zbraně jsou jiné

 

Nepříjemná umí být menopauza napříč celým světem. A ženy s ní již po dlouhé roky bojují a snaží se na nejvíce obtěžující nepříjemnosti vyzrát. Je prokázáno, že stravování a složení jídelníčku má významný vliv na projevy klimakteria. Specifická strava pak bývá též součástí léčby, která intenzitu symptomů pomáhá zmírnit.


1) Návaly horka, ale i další projevy menopauzy závisejí na mnoha individuálních faktorech, jako je strava, fyzická aktivita či tělesná hmotnost. Ukázalo se, že v Japonsku trpí ženy návaly horka méně díky zdravým dietám a kuchyni, založené na dostatku zeleniny a menší míře masa. „Japonská kuchyně obsahuje více rostlinných proteinů, jež podporují přirozenou biologickou aktivitu ženských hormonů,“ vysvětluje gynekolog a sexuolog MUDr. Pavel Turčan.


2) Tajný recept Japonek na mládí tkví i v konzumaci sóji. Sója je totiž bohatým zdrojem fytoestrogenů, které zlepšují celou řadu projevů menopauzy. Sóju můžete konzumovat jako potravinu, zkuste i doplňky stravy z ní vyrobené (např. Sarapis Soja).
 

3) Vhodná je i konzumace mořských řas. „Ty v těle doplňují elektrolyty, jež se ztrácejí pocením,“ vysvětluje MUDr. Turčan. Chutné jsou nejen s oblíbeným sushi, sušené řasy se hodí i do salátů, těstovin nebo rizota. Opět se lze spolehnout i na doplňky stravy (např. Kelp od Jamieson).


4) V jižní Americe spoléhají ženy na alternativní bylinné léky, mezi nimiž vyniká především kořen maca. Ten reguluje hladinu hormonů v ženském těle, tlumí návaly horka a pocení a zvyšuje sexuální libido. Je bohatý i na vápník, železo, magnézium, zinek a vitamíny B, C a E.


5) V našem prostředí má skvělé účinky jetel červený, jenž obsahuje blahodárné fytoestrogeny, a tím snižuje návaly horka, pocení a další nepříjemné pocity doprovázející menopauzu.

 

6) Do jídelníčku zařadit rovněž mateří kašičku a pyl. Mateří kašička je bohatá na aminokyseliny, enzymy, vitamíny, minerály, působí proti únavě a stimuluje mozek. Včelí pyl je bohatý na vitamíny A, B a růstový hormon, který stimuluje produkci estrogenu (pomáhá vstřebávat hormony, které se tvoří v hypofýze).

 

7) Kromě promyšlené stravy nezapomínejte ani na pohyb. Na míru potřebám zralého ženského těla vymyslela brazilská jógová terapeutka Dinah Rodrigues hormonální jógu pro ženy. "Pomáhá ve všech etapách menopauzy se symptomy, jako jsou: návaly, noční pocení, suchá vagina, opakující se infekce urogenitálního traktu, inkontinence, zhoršená kvalita vlasů, pleti a nehtů, přibírání na váze, bolesti hlavy, migrény, nespavost, změny nálad, bolesti kloubů, syndrom karpálního tunelu apod.," říká lektorka Hormonální jógové terapie Jana Černotová. Kurzy této speciální jógy dnes běžně naleznete i v nabídce českých studií.

 
1 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Zuzana 23:49 30.04.2018
A co čínská medicína? Bylinky jsou odjakživa všelék. Vím, že třezalka je například na dobrý spánek. Nejsem nějaký velký pěstovatel, tak jsem pořídila doplněk stravy, kde jsou všechny pohromadě, ale je to znatelný rozdíl. Návaly byly nesnesitelné. Teď už je mám tedy jen po jídle, ale to se dá zkousnout. :) V Merilinu, který používám, je ploštičník a vitamín D, který zas hlavně doporučoval lékař.