Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Nemusíte se obávat ani tak cukru, jako spíš jeho množství. Cukr jako takový vám totiž neublíží, pokud se jim nezačnete přejídat.

Kolik cukru denně neuškodí zdraví ani linii? To číslo VÁS ŠOKUJE

Cukr
zdroj: Twitter Cukr
aktualizováno 14.09.2017, 00:18 | 14.09.2017, 00:18 | Doma.cz/tvnoviny.sk

Nemusíte se obávat ani tak cukru, jako spíš jeho množství. Cukr jako takový vám totiž neublíží, pokud se jim nezačnete přejídat.

Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje, že by příjem cukrů neměl překročit deset procent celkového energetického příjmu, u dětí pak dokonce pět procent. Spotřeba cukru však v posledních letech v celosvětovém měřítku stoupá, v případě Evropy tvoří v energetickém příjmu od sedmi do sedmnácti procent.

 

"Cukr není žádné tabu, jen ho je třeba udržovat v rozumné míře. Je to stejně jako s tukovou složkou stravy a mastnými kyselinami. Neznamená to, že je nemůžeme konzumovat, jen výběr potravin by měl být takový, abychom jich nekonzumovali přebytek, " vysvětluje odborník na výživu Peter Minárik.

 

Podle doporučení WHO je optimální množství cukru u dospělé osoby deset čajových lžiček, tedy zhruba 35 gramů. To může být pro mnohé značně přísné a těžko reálné, nicméně je dobré se k takovým hodnotám alespoň přiblížit. Životní styl a strava jsou totiž silným faktorem, ovlivňujícím zdraví.

 

"Není jedno, co jíme, protože jíme každý den a jíme hodně. A to ovlivňuje náš metabolismus, tělesnou hmotnost, nemocnost a úmrtnost. Nadváha a obezita jsou většinou nejdůležitější mezistupeň, který tato rizika ještě zvyšuje," zdůraznil Minárik.

 

Cukr v jídle
(Foto: Tn.cz/ thinkstockphotos.com)


Hlídejte si i skryté cukry

 

Musíme si rovněž uvědomit, že cukry, ale stejně tak i podobně problematickou sůl, přijímáme nejen ve formě bílého prášku, ale i v mnoha potravinách, a to i přírodního původu. Bohaté na cukry jsou především med, ovoce, zelenina, mléko nebo luštěniny. "Ovoce, zelenina a rostlinné složky potravy nejsou na ozdobu, ale na nasycení," dodává Minárik. I ty obsahují kalorie. Proto dejte přednost zelenině před ovocem, nebo vybírejte méně sladké druhy ovoce.

 

Cukr rovněž není jen sacharóza, tedy klasický bílý cukr z cukrové třtiny či cukrové řepy. Pod cukrem je třeba vnímat i další druhy jednoduchých sacharidů, hlavně glukózu, fruktózu, laktózu (mléčný cukr) a maltózu (cukr nacházející se v pivu).


ČTĚTE TAKÉ:

Jak rychle ničí cigarety, cukr nebo sůl tělo? Stačí pár vteřin!
Cukr! Důvod mnoha našich nemocí a neduhů
Tři bílé jedy: Cukr, sůl a mouka!

 

Chuť na sladké se špatně překonává

 

Chuť na sladké je údajně jediná vrozená chuťová lidská touha. Má to svou biologickou podmíněnost: Co je sladké, je jedlé a netoxické a je zaručeným zdrojem rychlé energie jak pro lidi, tak pro zvířata.


Abychom ale cukrům nekřivdily, nejsou v tom samy, pokud hledáme viníka obezity nebo zubního kazu. Jde i o další složky potravy a především náš životní styl.

0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře