Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Na slunečné dny, příjemné teploty a dlouhé večery se těší snad všichni. Pro mnohé jde o čas spojený s venkovním vařením, grilováním, ale také s dovolenými. Je-li ale vaším cílem udržet se na své váze, nebo dokonce zhubnout, mají jmenované aktivity...

Léto versus dieta: Jak si užít dovolenou i grilovačky beze strachu z kil navíc

restaurace 3
zdroj: Thinkstockphotos restaurace 3
aktualizováno 11.07.2018, 16:36 | 11.07.2018, 16:36 | doma.cz

Na slunečné dny, příjemné teploty a dlouhé večery se těší snad všichni. Pro mnohé jde o čas spojený s venkovním vařením, grilováním, ale také s dovolenými. Je-li ale vaším cílem udržet se na své váze, nebo dokonce zhubnout, mají jmenované aktivity i svou stinnou stránku.

Můžou totiž negativně ovlivnit styl našeho stravování a dočasně narušit i zavedenou životosprávu. Důsledky se samozřejmě odrazí v přibývajících kilech. A na to si právě v letním období, kdy jsou naše křivky nejvíce odhalovány, musíme dávat pozor. Máme pro vás několik rad, jak si udržet ideální váhu i v létě.

 

Pijte více pramenité vody

 

Projev žízně může být snadno zaměněn za hlad a vy pak zbytečně saháte po jídle. Místo toho si v teplých dnech zakládejte na dostatečném přísunu tekutin a pijte o něco více, než jste zvyklí v zimním období. Snadno tak zamezíte přejídání. Výraznou část tekutin by měla tvořit obyčejná voda. Eliminujte naopak alkoholické nápoje i sladké limonády. Je sice pravda, že dokážou příjemně osvěžit, ale jejich energetická hodnota je zbytečně vysoká. Ideálním pitím pro zpestření může být čerstvý ovocný džus, který z poloviny zředíte vodou, nebo jen čistá voda ochucená několika kousky čerstvého ovoce, bylinkami nebo šťávou z čerstvých plodů.

 

 

Udržujte se pravidelně v pohybu

 

Sportovní aktivita se může u některých z nás dostávat na okraj zájmu právě kvůli vysokým venkovním teplotám. Myslete tedy dopředu a naplánujte si sportovní aktivity na ty části dne, kdy horko nebývá, to znamená brzy ráno nebo později večer. Sledujte také předpověď počasí - letní, ale trochu deštivý den také nemusí být ideální dobou k lenošení, ale třeba příjemnému proběhnutí či vyjížďce na kole. Fyzickou aktivitu zkuste dodržovat alespoň obden.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Polévková dieta: Za 5 dní 5 kilo dole!
Osmihodinová dieta: Amerika po ní šílí!
Středomořská dieta: Populární hubnutí na léto!

 

Vyvarujte se nástrah

 

Tak jako každé roční období, i léto s sebou přináší sezónu typických nezdravých pokrmů. Fastfood, zmrzlina, nanuky, grilované polotovary. Na dovolené čekají švédské stoly a nepřeberné množství dalších lákavých jídel, které přece musíte vyzkoušet. Každý, kdo si chce ale udržet svoji váhu i během léta, musí být trpělivý a především připravený. Přemýšlejte, jak se vyhnout nezdravým a kalorickým pochutinám a čím zdravějším byste je mohli nahradit. Pokud něco chcete ochutnat, můžete, ale stačí přece jeden kousek. Rovněž na talíř si ze švédských stolů naberte nejprve zeleninu a salát, až se zaplní polovina talíře, a pak doplňte ostatní. Před smaženým dejte přednost masu na přírodní způsob, volte jednoduché, čerstvé pokrmy. Neměly by vám chybět kvalitní tuky (oleje, ale i semínka) a bílkoviny, ideálně nejen z masa (čočkový salát, hummus, hrášek).

 


I na první pohled zdravé věci ale nemusí být vždy stoprocentně dietní volbou. Problematické je i ovoce a zelenina. Zejména ovoce je vydatným zdrojem přírodních cukrů a například banány nebo hroznové víno vás uspokojí jen krátkodobě. Jejich vysoký glykemický index (čím vyšší, tím rychleji potravinu organismus zpracuje a vy pocítíte hlad) snížíte přidáním tvarohu, ořechů nebo mandlí. „Ovoce byste měli konzumovat nepřezrále, jednou až dvakrát denně v dopoledních hodinách. Skvělé jsou lokální plodiny jako jablka, hrušky nebo švestky. Ze zeleniny jsou nejvhodnější všechny druhy salátů, okurky, rajčata, cukety, květák, brokolice a další nesladké druhy. Opatrní buďte se sladkou kukuřicí,“ vyjmenovává výživová specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

 

Myslete pozitivně

Nezapomínejte na výsledky, které již máte zdárně za sebou. Motivovat a odměňovat se naučte i jinak než nezdravým jídlem. Pečujte o sebe, dopřejte si něco hezkého do bytu nebo si třeba kupte lístky na koncert. Zaměřit se můžete i na sportovní náčiní. Pokud běháte a dodržujete svůj plán, investujte do kvalitnějších bot nebo fitness náramku. Chodíte už půl roku na jógu? Pořiďte si vlastní jógamatku nebo pohodlné kalhoty. Je to nejen odměna, ale i věc, která vás bude o to víc motivovat k dalšímu pohybu.

 

Sami to nezvládnete? Vyhledejte odbornou pomoc

 

Přiznáváte-li si obavy, že nevíte jak správně na redukci váhy a změnu životního stylu, nic se neděje. V takových případech se porozhlédněte po šikovném výživovém poradci, který vám na cestě za zdravou váhou i životem dopomůže. „Je velmi těžké najít sám tu správnou cestu. Abyste se vyvarovali běžných chyb jak ve stravování, tak v pohybových aktivitách, poohlédněte se po odborníkovi, který bude respektovat vaše individuální potřeby a povede vás tím správným směrem ke zdravému životnímu stylu a pomůže i s výběrem sportovních aktivit,” doporučuje Hana Borkovcová, výživová poradkyně programu Cambridge Weight Plan.

 
0 hlasů
Vaše hodnocení

Přidat názor

Ke článku nejsou žádné komentáře